Obesity News
Dieta při vysokém krevním tlaku

Dieta při vysokém krevním tlaku

Mgr. Aneta Sadílková

Vysoký krevní tlak patří mezi onemocnění, u kterých tvoří úprava životního stylu nezbytnou součást prevence a léčby. Nejdůležitějším opatřením je nekuřáctví a pravidelná pohybová aktivita. Zlepšení stravovacích návyků však také výrazně ovlivňuje celkový zdravotní stav a hodnoty krevního tlaku. V rámci úpravy skladby jídelníčku je třeba se zaměřit především na snížení množství konzumované soli, resp. sodíku, alkoholu a živočišných tuků, naopak žádoucí je navyšovat příjem draslíku a vlákniny obsažené v ovoci, zelenině, luštěninách a ořechách. U osob s nadváhou a obezitou je důležitým opatřením také redukce hmotnosti. Snaha je o docílení úbytku váhy o 5-10 %, a to mírným snížením příjmu energie za současného navýšení pohybové aktivity. Již samotné omezení soli vede k tomu, že redukční dieta se lépe snáší.

Pro nastavení úspěšné a trvalé změny životosprávy je nejprve nutné podrobně zanalyzovat vaše stravovací návyky, a to prostřednictvím zapisování jídelníčku po dobu minimálně 7-14 dnů.

Jídelníček zapisujte dle následujících pravidel:

  • Zapisovat vše okamžitě po konzumaci (pozdější zápis vede k podhodnocování)
  • Zapisovat čas konzumace jednotlivých jídel
  • Zapisovat přesnou hmotnost konzumovaných potravin (zvážit na kuchyňské váze nebo určit dle údajů na obalu potravin)
  • Zapisovat i nápoje (slazené nápoje, alkoholické nápoje)
  • Zapisovat pocity a nálady při jídle (hlad, chuť, stres, radost, smutek)
  • Zapisovat i místo konzumace a okolnosti (restaurace, doma u TV, oslava, návštěva)
Dieta při vysokém krevním tlaku
 
Dieta při vysokém krevním tlaku
 

Sůl – sodík (Na)

Sodík je důležitý stopový prvek, který však při nadměrném přívodu vede ke zvyšování krevního tlaku. Pokud snížíte příjem soli (NaCl – chlorid sodný), velmi tím podpoříte snížení svých hodnot krevního tlaku. Dle Světové zdravotnické organizace (WHO) by měl být denní příjem soli 5 g (2000 mg Na), tedy množství jedné čajové lžičky. Průměrný příjem soli v ČR je přitom 15 g/den, tedy 3krát vyšší.

Draslík (K)

Draslík je také důležitý stopový prvek, který má na krevní tlak opačný účinek než sodík. Je prokázáno, že navýšení příjmu draslíku ve stravě podporuje snižování krevního tlaku. Draslík je stopový prvek obsažený především v ovoci, zelenině, bramborách, luštěninách a ořechách.

Dieta při vysokém krevním tlaku

Alkohol

Nadměrná konzumace alkoholu má na naše zdraví prokazatelně škodlivý vliv a mimo jiné přispívá k rozvoji hypertenze. Alkohol zároveň představuje významný zdroj energie a může tedy přispívat k rozvoji nadváhy a obezity. Denní dávka alkoholu (etanolu) by neměla překročit 10 g pro ženy (přibližně 0,3 l piva nebo 40 ml lihoviny nebo 125 ml vína) a 20 g pro muže.

PRAKTICKÉ RADY

  • Omezit konzumaci vysoce zpracovaných potravin (uzeniny, dehydratované výrobky, bujon, sušenky, jemné a trvanlivé pečivo).
  • Omezit konzumaci slaných sýrů, konzervovaných potravin a pečiva s vysokým obsahem soli.
  • Omezit solení, pro dochucování používat koření a bylinky bez obsahu soli (oregano, bazalka, provensálské koření, majoránka, paprika, kurkuma, kmín, římský kmín).
  • Nekonzumovat minerální vody s vysokým obsahem sodíku.
  • Výrazně navýšit příjem zeleniny a ovoce v množství alespoň 700 g/ den, dále luštěnin, ořechů a dalších zdrojů draslíku s cílem dosáhnout příjmu draslíku alespoň 4000 mg/ den.
  • Možné je využít u nás dostupnou solící směs Mary, ve které je chlorid sodný (NaCl) částečně nahrazen chloridem draselným (KCl). Tato alternativa může být výhodná především u pacientů, u kterých je přísun soli žádoucí omezit na množství nižší než 5 g/den.

Přečteno:  121×

Vyšlo:  7. 8. 2018

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Kardiovaskulární, Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018