Obesity News
Jízda na kole či rotopedu v redukčním režimu

Jízda na kole či rotopedu v redukčním režimu

Bc. Daniela Hillayová

Jízda na kole je ideální pohybová aktivita jak do přírody, tak do prostředí fitness centra či domova, kde využíváme tzv. stacionární kola (nejčastěji rotopedy). Je vhodná pro všechny věkové kategorie, pro sportovce i nesportovce a také pro osoby se zdravotním omezením.

V rehabilitaci je nedílnou součástí procesu návratu pacientů po úrazech do běžného života. Jízda na kole se všeobecně doporučuje lidem s nadváhou a obezitou jako vhodný prostředek pro snižování hmotnosti. Při jízdě na kole šetříme nosné klouby, zlepšujeme funkci kardiovaskulárního systému a udržujeme klouby na určité úrovni pohyblivosti.

Zásadní pro jízdu jak venku, tak na stacionárním kole je správný výběr kola. Existuje široká nabídka kol, volba by měla odpovídat tělesné výšce klienta, jeho hmotnosti a samozřejmě i tréninkovému cíli. Při nákupu se rozhodně doporučuje nechat si vždy poradit od odborníka.

SNIŽOVÁNÍ HMOTNOSTI PŘI JÍZDĚ NA ROTOPEDU

Dříve než začneme s jízdou na rotopedu, je důležité si správně nastavit výšku sedla. Při sedu, kdy špička nohy spočívá na pedálu, by měl mít cvičenec koleno mírně pokrčené. Vzdálenost sedla od řídítek si nastavujeme podle pocitu, nikdy však nesmíme zapomenout na správné držení těla. Trup držíme rovný nebo mírně nakloněný vpřed, hlava by měla být v prodloužení páteře, ramena uvolněná, paže mírně pokrčené v loktech. Při jízdě se pánev téměř nehýbe, celou váhu svého těla bychom měli cítit v sedle. Při špatném nastavení výšky sedla často dochází k přenášení boků ze strany na stranu a k propnutí či naopak k velkému pokrčení nohy v koleni a mohou se objevit i bolesti zad.

Obecně je ke snížení hmotnosti ideální cvičení aerobního charakteru. Při jízdě na rotopedu tomu není jinak. Důležité je nastavení optimální zátěže, tj. nízké až střední zátěže. K jejímu určení nám může pomoci Borgova stupnice subjektivního vnímání zátěže. Jedná se o bodovou stupnici od 6 do 20, přičemž naším cílem je pohybovat se v rozmezí 11–14, kde zátěž vnímáme jako docela lehkou až poněkud těžkou. Mimo jiné existují i pomůcky, které si můžeme sami na sobě vyzkoušet a tak zjistit, zda cvičíme správně. Samozřejmostí během jízdy na rotopedu je udržování určité rychlosti; můžeme se řídit podle RPM (revolutions per minute) čili podle počtu otáček za minutu – hodnoty by se měly pohybovat v rozpětí 60–70 RPM. Dále nesmíme zapomínat na frekvenci a dobu trvání; pro jízdu na rotopedu platí stejná pravidla jako pro jinou pohybovou aktivitu – optimální je cvičit 3–4krát týdně po dobu 30–45 minut.

Při jízdě na kole v přírodě je problematičtější nastavit správnou intenzitu zátěže. Každopádně nejezděte na těžké převody, volte raději lehčí převod a spíše jízdu po rovině.

Přečteno:  5437×

Vyšlo:  17. 4. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018