Obesity News
Dělená strava

Dělená strava

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Mnoho pacientů přicházejících do našich ambulancí se dotazuje, co že to je ta dělená strava a zda je možné s její pomocí redukovat hmotnost. Děje se tak i proto, že výraznou propagátorkou tohoto směru je známá herečka Lenka Kořínková.

Co je tedy dělená strava? Principem (jak název napovídá) je dělení potravin na rostlinné a živočišné, čili na "kytičky" a "zvířátka". Vzájemně se nesmějí kombinovat potraviny živočišného a rostlinného původu a ovoce se zeleninou. Lze však kombinovat zeleninu s živočišnými i rostlinnými potravinami a ovoce s rostlinnými potravinami. Ze stravy je úplně vyloučen alkohol, bílé pečivo a cukr. Režim při dělené stravě probíhá tak, že v jednotlivých jídlech kombinujeme potraviny tak, abychom střídali "zvířátkové" a "kytičkové" dny.

Živočišná skupina ("zvířátková")

  • mléko a mléčné výrobky (nízkotučné s max. obsahem tuku 30 %)
  • jogurt pouze bílý
  • vejce
  • maso a uzeniny
  • drůbež, ryby
  • tuk (pouze rostlinný)

Rostlinná skupina ("kytičková")

  • mouka, chléb, tmavé pečivo
  • luštěniny
  • brambory
  • bezvaječné těstoviny
  • rýže
  • vločky, müsli bez cukru
  • sója a sójové výrobky
  • med
  • dýňová semínka, slunečnicová semínka a jiná semínka

Ovoce (ovocná skupina)

  • všechny druhy ovoce (ne slazené kompoty)

Zelenina (zeleninová skupina)

  • všechny druhy zeleniny
  • houby, koření
  • kečup, rajský protlak
  • sójová omáčka, hořčice

Ořechy

  • používat v malém množství, spíše jako koření
  • v kombinaci s rostlinnými potravinami lze v jakémkoli množství

Dělení na bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny

Další z principů dělení potravin je na skupiny bílkovin (maso, masné výrobky, sójové výrobky, vejce, sýry do obsahu 50"% tuku a také nízkotučné mléko a mléčné výrobky), sacharidů (celozrnné obilí a výrobky z něj, některé druhy zeleniny a ovoce – sladké ovoce, sušené ovoce, luštěniny kromě sóji) a na tzv. neutrální potraviny (tuky, mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50"%, z masných výrobků sem patří uzené výrobky – např. šunka a uzené ryby).

Pravidlo zní: celý den konzumovat jen potraviny z jedné skupiny, popř. kombinovat s potravinami z neutrální skupiny. Skupiny se mají střídat. Jiné pravidlo říká, že dělit se má v rámci jednoho jídla, při dalším jídle lze konzumovat potraviny z druhé skupiny, ale musí být mezi nimi dostatečný časový odstup.

Neexistuje žádný důkaz

Musíme zdůraznit, že neexistují žádné vědecké důkazy, že se strava lépe tráví a vstřebává, pokud jsou v jídle jen bílkoviny spolu s tuky nebo jen sacharidy spolu s tuky. Tělo vylučuje příslušné enzymy podle toho, jaká strava se v těle nachází. Navíc k trávení jednotlivých živin dochází v různých částech trávicího traktu, který je uzpůsoben trávit všechny živiny najednou.

Nadto najdeme jen velmi málo jednodruhových potravin – vždy je přítomno větší či menší množství další živiny (např. těstoviny a rýže obsahují kromě sacharidů i menší množství bílkovin, které se nesmějí podle této diety míchat; mléko a mléčné výrobky obsahují 30"% bílkovin a 30"% sacharidů).

Pozitivní význam dělené stravy

Obsahuje velké množství zeleniny, čili dostatek vlákniny, vitaminů, minerálních látek a současně málo kalorií. Dále tím, že jsme nuceni o jídle přemýšlet, toho nesníme tolik, a pokud střídáme jednotlivé dny (kytičky/zvířátka nebo bílkoviny/sacharidy), tak v podstatě nehrozí ani žádné zdravotní riziko a hmotnost se nám podaří skutečně snížit.

Dostatek vlákniny se totiž "postará" o pocit sytosti, hubnutí se tedy obejde bez pocitu hladu. A co víc – při dlouhodobém užívání může dělená strava snižovat riziko onemocnění tlustého střeva a může dojít ke snížení hladiny cholesterolu. Přínosem je i vynechání jednoduchých cukrů a alkoholu a upřednostnění tmavého či celozrnného pečiva.

Klíčové je střídání potravinových skupin

Pokud se pravidelně nestřídají potraviny z jednotlivých skupin, hrozí nedostatek důležitých živin z jednostrannosti jídelníčku a může dojít i k vážnému poškození zdraví. Stejně jako u ostatních diet i zde platí, že každý extrém je špatný (fanatické dodržování jakékoliv diety není v dlouhodobém horizontu ideální). Nezanedbatelným argumentem proti může být také jistá časová náročnost přípravy děleného jídelníčku, aby byl chutný, nekombinoval nevhodné potraviny a nebyl jednostranný.

Příklad jídelníčku při dělené stravě

VARIANTA I – BEZ SVAČINY

Kytičkový den

  • Snídaně: štrůdl (jablečný závin s oříšky, slazený medem)
  • Oběd: svíčková omáčka (pouze zelenina s kořením, zahuštěná kukuřičným nebo bramborovým škrobem) s tofu, rýže nebo brambory
  • Večeře: bezvaječné špagety po italsku se sójovým masem

Zvířátkový den

  • Snídaně: zapečené papriky s česnekovou náplní (strouhaný sýr, česnek, majolka) podávané s hlávkovým salátem
  • Oběd: plněné kuře (nádivka: vejce, nízkotučný sýr, hrstka mandlí nebo ořechů), zelenina
  • Večeře: skopová pečeně s oreganem, k tomu dušený špenát

VARIANTA II – SE SVAČINOU

Kytičkový den

  • Snídaně: jáhlová kaše s ovocem
  • Oběd: těstoviny s tofu a zeleninou
  • Svačina: ovoce nebo zelenina
  • Večeře: zeleninové rizoto s červenou čočkou

Zvířátkový den

  • Snídaně: vaječná omeleta s tvarohem
  • Oběd: pečené kuře plněné nádivkou, dušená zelenina
  • Svačina: zelenina
  • Večeře: rybí filé zapečené se sýrem, zelenina

Přečteno:  14632×

Vyšlo:  29. 11. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018