Obesity News

Obesity NEWS 2 / 2018   (7. 8. 2018)

Týden diabetu

Rádi vás uvítáme na aktivitách, které jsme pro vás připravili v rámci Týdne diabetu za podpory hlavního města Prahy. Můžete si vyzkoušet různá cvičení, konzultovat s nutričními terapeuty, eventuálně s lékařem. Všude bude k dispozici edukační materiál, zápisníčky pro jídelníček, který s vámi v následujících týdnech ochotně prodiskutujeme.
KDYŽ CHCI ZAČÍT S POHYBEM: „Začít nízko, jít pomalu, mířit vysoko” a také každý pohyb se počítá

KDYŽ CHCI ZAČÍT S POHYBEM: „Začít nízko, jít pomalu, mířit vysoko” a také každý pohyb se počítá

MUDr. Vladimír Tuka, Ph.D.

Když horolezci míří do velehor, musí se aklimatizovat. Již od nadmořské výšky 2500 m n. m. jim může hrozit vysokohorská nemoc. Aklimatizace začíná již od nízkých poloh a čím výše se horolezci dostávají, tím déle trvá. Tělo si lépe zvyká na postupné zvyšování nároků, tak se i při aklimatizaci doporučuje během jednoho dne nenastoupat více jak 300-500 metrů, a po každých 1000 m si přidat na aklimatizaci jeden den navíc. Také během dne při překonávání horských masívů se doporučuje jít pomalu, tzv. „nepřepálit to” hned na začátku. Celý článek zde.

VĚŘTE lékům a NE doplňkům stravy

VĚŘTE lékům a NE doplňkům stravy

Redakce

Rozdíl mezi lékem a doplňkem stravy je především v tom, že lék musí deklarovat nejen složení, ale především účinek, který je velmi přísně podroben kontrole příslušných institucí. Teprve poté, co je prokázaný účinek a zhodnoceny vedlejší a nežádoucí účinky, může být schválen pro léčbu. Doplněk stravy deklaruje pouze složení a skutečný, očekávaný efekt nemusí prokazovat. Celý článek zde.

Selfmonitoring – rozhoduje o úspěchu

Selfmonitoring – rozhoduje o úspěchu

Redakce

Co je to vlastně selfmonitoring? Je to měření a ledování vlastních hodnot biologických parametrů – hmotnost, hladina cukru, krevní tlak, obvod pasu atd. Na základě těchto výsledků se pak rozhodujete o dalším postupu. Celý článek zde.

STANOVENÍ TĚLESNÉHO SLOŽENÍ (% tělesného tuku) – nenechte se zmást!

STANOVENÍ TĚLESNÉHO SLOŽENÍ (% tělesného tuku) – nenechte se zmást!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Obezita může být a také by měla být charakterizována zmnožením tukové tkáně. Procento tělesného tuku v těle s věkem stoupá, a tím se mění i kritéria hodnocení. Obecně lze říci, že za negativní jev považujeme více než 30 % tukové tkáně u žen, u žen v menopauze pak 35 %, a nad 25 % u mužů bez ohledu na hodnotu BMI. Je jisté, že v interpretaci různých metod měření tělesného složení najdete různé normy, které se mohou lišit však maximálně o jednotky procent. Na druhou stranu i měření všemi pomocnými metodami, zvláště bioimpedančními, jsou jen orientační a pokud nejste například nalačno, nebo po námaze či po kávě, můžou být výsledky mírně změněny. Celý článek zde.

VYSOKÝ KREVNÍ TLAK – nemoc, která nebolí, ale může i zabít!

VYSOKÝ KREVNÍ TLAK – nemoc, která nebolí, ale může i zabít!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Vysoký krevní tlak je jedno z nejčastějších onemocnění, které řadíme mezi tzv. civilizační onemocnění. Onemocnění s sebou přináší rozvoj civilizace spolu se zvyšováním hmotnosti, omezením pohybu a stresovým prostředím, ale i významným prodloužením věku, ke kterému došlo v posledních 40 letech. Je to jedno z nejvíce podceňovaných onemocnění, které může probíhat dlouho bezpříznakově, ale je jedním z hlavních rizikových faktorů aterosklerózy. Ta často může skončit infarktem, cévní mozkovou příhodu nebo i jinou komplikací, která může být i fatální. Celý článek zde.

Dieta při vysokém krevním tlaku

Dieta při vysokém krevním tlaku

Mgr. Aneta Sadílková

Vysoký krevní tlak patří mezi onemocnění, u kterých tvoří úprava životního stylu nezbytnou součást prevence a léčby. Nejdůležitějším opatřením je nekuřáctví a pravidelná pohybová aktivita. Zlepšení stravovacích návyků však také výrazně ovlivňuje celkový zdravotní stav a hodnoty krevního tlaku. V rámci úpravy skladby jídelníčku je třeba se zaměřit především na snížení množství konzumované soli, resp. sodíku, alkoholu a živočišných tuků, naopak žádoucí je navyšovat příjem draslíku a vlákniny obsažené v ovoci, zelenině, luštěninách a ořechách. U osob s nadváhou a obezitou je důležitým opatřením také redukce hmotnosti. Snaha je o docílení úbytku váhy o 5-10 %, a to mírným snížením příjmu energie za současného navýšení pohybové aktivity. Již samotné omezení soli vede k tomu, že redukční dieta se lépe snáší. Celý článek zde.

Pohyb s vysokým krevním tlakem

Pohyb s vysokým krevním tlakem

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Pravidelná pohybová aktivita je nejlepším preventivním opatřením proti vysokému krevnímu tlaku, ačkoliv i někteří aktivní sportovci trpí vysokým krevním tlakem. Zdá se, že pohybová aktivita dokáže nahradit jeden lék na obezitu, resp. snižuje krevní tlak o 2-5 mmHg. Je-li tato pohybová aktivita doprovázena snížením hmotnosti, byť i mírným, může být pokles ještě větší. Celý článek zde.

ČAS PRO ZDRAVÍ – Monitorování krevního tlaku doma

ČAS PRO ZDRAVÍ – Monitorování krevního tlaku doma

Redakce

Měření krevního tlaku v praxi je poměrně složité. Při měření u lékaře se obvykle doporučuje minimálně deset minut klidu, každá minuta čekání většinou klidu nedodá. Někdy naopak pacient přijde pozdě. Naměřené hodnoty jsou tak velmi často vyšší než ve skutečnosti. Stres ze zdravotnického prostředí může být také příčinou vzestupu. Jak tedy zjistit krevní tlak v domácích podmínkách? Jednou z možností je měřit si ho na domácím přístroji, který by ale měl mít ověřená měření, při kterých dojde ke shodě s lékařskými přístroji. Celý článek zde.

Podzimní rekondiční pobyty - Srby 2018

Podzimní rekondiční pobyty - Srby 2018

Redakce

Pojeďte s námi v říjnu na rekondiční pobyt do obce Srby (okr. Kladno), který je určen všem pacientům, kteří mají aktivní přístup k léčbě svého onemocnění. Pod jednou střechou hotelu Astra se uskuteční čtyři pobyty současně! První z nich je zaměřen na léčbu cukrovky 2. typu, druhý je určen pro pacienty s kardiovaskulárním onemocněním, třetí pro pacienty s onkologickým onemocněním a čtvrtý pobyt je víkendové setkání BARI klubu – pacientů před nebo po bariatrické operaci žaludku. Celý článek zde.

 
© Aleš Krupička 2007–2018