Obesity News
Pohybem proti podzimním depresím

Pohybem proti podzimním depresím

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

A léto je za námi. Po dovolených začíná návrat do škol, standardní program s pozvolnou přípravou na Vánoce a na zimu. Ti kdo se již nyní obávají dalšího vzestupu hmotnosti přes zimu, by měli nyní udržet maximálně letní program.

Letní dny znamenají často nejen méně práce, ale především delší čas pro pohybovou aktivitu, kterou s postupně se zkracujícími dny a snižující se teplotou často velmi omezujeme. Nemůžeme spoléhat na to, že nás sluníčko bude povzbuzovat k procházce, běhu či jízdě na kole. Naopak je třeba přesně naplánovat čas. Na konci října nás čeká také změna letního času na zimní, která sice může někomu pomoci se vstáváním, ale zase je doprovázena významným zkrácením dne.

Podzim a hmotnost

Většina živočichů v podzimním období přibírá na váze. Je to ochrana před nedostatkem potravy, které je v zimním období méně. Energie uložená v tukových zásobách se pak může hodit. V současné době ale u nás v zimě nedostatek potravy není a pravděpodobně ani letos nebude. Nepřeberné množství nákupních center s potravinami nás neustále vybízí k další spotřebě. Navíc období podzimu bývá spojené se spoustou návštěv, při kterých se na nějaký ten kilojoule také nekouká. Zima pak díky moderní době nevede k poklesu hmotnosti resp. ztrátě nastřádaných kilojoulů, ale spíše k dalšímu vzestupu.

Podzim a změna nálady

Nebývá to úplně pravidlem, ale se snižující se intenzitou slunečních paprsků a zkracující se délkou dne je spojen výskyt depresivních stavů a špatných nálad. Jednou z variant jak si náladu zlepšit je setkání s přáteli po létě, popovídání, které je ale často provázeno zvýšenou konzumací energetických nápojů a jídel. Ještě horší všakje, když zůstane člověk sám. Pak horší nálady, větší nároky na práci anebo naopak nuda během prodlužujících se večerů jsou často kompenzovány jídlem. Pro mnoho lidí už zde začíná postupná „příprava“ na zimu, tedy akumulují přebytečnou energii do tukových zásob a začínají nabírat. Víte-li, že vás tyto nálady či depresivní stavy přepadávají, měli byste se aktivně preventivně bránit. Je prokázáno, že pravidelná pohybová aktivita je nejlepší prevencí nejen pro vznik deprese, ale i pro recidivu depresivních stavů u lidí na antidepresívech. Důležité je, že musí být extrémně pravidelná, což se bez jasného plánu většinou nezdaří.

Podzimní výlety, houby a babí léto

Sběr hub je v našich zemích tradicí, která zdaleka v ostatních zemích není tak populární. Výlet „na houby“ je určitě vhodný i v době, kdy houby nerostou, ačkoliv zkušení houbaři nacházejí houby od časného jara do pozdních podzimních měsíců. Zásadní je totiž chůze po měkkém povrchu a mírné nerovnosti mohou být i výhodné, pokud je obuv kvalitní. Důležitá je pevná podrážka, eventuálně chránění kotníků, protože i malé poranění může způsobit nehojící se defekty. Zvláště diabetici by si měli prohlédnout dolní končetiny, zda nedošlo k poranění. I pouhé otlaky se změnou barvy kůže mohou znamenat velké riziko poškození. A vůbec není podstatné, zda nohy bolí či nikoliv. Výlety na houby jsou často z hlediska pohybové aktivity přeceňovány. Ohýbání, sklánění k úlovkům vede k tomu, že jsme často unaveni dříve, než kdybychom šli pouze prostou chůzí. Zkuste si vzít nějaký krokoměr nebo na svém mobilním zařízení zapněte aplikaci pro měření vzdálenosti. Snadno pak můžete vyhodnotit náročnost procházky a možná vám nakonec nebude ani líto, pokud z výletu žádné houby nepřinesete, ukáže-li vám vaše zařízení, že procházka byla dost dlouhá.

Podzimní mlsání

Období časného podzimu je spojeno se sklízením úrody zahrádek. To může být riziko nejen pro diabetiky, ačkoliv v tomto období je to nejčastější příčina zhoršení kompenzace cukrovky. Nejde jen o čerstvé ovoce jako například hroznové víno, švestky a další, ale mnoho lidí při dobré úrodě vyrábí i sušené ovoce. Z toho se pak stane potravina s extrémní koncentrací cukrů, která sice může osvěžit, ale z hlediska energetického příjmu ve formě sacharidů může za dlouhých večerů být příčinou vzestupu hmotnosti nebo naopak neúspěchu redukčního režimu. Je pravdou, že hrst sušeného ovoce je významně menší zlo než malý zákusek, ale je třeba pečlivě počítat.

Nepodlehněte snadným prostředkům na hubnutí – již nyní se připravují „slevy“.

Obchod s různými doplňky stravy, zaručenými dietami nebo i čaji na hubnutí začíná nabírat na síle s postupujícím podzimem jako příprava na vánoční a povánoční prodej. Ani jeden z těchto volně prodejných prostředků nebo doplňků stravy nemá žádné klinicky ověřené účinky, ačkoli aktivní látky resp. jejich účinky, které obsahují, mohou být dobře fyziologicky vysvětlitelné a pochopitelné.Většinou součástí návodu bývajídoporučení zvýšení pohybové aktivity a mírné sníženíenergetického příjmu. To jenom znamená, že budete-li tato doporučení dodržovat, pravděpodobně snížíte hmotnost i bez draze zakoupených prostředků. Čím dál tím častěji jsou s nimi doporučovány diety o obsahu 5-7 tisíckJ, což u osob s vysokou hmotností je často pod hodnotou klidového energetického výdeje. Bylo by pak divné, kdyby při tom režimu lidé nehubli, ale častěji po počátečním poklesu opět naberou. Blíží se Vánoce, takže se vynoří velké množství akcí a slev na výše uvedené zboží. Zvažte i nakupování podobných prostředků jako dárky pro své známé a příbuzné, většinou budou z efektu zklamáni.

Poradit se o správné výživě, vhodném pohybu a svém zdraví se nyní můžete na stránkách VŠTJ Medicina www.vstj.cz prostřednictvím on-line poradny. Konzultovat svou situaci můžete s nutriční terapeutkou, pohybovým instruktorem, fyzioterapeutkou nebo tělovýchovným lékařem.


MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
III. interní klinika 1. LF a VFN Praha
VŠTJ Medicina Praha

Přečteno:  1578×

Vyšlo:  5. 11. 2016

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018