Obesity News
KALORICKÉ TABULKY – dobrý sluha, ale špatný pán…

KALORICKÉ TABULKY – dobrý sluha, ale špatný pán…

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Hubnutí resp. snižování hmotnosti je na jednu stranu velmi složité a na druhou stranu velmi jednoduché. Začneme s tím jednodušším. Zákon zachování energie platí od nepaměti a tento fyzikální zákon je nezpochybnitelný. To znamená, že to, co sníme a vypijeme (energetický příjem) na druhé straně musíme vydat (energetický výdej), abychom alespoň udržovali hmotnost.

Jak ale zjistit, kolik toho opravdu sníme a vypijeme? Existuje prakticky jediná možnost. Záznam snědených potravin a vypitých nápojů po dosazení do aplikace pro výpočet energetického příjmu je zcela nezbytný. Jak poznat tu správnou aplikaci nebo kde vyplňovat jídelníček? Existuje na trhu poměrně hodně aplikací, které obsahují různé množství potravin od několika desítek až po několik tisíc či dokonce desítek tisíc, kde jsou potraviny rozdělené podle výrobce atd. Na druhou stranu nebývá zvláštností, že se různé zdroje liší i u základních potravin. Je to dané tím, že v současné době neexistuje národní databáze potravin, která by byla volně dostupná. Po pravdě, rozdíl v několika kJ na 100 g potravin nehraje v našem životě žádnou roli. Daleko více chyb uděláme nekvalitním a nepravidelným resp. neúplným záznamem, na který se pak nelze spolehnout při plánování redukční diety. Toto je pak nejčastější příčinou nesprávně naordinovaných velmi přísně nízkoenergetických diet. Aplikace kaloricketabulky.cz, která je jistě nejrozšířenější aplikací v České republice, splňuje prakticky všechny požadavky, které jsou nezbytné pro kvalitní záznam nejen potravin, ale například i dalších parametrů jako hmotnost nebo energetický výdej. Jsou velmi dobrým pomocníkem v práci s lidmi s nadváhou. Navázáním na další aplikace (např. garmin, googlefit, www.casprozdravi.cz), pak umožňuje komplexní pohled na člověka.

Co ale neumí ani kalorické tabulky? Kalkulovat skutečnou energetickou bilanci. Ne každý člověk totiž reaguje podle tabulek. Například z hlediska klidového energetického výdeje existují odchylky od normy až 30 %. Jsou lidé, kteří se adaptují na dietu a tak klidový energetický výdej se může snížit klidně o 2000 kJ. To nemůže žádný automat postihnout ani predikovat. V praxi lze odhadovat pokles klidového výdeje resp. adaptaci na dietu z klinických projevů, ale zcela nezbytné je mít opravdu podrobně analyzovaný režim z hlediska výdeje příjmu. Dokonce se ukazuje, že ani pohybová aktivita nemá na každého stejný efekt. Okamžitá spotřeba energie je sice dána především jednouchými fyzikálními zákony, ale existuje něco, čemu se říká pozátěžová termogeneze (pozdní efekt pohybová aktivity), která je velmi rozdílná i na základě genetických vloh. Zatímco u některých lidí přetrvává efekt pohybové aktivity ještě více než 24 hodin (zůstává zvýšený „klidový“ energetický výdej), tak u jiných si to organismus pamatuje „sotva“ několik hodin. To je možná i důvod, proč u někoho ten pohyb tak moc nefunguje. I z tohoto důvodu přistupujeme v praxi k monitorování pohybu poněkud odděleně, resp. neporovnáváme přesně ta čísla, která nám vycházejí z různých kalkulátorů.

Samozřejmě klíčová vlastnost aplikace kaloricketabulky.cz je, že nejsou zdarma pro své uživatele. Trochu daní za to jsou reklamy, které se dají ale například z mobilní aplikace zablokovat. Nicméně výpočty a návody, které vyplývají z energetické bilance jsou velmi zavádějící a často velmi nepravdivé a nelze se podle toho řídit. Stejně tak pozor na reklamy, kterými se ty stránky řídí na hubnutí, které mají přivést nespokojené zákazníky, kteří „nezhubli“, někam, kde zaplatí za naději na snížení hmotnosti. Jen málokdy však narazí skutečně na odborníka, který analyzuje na základě dokonale zapsaného jídelníčku hlavní potíže. Nepravidelnost, nevhodné potraviny – to skoro všichni vědí, ale jak to postavit tak, aby to fungovalo s minimem změn? Jakou roli tom hraje psychika, stres, radost, bolesti, prostředí, rodina apod.? Další onemocnění cukrovka, kardiovaskulární onemocnění, potíže s pohybovým systémem apod.? Toto vše lze zjistit jedině z osobního, často časově náročného pohovoru. Existuje mnoho výživových poradců, ale bohužel i nutričních terapeutů, kteří však slibují, že zpracují jídelníček, pokud jim pošlete svůj zapsaný. To bohužel nelze! To nezvládne ani zkušený nutriční terapeut či lékař natož automat, který vám doporučí energetický příjem či pohybovou aktivitu. Využívejte tedy aplikace jako nástroj, ale rozhodování nechte na lidech nebo se rozhodujte sami na základě pochopení principů redukce hmotnosti.

Přečteno:  108×

Vyšlo:  4. 4. 2018

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  1,29 (hodnotilo 17 lidí), vaše hodnocení: 2

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018