Obesity News
Okénko lékárníka

Okénko lékárníka

PharmDr. Lenka Zemanová

Lékař mi doporučil v rámci redukční diety hodně pohybu. Mám však počínající artrózu kyčlí a klouby bolí. Jaký přípravek z lékárny byste mi doporučili? Potravním doplňkům moc nevěřím, nemám s nimi dobrou zkušenost.

Dnes odpovídá: PharmDr. Lenka Zemanová

PharmDr. Lenka Zemanová

Pokud nevěříte potravinovým doplňkům, je možno užívat na zlepšení pohyblivosti kloubů léky s obsahem chondroitinu, který patří mezi hlavní složku mezibuněčné hmoty chrupavky. Má velkou schopnost vázat vodu, a tím zlepšuje elastické vlastnosti kloubních chrupavek. Lék si lze koupit nebo ho v některých případech může předepsat ortoped. Léčbu je vhodné ještě doplnit vitaminem C, ten se výrazně podílí na tvorbě kolagenu, který je stavební součástí chrupavek, šlach a kostí.

Při bolestech kloubů je velmi důležité zajistit správný pitný režim. Pokud pijete málo tekutin, zejména pramenité vody, organismus si začne potřebnou vodu brát z kloubní tekutiny. Klouby začínají vysychat, a tím se zhoršuje jejich pohyblivost. Optimálně bychom měli denně vypít 2 až 2,5 litru tekutin. Samozřejmě záleží na mnoha faktorech, například při sportu a těžké práci musíme vypít daleko více.

Optimální pohybovou aktivitou, vhodnou pro pacienty s bolestmi kloubů je nordic walking. Tato sportovní aktivita se vyvinula z běhu na lyžích a během let si získala spoustu příznivců i mezi mladou generací. Při tomto sportu se používají speciální sportovní hole, které odlehčují kloubům spodní poloviny těla a zároveň zapojují do pohybu i ruce a ramena. Pohyb a zapojení svalů je rovnoměrnější, a proto je vhodný i pro lidi s nadváhou a artrózou. Při nordic walking se spaluje více kalorií než při klasické chůzi. Zlepšuje se srdeční činnost, výkon oběhového aparátu i koordinace pohybu. Nordic walking se dá provozovat po celý a není závislý na druhu terénu.

Hůlky pro nordic walking jsou opatřeny madlem, poutkem pro uchycení na rukou a různými nástavci, které můžeme měnit podle terénu a povrchu, po němž půjdeme. Oproti trekovým holím jsou podstatně lehčí a umožňují snadný a efektivní pohyb.

Další velmi vhodnou a příjemnou pohybovou aktivitou je cvičení ve vodě. Člověk ve vodě vykoná bezbolestně pohyby, které na suchu nemůže pro velkou bolest udělat. Ve vodě je totiž každý pohyb uvolněnější a odporem vody se posilují jednotlivé svalové skupiny. Cvičení ve vodě výrazně přispívá k úlevě bolestivých svalů a kloubů.

Při redukci tělesné hmotnosti musíme samozřejmě kromě pohybové aktivity omezit přísun kalorií v potravě. Zapomeňte tedy na vepřo-knedlo-zelo!

Alphega lékárna

Přečteno:  2841×

Vyšlo:  6. 11. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Okénko lékárníka

 
© Aleš Krupička 2007–2018