Obesity News
ČASPROZDRAVÍ aneb jde jen o peníze?

ČASPROZDRAVÍ aneb jde jen o peníze?

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Úspěšnost snižování hmotnosti je samozřejmě dána energetickou rovnováhou mezi příjmem a výdejem. Ovšem ne u každého platí vše podle tabulek, jak nám mnoho poradců ale i různých kalkulátorů vypočítává – potřeba energie, energie při pohybu apod.

Na to, abychom byli tentokrát úspěšní při snižování hmotnosti, je třeba nejprve co nejlépe analyzovat svůj životní styl. Korektně a bez emocí! Mnoho z nás si nechce přiznat, co všechno sní a vypije v průběhu týdne a stejně tak často nadhodnocuje svou pohybovou aktivitu, což je často dáno tím, že máme nízkou fyzickou kondici a je pro nás každý pohyb velmi namáhavý. Jak teda dojít ke správné diagnostice? Nezbývá, než co nejdokonaleji zapisovat svůj jídelníček a co nejlépe monitorovat svojí pohybovou aktivitu. Je prokázáno, že ten, kdo se dobře monitoruje, je ve střednědobém horizontu mnohem úspěšnější, než ten, kdo jen kopíruje cizí doporučení nebo dietu.

ENERGETICKÝ PŘÍJEM

Zápis jídelníčku je zcela klíčový pro dobrý rozbor. Existuje mnoho aplikací, které za vás vypočítají takřka dokonale nejen váš energetický příjem, ale dokonce i podrobně zastoupení jednotlivých mikronutrientů (sacharidy, tuky, bílkoviny nebo vláknina) nebo dokonce mikronutrientů (sodík, vápník atd.). Klíčové pro dobrou analýzu je však dokonalý záznam. Hlavní vlastností dobrého záznamu je především autenticita – tedy záznam okamžitě po jídle a co nejpřesnější množství. Pokud si doma nezvážíme například krajíc chleba, nebo množství přílohy jen těžko dokážeme mimo domov množství odhadovat. Například ve většině běžných restaurací dávají mnohem větší přílohy, než deklarují v jídelním lístku, abychom si nemysleli, že nás šidí. Množství masa můžeme klidně z jídelníčku opsat, zde je jen velmi málo pravděpodobné, že ho bude více. Zaznamenejte čas, protože i rozložení stravy je důležité a poměrně složité je to u směnných provozů, ale např. i u profesionálních řidičů.

Pro dobrou radu je však toto třeba zaznamenat. I při sebedokonalejším záznamu dochází k „podcenění“ cca o 20 %. Pokud však „dopisujete“ až večer chyba je už 35- 50%. Zpětný záznam po několika dnech nebo tzv. dotazníková metoda je pak v praxi zcela nepoužitelná. Tužku s papírem ani sebelepší aplikace do mobilu nenahradí. Na první pohled sice zadání do mobilu je rychlé, ale často jíme v nepřítomnosti mobilního telefonu nebo zrovna si řekneme, že zapíšeme později, za chvilku…

ENERGETICKÝ VÝDEJ

Jen velmi těžko se hodnotí energetický výdej. Existuje mnoho aplikací, kde doplníte, jaké aktivity jste prováděli a bude vám vypočítán výdej. Je to ale opravdu jen orientační výpočet, který je zatížen velkou chybou. Je nepochybné, že energetický výdej je dán hmotností cvičence, vzdáleností, kterou ujdeme, ale například i změnou nadmořské výšky (cesta do kopce a z kopce, ale také například počasím. V zimě jsou pohybové aktivity mnohem více energeticky náročnější než v létě. Právě proto, že je to velmi složité, ukazuje se nám, že množství kroků, které se dá dnes měřit mnoha náramky, ale dokonce i na telefonu nejlépe charakterizuje celodenní pohybovou aktivitu. Samozřejmě cílený pohyb ve fitness centru nebo například v rekondičním centru k tomu můžeme přičíst.

Přečteno:  675×

Vyšlo:  4. 4. 2018

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Hubnutí, Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2018