Obesity News
Sacharidy pod lupou
Foto: shutterstock.com

Sacharidy pod lupou

Bc. Martina Daňková

Diabetici sacharidy mnohdy chápou jako doslova zakázané ovoce. Sacharidy přitom představují přibližně 50 až 55 % celkového denního příjmu energie, z čehož je zřejmé, že jejich vyřazení není vhodné. Základem pro správný výběr sacharidů je porozumění jejich jednotlivým druhům. Termíny sacharidy a cukry totiž mnohdy bývají zaměňovány a mylně pokládány za totožné.

Sacharidy dělíme podle délky řetězce na složené (polysacharidy) a jednoduché(mono- a oligosacharidy, označovány též jako cukry). Z hlediska správné výživy doporučujeme většinu konzumovaných sacharidů krýt složenými polysacharidy – obilovinami a výrobky z nich (mouka, chléb, těstoviny, rýže), bramborami, luštěninami, to vše s co největším zastoupením celozrnných variant.

CUKRY A DIABETES – JAK SE V NICH VYZNAT?

V jídelníčku by však neměly chybět ani jednoduché sacharidy, tedy mnohdy zbytečně proklínané cukry. Na tomto místě je však vhodné upozornit na podstatný rozdíl mezi cukry přírodními a přidanými. Přírodní cukry se nacházejí v ovoci, v přírodních mléčných výrobcích, v menší míře i v některých druzích zeleniny, tedy v potravinách, které nám kromě energie přinášejí mnoho vitaminů, minerálních látek a antioxidantů. Pravidelná konzumace ovoce a zeleniny je spojována se sníženým rizikem rozvoje cukrovky 2. typu. Ovoce má své místo (1 až 2 kusy denně) i v jídelníčku diabetika.

Naopak cukry přidané jsou ty, které rádi konzumujeme ve slazených nápojích, sladkostech, sladkém pečivu a dalších pochutinách. Nejsou vhodnou, natož nutnou, součástí jídelníčku diabetiků ani zdravých osob. Navíc platí, že s konzumací přidaných cukrů se velmi často pojí i nadměrný přísun tuků – průměrná 50 g oplatka nám přinese 15 až 20 g tuku, zatímco banán ve více než dvojnásobném množství nepřinese ani zlomek tuku při stejné energetické hodnotě. Úplné vyloučení přírodních cukrů z jídelníčku by byla chyba, a to i v případě diabetiků, cukry přidané však můžeme z našeho stravováni vyřadit naprosto bez výčitek.

PŘEHNANÉ A IZOLOVANÉ SLEDOVÁNÍ SACHARIDŮ MŮŽE ZASTÍNIT NADMĚRNÝ PŘÍJEM TUKŮ

Při nedostatečném množství sacharidů v jídelníčku hrozí nedostatek energie pro činnost svalů a mozku, a také nedostatek vitaminů, minerálních a jiných prospěšných látek. Navíc v momentě, kdy omezujeme sacharidy, nahrazujeme je většinou bílkovinami, s čímž se pojí zpravidla zvýšený příjem živočišných tuků. Jejich nadměrný příjem vede nejen k navýšení tělesné hmotnosti, ale také k vzestupu krevních tuků včetně cholesterolu.

Součástí léčby diabetu je pravidelné měření hladiny glykémie ve vztahu k jídelníčku a pohybové aktivitě. Avšak přehnané a izolované sledování sacharidů v jídelníčku často odvádí pozornost od tuků, které – zejména jsou-li zastoupeny v nevhodném množství a složení – mohou být příčinou neúspěšné terapie cukrovky 2. typu. Dietní léčba cukrovky vyžaduje komplexní přístup a sledování množství i kvality přijímaných tuků je její důležitou součástí.

DUKANOVA DIETA NEBO DIETA PODLE GLYKEMICKÉHO INDEXU – KONEČNĚ TA PRAVÁ?

Mnohé diety jsou neodmyslitelně spjaty s hlídáním, omezováním či dokonce absolutním vynecháním sacharidů z jídelníčku. Jednou z nich je Dukanova dieta, která zejména v poslední době zažívá malou renesanci. Tato hyperproteinová dieta striktně omezuje sacharidy a dovoluje konzumaci bílkovin bez omezení. Dieta však nerespektuje vyvážené a správné stravování, omezuje výběr potravin a celkově jídelníček ochuzuje o pestrost. Nadměrným příjmem bílkovin a soli navíc dochází k přetěžování ledvin, což zejména u diabetiků může být nebezpečné.

Glykemický index (GI) může sloužit jako pomocný nástroj při výběru sacharidových potravin. Jeho dělením na nízký, střední a vysoký řadí potraviny do skupin podle rychlosti, jakou se cukr přítomný v těchto potravinách vstřebává a ovlivňuje hladinu cukru v krvi (glykémii). Není to ale nástroj všespásný! GI nás neinformuje o obsahu sacharidů v dané potravině a už vůbec ne o celkové energetické hodnotě. Pokud bychom se řídili při výběru potravin pouze tímto indexem, mohli bychom lehce sklouznout ke konzumaci klobásek, tlačenky či smetany, jejichž GI opravdu není vysoký.

Nakonec bych chtěla zdůraznit, že energie ze sacharidů je důležitá jak pro zdravé, tak i pacienty s diabetem. Vždy je však nutné množství sacharidů i celkové přijaté energie stanovit individuálně pro jídelníček konkrétního diabetika.

Přečteno:  2749×

Vyšlo:  3. 4. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Diabetes

 
© Aleš Krupička 2007–2018