Obesity News
Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Bc. Martina Daňková

Zvýšený cholesterol v krvi je považován za jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů pro vznik srdečně cévních onemocnění, jako je infarkt myokardu nebo cévní mozková příhoda. Zásadním opatřením, jak si udržet hladinu cholesterolu v žádoucích mezích, je zdravý životní styl, při kterém vyvážený jídelníček vhodně doplňujeme dostatkem pohybu. Ani jedno není samo o sobě samospásné, proto je důležitá jejich kombinace.

Jak se mám stravovat, když mi byl změřen vysoký cholesterol?

Zvýšený cholesterol v krvi je považován za jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů pro vznik srdečně cévních onemocnění, jako je infarkt myokardu nebo cévní mozková příhoda. Zásadním opatřením, jak si udržet hladinu cholesterolu v žádoucích mezích, je zdravý životní styl, při kterém vyvážený jídelníček vhodně doplňujeme dostatkem pohybu. Ani jedno není samo o sobě samospásné, proto je důležitá jejich kombinace.

Obecné zásady diety, kterou lze ovlivnit hladinu krevního cholesterolu:

  • Snažíme se o snížení absolutního tuku ve stravě, zejména však těch živočišných, které jsou bohatým zdrojem nasycených mastných kyselin, zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko vzniku srdečně cévních onemocnění.
  • Denní příjem cholesterolu ve stravě by neměl přesahovat 300 mg/den.
  • Máslo a sádlo nahradíme kvalitními rostlinnými oleji (vyjma palmojádrového a kokosového) a na pečivo použijeme nízkotučné čerstvé sýry typu Gervais, Lučina, domácí tvarohové pomazánky atd.
  • Vybíráme potraviny obsahující „zdravé tuky“ – rostlinné oleje (řepkový, slunečnicový, olivový), mořské ryby, oříšky a semínka (v přirozeném stavu, nepražené a bez polevy, např. kešu, mandle, vlašské ořechy, dýňová či slunečnicová semínka).
  • Ovoce a zelenina by se měly stát součástí každého denního jídla. V kombinaci s celozrnnými obilovinami, luštěninami a bramborami tak získáme vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu krevního cholesterolu.
  • Vybíráme jen libové maso a uzeniny. Trvanlivé salámy a paštiky omezíme či úplně nahradíme drůbeží šunkou nebo šunkou od kosti.
  • Upřednostníme polotučné mléčné výrobky (sýry s obsahem cca 30 % tuku v sušině, jogurty 2-3 % tuku v sušině).
  • Kupované spékané müsli s vysokým obsahem (mnohdy nekvalitních) tuků nahradíme domácími sypanými müsli, které vyrobíme z ovesných vloček, sušeného ovoce a ořechů či semen.
  • Výrazně omezíme sladkosti a slané pochutiny bohaté na tuky a cholesterol (šlehačky, máslové sušenky, oplatky s polevami, croissanty atd.) a upřednostníme celozrnné sušenky, müsli tyčinky bez polevy, kousek čokolády se 70 % a více kakaa, tvarohové dezerty, ovoce, ořechy a semínka.
  • V jídelníčku omezíme příjem nápojů s vysokým obsahem energie, tuků a solí a výrazně omezíme příjem alkoholu. Omezíme instantní předpřipravená jídla a polotovary rovněž bohaté na tuky a cholesterol.
  • Pravidelně zařazujeme ty potraviny, které zvyšují HDL „hodný“ cholesterol a tím nám pomáhají udržet správnou hladinu LDL a celkového cholesterolu: již zmíněné mořské ryby (2× týdně), ovoce a zeleninu (ke každému jídlu), luštěniny a ovesné vločky.
  • V neposlední řadě dbáme na technologickou úpravu stravy. Pokrmy vaříme, dusíme, pečeme, grilujeme a zapékáme, nezahušťujeme jíškou a nesmažíme.

Přečteno:  3006×

Vyšlo:  22. 5. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

 
© Aleš Krupička 2007–2018