Obesity News
Proč nekouřit
Foto: shutterstock.com

Proč nekouřit

Doc. MUDr. Věra Adámková, CSc.

„Nejlepší prevencí je nekouřit“, „kouření škodí“, „přestaňte kouřit“ – podobnými doporučeními a hesly jsou protkány knihy nejen odborné, ale i populárně naučné.

O tom, že kouření škodí zdraví, je zbytečné diskutovat, ale zvídavý pacient se vždy ptá, zda máme k dispozici dostatečné údaje, zda byly provedeny nějaké studie, zda víme jistě, že nekouřit pomůže i jemu konkrétně, zda kouření nezlepšuje psychické funkce (zejména kognitivní) apod.

CO NÁM VLASTNĚ NEKOUŘENÍ PŘINÁŠÍ? PROČ JE KOUŘENÍ TAK NEBEZPEČNÉ?

Říká se, že řeči čísel rozumí každý; podívejme se tedy pouze na několik údajů:

  • Ve 20. století zemřelo na následky kouření více osob než ve dvou světových válkách, které postihly toto století, dohromady.
  • V České republice kouří zhruba 30–35 % dospělé populace.
  • V České republice došlo za posledních asi 15 let ke zvýšení počtu mladých kuřáků z 19 % na téměř 30 %.
  • Cigarety obsahují více než 100 různých kancerogenních látek.
  • Na následky kouření umírá 90 % kuřáků.
  • Každá vykouření cigareta zhoršuje po dobu 10 minut průtok krve tepnou.
  • Kuřáci mají 3krát vyšší riziko infarktu myokardu.
  • Kuřáci mají 2–3krát vyšší riziko cévní mozkové příhody.
  • V Evropě umírá na následky pasivního kouření ročně téměř 20 000 osob.
  • V České republice umírá na následky pasivního kouření ročně asi 120 osob.
  • Pasivní kouření zvyšuje možnost srdečního onemocnění až o 25 %.
  • Kouření zhoršuje zdravotní stav hypertoniků.
  • Riziko vzniku cévní komplikace je u kuřáka-diabetika 14krát vyšší než u nekuřáka.
  • Kouření zvyšuje vznik nádorového postižení močových cest, ledvin, žaludku a tlustého střeva.
  • Kouření je přítomno přibližně u 70 % nemocných se zhoubným nádorem hltanu, u 60 % pacientů se zhoubným nádorem jícnu a u více než 95 % nemocných se zhoubným nádorem plic.
  • Kouření zhoršuje a urychluje projevy osteoporózy.
  • Kouření zhoršuje intimní život.
  • Kouření urychluje stárnutí pleti.
  • Kouření zhoršuje reologické vlastnosti krve (zvyšuje její viskozitu).

HLAVNÍ VÝHODY ZANECHÁNÍ KOUŘENÍ:

  • Snižuje se celkové riziko kardiovaskulárních onemocnění; u nemocných s ischemickou chorobou srdeční se o 50 % snižuje riziko předčasného úmrtí nebo opakování srdeční příhody.
  • Zlepšují se reologické vlastnosti krve, snižuje se riziko vzniku tromboembolické nemoci.
  • Zlepšuje se funkce dýchací ústrojí (o tomto stavu se píše nejvíce, i když ovlivnění populace stále není dostatečné).
  • Zlepšuje se funkce srdce, roste jeho výkonnost.
  • Dochází ke zlepšení kalciofosfátového metabolismu, tedy k od- dálení osteoporotických změn, zejména u žen v menopauze.
  • Zlepšuje se stav pleti, sexuální apetit, stav chrupu (minimálně se do jisté míry zlepší vybarvení skloviny).
  • Zlepšují se chuťové vjemy.
  • Zlepšuje se finanční situace snížením výdajů za kuřivo.

JAK NEPODLEHNOUT NÁVRATU KE KOUŘENÍ?

Jistě všichni známe ze svého okolí kuřáky, kteří přestávali kouřit opakovaně. Obvykle tvrdí, že nejsou na kouření závislí, protože přestali již 2krát, 5krát, 15krát… Z toho vyplývá, že přestat kouřit není snadné, někdy i proto, že se kuřák obává zvýšení tělesné hmotnosti. Obavy nejsou namístě, protože v případně nárůstu hmotnosti se prakticky vždy dopátráme zvýšeného příjmu energie (sladkosti, jídlo za odměnu apod.).

Důležitým momentem je najít si svůj důvod, proč nekouřit, dokazovat si, že nekouření je ta lepší varianta, najít si náhradní „zábavu“ – sport, ruční práce, jiné záliby – a vytrvat.

Držíme palce!

Přečteno:  2906×

Vyšlo:  17. 4. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018