Obesity News
Jaké chyby děláme nejčastěji v zimním jídelníčku?
Foto: shutterstock.com

Jaké chyby děláme nejčastěji v zimním jídelníčku?

Bc. Martina Daňková

Venku je zima, možná dokonce i sněží a vy přemýšlíte, co si uvaříte k obědu. Kupodivu Vás napadají jen jídla plná másla, sádla a slaniny. Je to v zimním období přirozené a správné nebo se jedná o přežitek z dob minulých?

V dnešní době již tak úplně neplatí, že v zimních měsících se bojíme o přežití. Většina z nás je dokonale izolována teplým oblečením, doma máme topení a s pohybovou aktivitou jsme na tom ještě bídněji než v létě. Nehrozí tedy bezprostřední ohrožení života vyhladověním. Pokud si ale i po Vánocích stále myslíte, že potřebujete přes zimu více jíst, měli byste si rozmyslet, zda číst dál.

V ZIMĚ SE MAJÍ JÍST TUČNÉ POTRAVINY, ZÁSOBUJTE SE SÁDLEM, MÁSLEM A UZENINAMI! NE!

Naši předkové museli před zimou a v jejím průběhu vytvářet zásoby – a to i tukové ve vlastním těle. Nikdy nebylo jasné, jak tuhá a dlouhá bude zima, a naopak jasné bylo, že kdo nebude dostatečně zásobený, nemusí to s ním dobře dopadnout. To ale již není náš případ: ať je zima jakákoli, máme v blízkosti obchodní dům, kde si přes celou zimu můžeme koupit téměř celý sortiment potravin jako v létě. Díky konzervačním technikám si můžeme dokonce některé potraviny uchovat i doma. Není tedy třeba tvořit zásoby, a to platí dvojnásob pro ty naše tukové! Můžete zůstat u běžného jídelníčku složeného z obilovin, brambor, luštěnin, ovoce a zeleniny, polotučných mléčných výrobků, vajec a libových druhů masa. Tedy pouze chcete-li na jaře obléknout ty samé šaty jako před zimou!

ZÁKLADEM JE HORKÝ PUNČ NA ZAHŘÁTÍ! NE!

Možná se vám může zdát, že vás opravdu zahřeje! Prvotní pocit zahřátí je dán přítokem velkého množství krve zejména do pokožky. V důsledku roztažení cév způsobeného alkoholem však krev stejně rychle odtéká a způsobuje naopak pokles teploty organismu. Ten se prohlubuje s každým dalším – byť horkým – alkoholickým drinkem. Nehledě na to, že alkoholem opět „sbíráme“ kilojouly. Obsahuje totiž téměř dvakrát tolik energie než cukr a při nadměrném příjmu energie se velmi ochotně přeměňuje na tuk.

NUTNOSTÍ JSOU HUSTÉ POLÉVKY, VE KTERÝCH STOJÍ LŽÍCE! NE!

Věřte mi, nejsou! Je samozřejmě možné občas večeři nahradit hustou zeleninovou polévkou s vyváženým zastoupením všech živin (tedy sacharidů, bílkovin a hlavně tuků). Tomuto popisu ale opravdu neodpovídá talíř polévky s nakrájenými třemi druhy klobásek nebo kyblíkem smetany.

V ZIMĚ SE NESPORTUJE! ALE ANO!

Není to sice na plážový volejbal, ale to taky přeci není jediná možná pohybová aktivita! Základem je vhodné oblečení, které vás před možnými neduhy počasí ochrání. Využijte víkendových odpolední k procházce s vašimi blízkými. Je-li sníh, zkuste běžky. I v případě, že „nepoběžíte“ a budete se na nich spíše procházet, se vaše tělo zaraduje!

Přečteno:  2107×

Vyšlo:  5. 2. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2018