Obesity News
Záleží především na vás!
Foto: shutterstock.com

Záleží především na vás!

MUDr. Marta Šimůnková

Náš život je plný rituálů, z nichž mnohé vykonáváme nějak automaticky, ani se nad nimi nezamýšlíme. Čistíme si zuby, před odchodem z domova kontrolujeme, zda jsme zhasli a vypnuli sporák či žehličku. K rituálům patří i náplň tradičních oslav, především Vánoc a vítání nového roku se stoly prohýbajícími se pod pochoutkami a s množstvím sklenic vysokokalorických nápojů (od limonád přes džusy, koktejly, pivo, víno až po likéry a destiláty).

O svátcích přijmeme zpravidla více kalorií, než stihneme vyběhat. „Nabíráme přece síly, aby nám po novém roce šlo hubnutí lépe,“ to je častá výmluva. Po novém roce většina dokonce začne s dalším do nekonečna se opakujícím rituálem – přísným režimem, ale ne všichni vytrvají. Při prvním „hříchu“ porušení nového životního stylu si vyčítají, že selhali, a znovu „nabírají síly“ (a kilogramy) do dalšího cyklu hubnutí.

LETOS TO BUDE JINAK!

Také jsem se snažila hned po Novém roce najít způsob, jak se vrátit k dívčí hmotnosti. Zaujala mne – jako asi 3 500 dalších uživatelů internetu – nabídka „lékařsky ověřeného přípravku“, který sliboval redukci 14 kilogramů za dva týdny. Ze zvědavosti jsem se zaregistrovala a zázrak si objednala. Asi po dvaceti minutách zvonil telefon. Volala „výživová poradkyně“, která mi dávala profesionální rady: jíst pětkrát až sedmkrát denně (kontinuální výživa), pít dva litry tekutin denně (samozřejmost), přidat více pohybu (aniž zjistila, jakou fyzickou zátěž obvykle absolvuji), telefonát zakončila tím, že bych si místo jednoho balení zázraku měla koupit dvě za výhodnou cenu 1 500 korun. S poděkováním jsem zavěsila a zrušila objednávku. Naštěstí jsem nezaplatila předem!

LÁSKA NA DRUHÝ POHLED

Druhý krok, který jsem ve snaze o ozdravění životního stylu učinila, byla návštěva oddělení speciální výživy v našem supermarketu Tesco. Tady jsem už byla úspěšnější. Z množství produktů řady zdravých potravin (mnohé z nich v bio kvalitě) mne zaujala široká nabídka tradičních i méně obvyklých luštěnin, kukuřičné a celozrnné mouky, těstoviny, semínka, ovocné a zeleninové šťávy bez konzervantů a přidaného cukru. Řada Free From a mnohé další nabízené potraviny jsou speciálně vyrobeny pro lidi s nesnášenlivostí lepku (s celiakií). Také diabetici si tu mohou vybírat dokonce z velikánského regálu plného lákavých dobrůtek (bez přidaného cukru). Zkrátka je hodně důvodů, proč zajít do oddělení speciální výživy v obchodech Tesco. Třeba vám to pomůže nastartovat zdravější stravování, které je přitom „k sežrání“. Všechno, u čeho chceme vytrvat, musí bavit a chutnat!

TIP PROFESIONÁLNÍHO KUCHAŘE

Při rozhovorech s pacienty z Banding klubu jsem hovořila i s šéfkuchařem, který se každodenním ochutnáváním celého menu dopracoval až k 190 kilogramům. Devadesát kilo se mu podařilo zredukovat a plný radosti mi svěřil tajný tip: hraška. Jde o prášek z ochucené hrachové kaše, bez lepku, bez glutamátu a konzervantů. Obsahuje jen hrách, česnek a koření. Dokonce i normální sůl je nahrazena solí se 40 % chloridu draselného, který neškodí tak jako kuchyňská sůl – chlorid sodný. Hrašku lze rozmíchat ve vodě a použít jako těstíčko na obalování masa i zeleniny (a pak je místo smažení opéci na nepřilnavé pánvi s minimem oleje), hrašku lze použít i místo mastné jíšky a zahustit jí polévku i omáčky.

RECEPT MĚSÍCE

Svou exkurzi po důvěrně známém supermarketu jsem zakončila (jako obvykle) v oddělení ovoce a zeleniny, abych si mohla uvařit oblíbený zeleninový salát s grilovanými kousky kuřete. Ostatně místo kuřete lze použít krůtu, krevety, srdcovky nebo kousky předem uvařené chobotnice. Recept najdete v rámečku níže.

ZELENINOVÝ SALÁT S GRILOVANÝMI KOUSKY KUŘETE

Suroviny: Pro jednu osobu potřebujete 1 kus kuřecích prsou (asi 100 g krůtího masa či plodů moře), 120 g směsi salátových listů, 50 g cherry rajčátek, lžíci limetkové šťávy, podle chuti balsamikového octa, 2 lžíce oleje, snítku bazalky a oregana (může být sušené), trochu soli a čerstvě mletý pepř.

Postup: Kuřecí (krůtí) prsa naklepejte mezi dvěma listy potravinářské folie, lehce osolte, opepřete a posypte bylinkami. Použijete-li plody moře, pak je nebudete naklepávat, ale jen okořeníte, není nutné solit. Nechte v lednici hodinu odležet. Pak maso ogrilujte na rozpálené grilovací pánvi se lžící oleje. Mezitím si připravíte do misky směs salátových listů a rozpůlená cherry rajčátka. Zakapejte lžící oleje, můžete dochutit zbylými bylinkami a balsamikem. Ogrilované maso nakrájejte na plátky a rozložte na salát.

Více inspirace na www.tescorecepty.cz.

Přečteno:  2258×

Vyšlo:  22. 1. 2015

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava

 
© Aleš Krupička 2007–2018