Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Bc. Martina Daňková

Zvýšený cholesterol v krvi je považován za jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů pro vznik srdečně cévních onemocnění, jako je infarkt myokardu nebo cévní mozková příhoda. Zásadním opatřením, jak si udržet hladinu cholesterolu v žádoucích mezích, je zdravý životní styl, při kterém vyvážený jídelníček vhodně doplňujeme dostatkem pohybu. Ani jedno není samo o sobě samospásné, proto je důležitá jejich kombinace.

Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Zvýšený cholesterol v krvi je považován za jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů pro vznik srdečně cévních onemocnění, jako je infarkt myokardu nebo cévní mozková příhoda. Zásadním opatřením, jak si udržet hladinu cholesterolu v žádoucích mezích, je zdravý životní styl, při kterém vyvážený jídelníček vhodně doplňujeme dostatkem pohybu. Ani jedno není samo o sobě samospásné, proto je důležitá jejich kombinace.

Obecné zásady diety, kterou lze ovlivnit hladinu krevního cholesterolu:

  • Snažíme se o snížení absolutního tuku ve stravě, zejména však těch živočišných, které jsou bohatým zdrojem nasycených mastných kyselin, zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko vzniku srdečně cévních onemocnění.
  • Denní příjem cholesterolu ve stravě by neměl přesahovat 300 mg/den.
  • Máslo a sádlo nahradíme kvalitními rostlinnými oleji (vyjma palmojádrového a kokosového) a na pečivo použijeme nízkotučné čerstvé sýry typu Gervais, Lučina, domácí tvarohové pomazánky atd.
  • Vybíráme potraviny obsahující „zdravé tuky“ – rostlinné oleje (řepkový, slunečnicový, olivový), mořské ryby, oříšky a semínka (v přirozeném stavu, nepražené a bez polevy, např. kešu, mandle, vlašské ořechy, dýňová či slunečnicová semínka).
  • Ovoce a zelenina by se měly stát součástí každého denního jídla. V kombinaci s celozrnnými obilovinami, luštěninami a bramborami tak získáme vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu krevního cholesterolu.
  • Vybíráme jen libové maso a uzeniny. Trvanlivé salámy a paštiky omezíme či úplně nahradíme drůbeží šunkou nebo šunkou od kosti.
  • Upřednostníme polotučné mléčné výrobky (sýry s obsahem cca 30 % tuku v sušině, jogurty 2-3 % tuku v sušině).
  • Kupované spékané müsli s vysokým obsahem (mnohdy nekvalitních) tuků nahradíme domácími sypanými müsli, které vyrobíme z ovesných vloček, sušeného ovoce a ořechů či semen.
  • Výrazně omezíme sladkosti a slané pochutiny bohaté na tuky a cholesterol (šlehačky, máslové sušenky, oplatky s polevami, croissanty atd.) a upřednostníme celozrnné sušenky, müsli tyčinky bez polevy, kousek čokolády se 70 % a více kakaa, tvarohové dezerty, ovoce, ořechy a semínka.
  • V jídelníčku omezíme příjem nápojů s vysokým obsahem energie, tuků a solí a výrazně omezíme příjem alkoholu. Omezíme instantní předpřipravená jídla a polotovary rovněž bohaté na tuky a cholesterol.
  • Pravidelně zařazujeme ty potraviny, které zvyšují HDL „hodný“ cholesterol a tím nám pomáhají udržet správnou hladinu LDL a celkového cholesterolu: již zmíněné mořské ryby (2× týdně), ovoce a zeleninu (ke každému jídlu), luštěniny a ovesné vločky.
  • V neposlední řadě dbáme na technologickou úpravu stravy. Pokrmy vaříme, dusíme, pečeme, grilujeme a zapékáme, nezahušťujeme jíškou a nesmažíme.

Přečteno:  3437×

Vyšlo:  22. 5. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2018