Obesity News
Ach, ty diety
Foto: shutterstock.com

Ach, ty diety

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

V rámci projektu Mýty a skutečnosti v léčbě civilizačních onemocnění proběhly v červnu první preventivní akce v Praze, Brně a Českých Budějovicích. Hlavní téma byla obezita a během akcí byly vysvětlovány především tyto mýty.

JEZTE 5–6× DENNĚ,MINIMÁLNĚ PO DVOU AŽ TŘECH HODINÁCH

Dělení jídel do menších porcí má velký význam především u těch lidí, kteří mají problém jíst malé porce a mají velký hlad. To může být skutečně způsobeno velkým časovým intervalem mezi jídly, a tak vložení „svačinek“ může velmi pomoci jít k hlavnímu jídlu významně méně hladový. Zvláště u mladších osob, které mají i dostatek pohybové aktivity a celý den nemají na jídlo mnoho času, to může významně pomoci. Hlavním cílem těchto doporučení je pravidelnost v jídle, což má velký význam právě jako prevence přejídání. Zvláště lidé, kteří nejsou schopni se v dopoledních hodinách najíst a většinou se spoléhají na pití kávy, mívají v odpoledních hodinách značný hlad i chuť a dělá jim velký problém dodržet redukční dietu. Pomůže tedy zařazení jídel s obsahem sacharidů do dopoledních hodin.

Často se však setkáváme s lidmi, kteří jedí maximálně 3x denně a když začnou jíst podle doporučení, obvykle jejich hmotnost vzroste. Jsou to většinou lidé, kteří již v minulosti opakovaně drželi redukční diety a jsou na ně adaptovaní. To znamená, že si organismus zvykl na relativně malý energetický příjem a především v době klidu šetří výdej energie. Je snížen tzv. bazální energetický výdej. Takový člověk bývá unavený, málo zdatný a je mu často zima. Další zpřísnění diet nemá obvykle cenu. Pohybová aktivita je to, co může stav změnit, čili navodit negativní energetickou bilanci.

Jenomže člověk adaptovaný na nízký příjem většinou žádnou energii k pohybové aktivitě nemá. Sice má energii často uloženou v tukových zásobách, nicméně mu chybí aktivní tělesná hmota (sval), kterou by mohl použít. Jedinou šancí je postupně sval vybudovat. Začít tedy s minimální pohybovou aktivitou a současně i zvýšit energetický příjem. To se dosáhne nejlépe právě potravinami s vyšším podílem sacharidů a bílkovin vložených mezi hlavní jídla a současně pohybem. Pro začátek stačí pravidelná desetiminutová chůze s postupným prodlužováním. Zjistíte, že po několika dnech se budete cítit lépe a po několika týdnech i při mírně zvýšeném energetickém příjmu dojde k poklesu hmotnosti.

Nemá smysl se do jídla nutit!

Pokud vám však vyhovuje jídlo 3× denně a nevadí vám ani pohybová aktivita, klidně si v mezidobí dejte podle chuti třeba jen ovoce nebo zeleninu. Každopádně každý si musí vyzkoušet, co mu vyhovuje. Vždy je však dobré mít něco při sobě, pokud vás překvapí hlad nebo chuť a nemáte čas řešit, co zrovna zdravého sníst.

MAXIMÁLNÍ DIETA JE DO 5 000 KJ

Často najdeme v časopisech či na internetu informaci, že redukční dieta musí mít obsah maximálně 5 000 kJ. Ale tak to přece není! Je pravda, že při těchto dietách opravdu drtivá většina osoba začne úspěšně redukovat, ale pro běžný život je to velmi nízká energetická hodnota, kterou většinou nelze dlouhodobě dodržovat. Rozhodně neumožní navýšení pohybové aktivity – člověk po takové dietě je většinou vysílený. Pro dlouhodobý efekt stačí zpočátku snížit energetický příjem cca o 10 % a mírně přidat pohyb. K tomu, abyste mohli adekvátně snížit energetický příjem, potřebujete přesný a pravdivý zápis a výpočet, pro který můžete použít jakoukoliv internetovou aplikaci, například www.obezita.cz nebo www.kaloricketabulky.cz Může se ukázat, že i dieta okolo 9 000 kJ je pro někoho redukční. Zvlášť máte-li větší hmotnost a vaše běžná pohybová aktivita i v zaměstnání je energeticky náročná.

MÁM NADVÁHU, MUSÍM PŘESTAT SLADIT

To rozhodně není pravda. Jeden „pytlíček“ cukru obsahuje 80–100 kJ. Malý zákusek nebo tatranka k hořkému čaji či kafíčku může mít klidně 700 kJ. Je tedy zřejmé, že chuť na sladké uspokojená mírně slazeným nápojem je méně nebezpečná než kombinace sladkého a tučného ve formě pečiva. Na druhou stranu pokud nejste zvyklí sladit, nemá se cenu do toho nutit. Máte-li neustále chuť na sladké, může to být způsobeno velkým stresem, kdy mozek jako prakticky jediný substrát umí využít glukózu. Pak spíše stojí za to si začít všímat a zjišťovat okolnosti chuti na sladké apod. Komunikace s psychologem vám pak může pomoci více než jakékoliv nutriční doporučení.

Tyto a další mýty naleznete na stránkách www.civilizacnionemocneni.cz stejně jako seznam dalších akcí ve všech městech na podzim 2014.

Projekt vznikl za laskavé podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR a dalších partnerů.

Přečteno:  3099×

Vyšlo:  4. 7. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Diety

 
© Aleš Krupička 2007–2018