Obesity News
Po večírku neplánujte závody
Foto: shutterstock.com

Po večírku neplánujte závody

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Alkohol s pohybem nejde moc dohromady. Přesto se s tím setkáváme docela často.

Účinky alkoholu je třeba rozdělit na dvě skupiny: okamžité – tedy v době, kdy je přítomen v krvi, a pozdní, kdy už je alkohol metabolizován a vyloučen z těla. Alkohol svou přítomností mírně snižuje svalové napětí, prodlužuje reakční dobu na podněty, ačkoli samotnému jedinci se může zdát, že vše zvládá dobře. Špatný odhad, respektive přecenění sil v kombinaci s poruchou koordinace a prodlouženou dobou reakce jsou nejčastější příčinou úrazů při pohybu v alkoholovém opojení.

Často se také podceňuje skutečnost, že alkohol působí tlumivě na dechové centrum. Proto je nebezpečné se při zimních výletech alkoholem „zahřívat“; v kombinaci s chladem a únavou pak mnohonásobně stoupá riziko umrznutí. Alkohol navíc rozšiřuje podkožní cévy, takže dochází k ještě větším ztrátám tepla.

Po alkoholovém večírku také není možné podávat velké sportovní výkony. Bývá přítomna velká únava a bolest hlavy z náhlého poklesu hladiny alkoholu v krvi. Je pravdou, že ranní „vyprošťovák“ dokáže mnoho symptomů odstranit, protože alkohol je rychlý zdroj energie, ale na druhou stranu se tím jen oddálí vystřízlivění, které je podmínkou dobrých sportovních výkonů (bez úrazu). Po bouřlivé párty proto raději odložte o 1-2 dny větší fyzickou námahu. Únava je způsobena malou pohotovostní zásobou cukru, protože alkohol blokuje novotvorbu glukózy v játrech. Tučné potraviny, které jsou často v kombinaci s alkoholem pojídány, také mnoho okamžité energie neposkytují. Další významnou roli hraje dehydratace, tedy ztráta vody. Alkohol snižuje citlivost receptorů v ledvinách k tzv. antidiuretickému hormonu, což vede k tomu, že v průběhu alkoholového večírku a bezprostředně po něm je zvýšená tvorba moči. Pokud tedy po večírku plánujete sportovní výkon, je lepší se preventivně šetřit a výrazně omezit příjem alkoholu.

Nicméně první pomocí po takovém excesu je dostatek tekutin a potravin nebo nápojů s vysokým glykemickým indexem, které rychle doplní zásoby energie. Ještě složitější situace je u diabetiků, ale o tom až příště.

Přečteno:  2709×

Vyšlo:  20. 11. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018