Obesity News
Poradna 2015/4
Foto: shutterstock.com

Poradna 2015/4

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., Bc. Daniela Hillayová

Ani v dnešním čísle jsme nevynechali odpovědi vás, čtenářů. Na velikonoční dotaz odpovídá MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. a otázku ohledně cvičení s vysokým krevním tlakem zodpoví Bc. Daniela Hillayová

Všude čtu, že je nutné zjara očistit tělo od toxinů, že se pak lépe hubne a člověk je vůbec zdravější. Asi to smysl má, protože i naši dávní předci dodržovali před Velikonocemi 40 dní půstu. Jaký typ očistné kúry byste mi poradil? Je nutné držet přísnou hladovku?
Silvie M., Praha

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.
Je nutné předeslat, že půst neznamená úplné hladovění. Půst by měl být spíše chápán jako určitá forma odlehčení jídelníčku, což vede i k menšímu zatížení zažívacího traktu. Sníží se také energie potřebná na zpracování potravy, což umožní lepší práci mozku, respektive zvýší se výkonnost při duševní práci, protože nedochází k typickému přesunu krve do oblasti trávicí trubice (po jídle) a není potřeba tolik energie pro trávení.

Nicméně energie ve formě sacharidů je nutná! Proto se nám z fyziologického hlediska zdá rozumné zařazovat tzv. odlehčovací dny (vyplněné převážně ovocem a zeleninou), které ale rozhodně nejsou hladověním. Vyšší obsah vlákniny v těchto dnech má mnoho pozitivních účinků, například na peristaltiku (pohyby) střev. Platí také, že pouze v těchto dnech se daří konzumovat vřele doporučovaných 500 gramů ovoce nebo zeleniny. Není bez zajímavosti, že při „odlehčeném“ jídelníčku často dochází ke snížení hmotnosti, což může být i zdraví prospěšné. Máte‑li však nějaká dietní omezení, například při cukrovce, určitě se zeptejte lékaře, zda je půst pro vás vhodný a jakou jeho formu zvolit. Stejně tak například při užívání warfarinu může významné navýšení spotřeby některé zeleniny měnit efekt léku na srážlivost krve. I dříve byli od půstu osvobozeni lidé nemocní a na cestách.

Zatímco půst (odlehčení stravy) slouží k tomu, abychom měli v tomto období pro mozek dostatek energie pro rozjímání, tak na ostatní metody „detoxikace“ raději zapomeňte. Drtivá většina komerčně propagovaných „zaručených detoxikačních metod“ pro „rychlé zlepšení zdravotního stavu“ je pouhým lákadlem, které mívá jediný důvod – zakoupení určitého produktu a nemá jakékoli racionální zdůvodnění (kromě zisku prodejce). V organismu máme játra, ledviny plíce a kůži, které naše tělo průběžně „detoxikují“, takže omezení potravin se škodlivými látkami bude mít větší efekt, než nesmyslné zavodňování speciálními roztoky, pojídání specifických „detoxikačních směsí“, nebo „prolévání“ těla zbytečně velkým množstvím vody, což může být i škodlivé. Přeji vám tedy do jarního procesu hodně úspěchů.

Léčím se s vysokým krevním tlakem se střídavými úspěchy, beru dva léky, ale přesto mi občas tlak vyskočí ke 150/100. Je mi 49 let a v posledních 5 letech jsem přibrala skoro 10 kg. Vím, že bych měla cvičit, ale jak, když se léčím s vysokým tlakem? Jaký typ cvičení je pro mne vhodný?
Bára K., Opava

Odpovídá: Bc. Daniela Hillayová

Bc. Daniela Hillayová

Dobrý den, ze začátku bych vám doporučila pohybovou aktivitu vytrvalostního (aerobního) charakteru. Z venkovních aktivit si můžete pod tímto představit např. svižnou chůzi, nordic walking nebo jízdu na kole nejlépe po rovném terénu. Naopak z aktivit, které můžete provádět, když nám zrovna počasí nepřeje, je chůze na páse, jízda na rotopedu či jiném trenažeru. Postupem času byste mohla zařadit do svého tréninkového plánu i odporová cvičení, avšak raději až po zaškolení odborníkem.

Vždy se řiďte svými pocity. Vyzkoušejte si, zda zvládáte při provozované aktivitě ještě mluvit, nikdy byste neměla mít potíže s dechem (dušnost), cvičení by mělo být pro vás příjemné. Pokud s pohybem teprve začínáte, rozhodně se nepřetěžujte, ideální frekvence cvičení je třikrát až čtyřikrát týdně, optimální délka cvičení se odvíjí podle vaší zdatnosti, v rozmezí zhruba 30–90 minut. Monitorujte si hodnoty tlaku před i po cvičení.

Pokud máte nějaké pochybnosti, rozhodně neváhejte a zeptejte se svého kardiologa nebo zkušeného instruktora pohybových aktivit.

Přečteno:  2276×

Vyšlo:  3. 4. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

 
© Aleš Krupička 2007–2018