Obesity News
Jak se stravovat o dovolené a nepřibrat?

Jak se stravovat o dovolené a nepřibrat?

Bc. Martina Daňková

Čím dál více lidi využívá během dovolené služeb typu „all inclusive“, které se vztahují i na stravování. V praxi to znamená, že mají – zejména v lepších ubytovacích zařízeních – přístup k jídlu po celý den, mnohdy i do pozdních nočních hodin. Pojďme se ale podívat na některá úskalí, která s sebou stravováni formou švédských stolů přináší a jak se jim účinně bránit.

Na každém rautu se nabízí spousta jídel, a to i těch vysoce lákavých, které ale obsahují značné množství energie.

  • Je důležité nejdřív „zmapovat“ situaci a tak říkajíc se seznámit s nabídkou. Projděte si švédské stoly a v klidu si promyslete, co si dáte. Jídlo nikam neuteče!
  • Přijdete-li k přeplněným stolům hodně hladoví, bude tím vaše volba a velikost porce silně ovlivněná. Jako předkrm velmi dobře poslouží pouze syrová zelenina, která oddálí „vlčí hlad“ a vy se budete moci rozhodnout co dál.
  • Naložte si na talířek rozumnou porci: polovinu by měla tvořit zelenina, další část maso, ryba či sýr a jako doplněk brambory, obiloviny (celozrnné) nebo pečivo.
  • Dejte si i malý vzorek jídla (např. dezert), které milujete i přes jeho vysoký obsah energie a užijte si ho. (Obzvlášť, pokud byste se bez něj cítili frustrovaní a v noci to doháněli chipsy nebo čokoládou.)
  • Maso a saláty zbytečně nezalévejte omáčkami a dresinky. Při dochucování dejte přednost rozmanitým druhům octa, troše olivového oleje, případně dresinku z bílého jogurtu. Nezapomínejte na koření!
  • Pokuste se vybírat ty méně tučné varianty potravin – tím spíš, jste-li na 14denním pobytu: hlavní část porce by mělo tvořit např. ovoce, zelenina, vařené brambory, obiloviny, libové druhy masa a ryby, z mléčných výrobků raději jogurty, tvarohy a čerstvé sýry.
  • Mějte na paměti, že všechny chutnější sýry obsahují minimálně 45 % tuku, ty nejchutnější i více než 60 % tuku a tedy i velké množství energie.
  • A co víc – ke skvělým sýrům si pak často dopřejeme stejně výborné víno a zkonzumovaná energie se nám množí. Dvě skleničky bílého vína obsahují průměrně 900–1 000 kJ, 100 g krémového sýra (což vůbec není tak mnoho, jak by se mohlo zdát) nám dodá okolo 1 500 kJ. Při takovém příjemném posezení tak snadno spořádáme více energie než během celé večeře.
  • Součástí nabídky „all inclusive“ bývá kromě alkoholu (víno, pivo a místní lihoviny) i neomezený přísun soft drinků (rizikové jsou zejména sladké limonády a šťávy). Pozor na ně – jsou často nenápadným, přesto však významným nositelem energie. Jedna malá plechovka (3 dl) limonády obsahuje více než 500 kJ. Snažte se pít především čistou vodu, minerálky, případně ředěné ovocné džusy.
  • Boj s eventuálním váhovým přírůstkem o dovolené bude snazší, pokud nebudete celé dny mezi jídly jen tak ležet na pláži a opalovat se, ale budete-li naopak energii i vydávat. Na každý den si proto naplánujte alespoň hodinu vhodné pohybové aktivity (míčové hry, aerobik ve vodě i na souši či procházky ve svižném tempu).

A nezapomeňte, na dovolenou jste se nepřijeli přejídat a během pár minut v restauraci projíst hodnotu peněz, které jste za zájezd zaplatili. Přijeli jste si především odpočinout, zregenerovat se a zažít něco hezkého, co vás bude celý pracovní rok držet nad vodou.

Přečteno:  3242×

Vyšlo:  4. 7. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Životní styl

 
© Aleš Krupička 2007–2018