Obesity News
Tak zase po létě
Foto: shutterstock.com

Tak zase po létě

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Prázdniny skončily, pomalu se zkracuje den, klesá venkovní teplota a náš organismus se začíná připravovat na zimu.

ZIMNÍ SPÁČI PŘIBÍRAJÍ, ALE LIDÉ NEMUSÍ…

U zvířat, která se ukládají k zimnímu spánku, se aktivním, hormonálně řízeným dějem sníží teplota těla na hodnotu jen o 1 °C vyšší než je teplota úkrytu (např. na 5 °C), klidový metabolismus se sníží na 2–5 % své původní hodnoty. Dech se zpomalí na frekvenci dvakrát za minutu, srdeční tep se sníží třeba až na jednu setinu a tělo je zcela v klidu. Tak tito živočichové docilují naprosté minimalizace spotřeby energie svého organismu. To však na dlouhé období zimního spánku (které může trvat i déle než půl roku) samo o sobě nestačí, a proto je nezbytné nastřádat zásoby v podobě tuku.

Lidé tímto „zimním mechanismem“ vybaveni nejsou a zimu přežívají zabaleni do teplého oblečení. Přesto omlouváme svůj hmotnostní přírůstek právě fyziologickými pochody, které jsou vlastní jen těm nám tolik vzdáleným živočichům. U člověka je příčina zcela odlišná – omezení pohybové aktivity během kratších a chladnějších dnů a dostatek potravin, které mají termogenní efekt jak hned po jejich požití, tak energii, kterou však nespotřebujeme při pohybu jako v létě. Ta se následně ukládá do tukové tkáně – bohužel však směřuje do bílé tukové tkáně a nikoliv do hnědé, ze které bychom ji dokázali rychleji využít. Je ale pravda, že schopnost uchovat přebytečnou energii byla v minulosti pro naše předky výhodná, protože jim umožnila přežít dlouhé zimy a období hladu.

VÁNOCE JSOU DALEKO, ALE PŘIPRAVIT SE NA NĚ BY NEBYLO ŠPATNÉ UŽ DNES

V září mluvit o Vánocích – hrůza! Spousta z nás však začíná řešit, jak letošní svátky přežije, co koupí rodičům, dětem, vnoučatům, kdo přijde kdy a kam na návštěvu a co bude třeba připravit. Většinou to dopadne stejně – vše se nakonec stihne, dobře se najíme a po Vánocích máme o 1–5 kg víc. Místo dlouhého přemýšlení, jak letošní Vánoce „hmotnostně“ zvládneme, pokusme se raději těch 1–5 kg do svátků shodit. Budeme se tím lišit od živočichů, kteří v očekávání zimního hladu touto dobou přibírají, a můžeme si být jisti, že na rozdíl od nich nás to na životě určitě neohrozí. Může se stát, že pak místo očekávaného „vánočního“ vzestupu hmotnosti, přibude přes svátky kilogramů méně, nebo dokonce žádný nebo žádný, jak by se stalo, kdybychom začali s redukčním režimem až po Novém roce.

HOUBY MOHOU BÝT DOBRÝ ZAČÁTEK…

NEZAPOMEŇTE, ŽE ABYSTE MĚLI ENERGII PRO POHYB, MUSÍTE JI NEJEN NAČERPAT, ALE PŘEDEVŠÍM MÍT VÝKONNOU JEDNOTKU (SVAL), KTERÁ JI DOKÁŽE SPRÁVNĚ VYUŽÍT.

Na houby by se mělo chodit každý týden minimálně dvakrát, a to i v době, kdy nerostou. Typický houbařský výlet znamená 2 až 4 hodiny pohybové aktivity na zdravém vzduchu, daleko od civilizace a často bez signálu mobilních telefonů, navíc na měkkém povrchu, což může být tou nejlepší relaxací pro tělo i duši. Kromě toho, že vydáme hodně energie, protáhneme si i svalstvo: často jdeme do předklonu, lezeme po čtyřech a zase se narovnáme. Pro kardiaky sice může být pohled na rodinku hříbků mírně rizikový, ale infarkt z radosti je opravdu velmi vzácný. A pokud někoho dokáže rozčílit, že je ten nejkrásnější hřib červivý, bude lepší před houbařským výletem navštívit psychologa.

Nejdůležitější však je, že se náš mozek zaměstnává jinou činností než běžnými starostmi. Duševní relaxace v kombinaci s fyzickou aktivitou přináší ten největší zdravotní efekt. Z každého výletu je důležité si přinést něco pozitivního – někdy houby a jindy „houby“. Pokud tedy „houby“ najdete a máte s sebou náhodou krokoměr, zjistíte, že jste ušli o hodně delší trasu než v lese plném hub. Myšlenka na to, co tomu řekne váš pan doktor, by vám mohla radost udělat. Klidně si číslo zapište a nahlaste při nejbližší kontrole.

Pozor na hypoglykémie u diabetiků – procházka může být tak náročná, že při běžné antidiabetické léčbě, která může způsobovat hypoglykémie, dojde k příliš velkému poklesu hladiny cukru. Proto je svačinka s vyšším obsahem sacharidů pro pacienty na inzulínu nutná.

ZAJISTĚTE SI ČAS PRO SEBE…

Září je nejsložitější měsíc pro rodiny s dětmi, kdy mnoho rodičů neví, kde jim hlava stojí. Často se do péče o potomstvo zapojují prarodiče, což jim ubírá čas na vlastní aktivity. Aby však byla péče o vlastní zdraví a snaha zvýšit svou kondici úspěšná, je třeba si nejprve zajistit čas jen pro sebe. Proto je třeba udělat si s předstihem plán a najít si alespoň dva všední dny, v nichž si vyhradíte čas na pohybovou aktivitu. Pokud jej mít nebudete, ani sebevětší námaha o víkendu to nenahradí.

Přečteno:  2322×

Vyšlo:  5. 9. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2018