Obesity News
Chůze, chůze a zase ta chůze

Chůze, chůze a zase ta chůze

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Mnoho lidí stále hledá pohybovou aktivitu, při které se nejlépe hubne a současně ji lze provozovat v domácích podmínkách. Přitom se bohužel často zapomíná na jednu z nejúčinnějších metod, kterou je chůze. Dost možná proto, že mnoha lidem přijde příliš jednoduchá a málo zábavná. Jedná se ale o základní lokomoční prostředek, tedy aktivitu, která by měla být součástí běžného života. Když si ale uvědomíme, že v posledních 30 letech došlo k jejímu výraznému úbytku v populaci a současně k významnému nárůstu počtu obézních a diabetiků, je nasnadě, že se musíme pokusit navrátit chůzi její přirozený charakter.

Vzpomínám, kolik toho nachodila moje babička, když jsem u ní býval o prázdninách: v 7 hod. pro čerstvé pečivo, v 10 hod. pro mléčné výrobky a ve 14 hod. pro čerstvé maso, pak zase limonády atd. Do toho ještě několikrát obešla náměstí, aby zjistila, co kde mají nového. Naše dnešní situace je ovšem zcela jiná: vyrazíme do typického multifunkčního supermarketu a během 1 hodiny, kdy ujdeme kolikrát sotva 300 metrů, máme nakoupeno na celý týden. Jistě si většina z nás nepřeje, abychom se vrátili do dob před 30 lety, je to jen příklad pro srovnání přirozeného pohybu. V každém případě platí, že pokud chceme úspěšně bojovat s hmotností, nemáme jinou možnost, než začít postupně navyšovat pohybovou aktivitou a tím energetický výdej.

Proč zrovna chůze?

Chůze, chůze a zase ta chůze

Chůze je fyziologický pohyb, který každý z nás ovládá, a to bez jakýchkoliv pomůcek či strojů. Chůze, na rozdíl od běhu, nezatěžuje nijak dramaticky velké nosné klouby (kolenní a kyčelní), protože přenášení hmotnosti je zde plynulé. Chůze může být i zábavná, když si například pořídíte krokoměr. Asi budete překvapeni, jak málo kroků za den uděláte. Zvláště jezdíte-li do práce autem, tam použijete výtah, odpoledne dojedete nakoupit a přijíždíte pozdě večer domů. V tomto případě to budou tři až čtyři tisíce kroků. Ti z nás, jimž zaměstnání dovoluje aspoň trochu chodit, dosáhnou lehce sedmi až osmi tisíc kroků. Pak zase můžeme být překvapeni o víkendu, kdy počet kroků razantně klesá.

Kolik toho mám nachodit, abych hubnul?

Obecně doporučená doba chůze bez přestávky je 50–60 min. a takovým tempem, kdy nebudeme muset zastavovat nebo příliš zpomalovat. To bývá hlavně zpočátku problém u lidí s nízkou fyzickou kondicí, kteří nasadí v rychlém tempu a brzy odpočívají. Výhodnější je pomalejší tempo bez přestávek. K tomu se ideálně hodí např. běhátko, které se dá nastavit třeba na 3 km/hod. a budete tak chodit kontinuálně. Často tak dokážeme překonat první známky únavy, čímž v aktivitě pokračujeme. Pokud se naše výkonnost zlepšuje, ale chůze běžnou rychlostí již není účinná a rychlejší chůze je už zase nebezpečná (nad 6,5 km/hod.), je třeba korigovat zátěž nastavením stoupání, resp. chůzí v terénu do kopce. Optimální je chodit denně jednu hodinu. Pokud si nemůžete dovolit ani to, zaměřte se na postupné navyšování kroků, např. o 500–1000 za den nebo týden tak, abyste se dostali k doporučovaným 10 000 kroků denně.

Energetická spotřeba při chůzi v závislosti na hmotnosti, rychlosti chůze a terénu v kJ

Energetická spotřeba při chůzi v závislosti na hmotnosti, rychlosti chůze a terénu v kJ

Kolik energie vydám při chůzi

I když na moderních strojích údaj o spotřebě energie vždy naleznete, není na škodu si tento pojem vymezit. Spotřeba energie závisí na vašem výkonu a ten zase na rychlosti a zátěži (u běhátka zvolený sklon). Je jasné, že 100 kg člověk musí vynaložit více energie při chůzi než člověk s hmotností 60 kg. Pokud vám docházejí síly, zapojte při chůzi i horní končetiny, chůze se tak stane účinnější a energetický výdej bude vyšší. Chůzi si můžete zpestřit třeba i holemi, to už ale mluvíme o tzv. nordic walkingu (severská chůze) a o něm až někdy příště.

Sežeňte si tedy správnou sportovní obuv a oblečení, jelikož při svižné chůzi se přece jenom zapotíte (a v civilním oblečení by se vám potit nechtělo), ale hlavně si udělejte čas.

Přečteno:  14828×

Vyšlo:  10. 6. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018