Obesity News
Jak se Pražané hýbou? Nejčastěji v sedle kola!

Jak se Pražané hýbou? Nejčastěji v sedle kola!

Mgr. Martina Dyrcová

Přední příčky mezi oblíbenými pohybovými aktivitami obyvatel Prahy zaujímají cyklistika na suverénním prvním místě, bojová umění na příčce druhé a o třetí pozici se dělí lyžování, fotbal a plavání následované turistikou a golfem.

Nejčastěji provozujeme zároveň nejoblíbenější jízdu na kole. Důvodem může být fakt, že kolo rádi používáme i jako dopravní prostředek, tato aktivita je dobře, skoro celoročně dostupná a jezdit na kole umí většina populace. Jízda na kole je aktivitou vytrvalostního charakteru a může být vhodným prostředkem při boji s nadbytečnými kilogramy. Posiluje srdce a celý krevní oběh, čímž při pravidelném provádění působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním. Při jízdě na kole je do činnosti zapojen velký počet svalových skupin - horní a dolní končetiny, břišní i zádové svalstvo, je tedy pohybem komplexním a nedochází při něm k tak velkému zatížení nosných kloubů jako třeba při běhu nebo chůzi. Jízdu na kole však nelze doporučit jako jedinou pravidelnou pohybovou aktivitu lidem s převážně sedavým zaměstnáním a problémy s hemeroidy. Pro jedince s vyššími stupni obezity, kteří často vykazují horší stabilitu, stejně jako pro seniory a ostatní osoby s porušenou rovnováhou by vhodnější variantou venkovního kola mohl být statický trenažer.

Pražané často navštěvují spinningové lekce, které i během zimy umožňují cyklo-trénink na další sezónu. Spinning patří mezi tzv. indoor- cyclingové programy, kdy lekce jízdy na stacionárních kolech, vedené instruktorem za doprovodu hudby, simulují jízdu na kole, střídají se roviny a kopce, pozice v sedle a ze sedla, postupuje se od základních technik a profilů tras k náročnějším. Vysoká návštěvnost lekcí spinningu potvrzuje, že aktivity v cyklistickém sedle na všechny způsoby jsou nejoblíbenějšími i nejčastěji provozovanými aktivitami.

Dobře dostupné je pro Pražany i plavání, které je druhou nejčastěji provozovanou aktivitou. Plaveckých bazénů je po Praze dostatek, plavání je nám blízké již od začátku našeho života, není vázané na roční období a je nenáročné na vybavení. Plavání je vhodné především v případě dobře zvládnuté techniky, kdy dochází k ponořování hlavy pod hladinu při stylu prsa, kraul či motýlek – udržuje se tak páteř v přirozené poloze a nepřetěžuje se její krční část. Styl znak je vhodný pro protažení prsních svalů, které jsou u většiny lidí zkrácené. Plavání je doporučovanou aktivitou například pro astmatiky díky bezprašnému prostředí a dýchání do vody, zlepšuje dýchací parametry a přispívá ke zlepšení celkové zdatnosti organismu. Osoby obézní a s onemocněním kloubního aparátu ocení nadlehčení těla ve vodním prostředí. Využít kromě samotného plavání můžeme i ostatní vodní aktivity jako například lekce aquaerobiku.

Lyžování je vysoce preferovanou, ale co se týče frekvence provádění, málo provozovanou aktivitou. Sněhová pokrývka je v našich končinách. jen část roku, za lyžařskými areály musíme cestovat a finanční stránka tohoto sportu od potřebného vybavení až po jeho provozování nám také do karet moc nehraje. Pro jeho pravidelné provádění tedy nejsou tak vhodné podmínky. Lépe je na tom lyžování běžecké, na které stačí pořídit běžky, hůlky, boty a sportovní oblečení a můžeme vyrazit. Běžecké lyžování je výborným prostředkem pro zvýšení fyzické zdatnosti a kompenzaci sedavého zaměstnání.

Oproti roku 2010 stoupá zájem o bojová umění. Většinou se jedná o přístupy vzniklé v různých kulturách před mnoha staletími, ale jejich síla stále trvá. Krom efektů na zdraví jedince mohou tyto aktivity formovat osobnost po dalších jeho stránkách mimo fyzické, jelikož se nejedná pouze o sport, ale zároveň o určitý druh filosofie. Učí jedince, jak se chovat v boji s protivníkem v rámci principu fair play. Jedním z typických rysů je vnímání vlastního těla, díky kterému jsme schopni lépe ovládat naše pohyby, rozpoznat signály, které nám tělo vysílá o počínajících neduzích a včas proti nim zakročit. Přesně vedené pohyby a pevný trup mohou napomoci ke správnému držení těla a tím jeho dlouhodobému dobrému fungování. Více se začínají objevovat kroužky ve školách a sportovní kluby, možná také z důvodu potřeby bezpečnosti.

U mužů před šesti lety bylo velmi oblíbené fitness, které dnes předbíhá fotbal. Ten jako aktivita převážně vytrvalostního typu je vhodnou formou kompenzace sedavého zaměstnání, jenž mezi muži nabývá na četnosti s ohledem na rozvoj IT a dalších oborů vyžadujících práci na počítači. Nejpřirozenější pohybovou aktivitou je chůze, které stále raději využíváme, jak dokládá čtvrté místo pro turistiku v pořadí nejčastěji provozovaných pohybových aktivit.

Pokud můžete, snažte se aktivně trávit volný čas. Nebojte se pohyb vyzkoušet! Vhodnou volbou pro začátek může být návštěva našeho rekondičního centra, a to buď v Praze nebo Českých Budějovicích.

Přečteno:  1284×

Vyšlo:  10. 12. 2016

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018