Obesity News
Tuky ve výživě

Tuky ve výživě

Bc. Martina Daňková

Na tuky se v minulosti pohlíželo jako na „prázdné kalorie“. Tato představa je dnes překonána, tuky plní v našem těle řadu nenahraditelných funkcí – jsou např. základní složkou každé buněčné membrány, slouží jako energetická zásoba, jsou nositeli vitaminů rozpustných v tucích atd.

Tuky by měly tvořit 25–30 % přijaté energie. Zbavme se tedy představy, že tuky do zdravého jídelníčku nepatří a že ten, kdo chce zhubnout nějaké to kilo, na ně musí rychle zapomenout. Přesto je třeba být při jejich konzumaci obezřetní a naučit se je správně vybírat.

K vaření volíme rostlinné oleje s vhodným složením, pro studenou kuchyni např. řepkový, olivový, slunečnicový, pro teplou kuchyni řepkový a slunečnicový, popř. i olivový, který ale musí být pro teplou kuchyni určen.

K namazání na pečivo použijeme margaríny či pro zpestření máslo. Zdraví prospěšné rostlinné tuky můžeme přijmout i konzumací ořechů a semen v jejich přirozené formě, tzn. nesolené a bez polevy.

Ovšem dáváme si pozor na tzv. skryté tuky v potravinách, jako jsou uzeniny, masové konzervy, paštiky a tučné mléčné výrobky. Neméně tuků obsahuje trvanlivé a jemné pečivo, sušenky, tyčinky s „čokoládovými“ či jinými polevami.

Neuvědoměle přijímáme velká množství tuku v různých dresincích, majonézách či omáčkách na smetanovém základě. Na druhou stranu se naprosto zbytečně bojíme těch „viditelných“ tuků v semínkách, ořeších, tučných rybách či např. v avokádu. Přitom tyto potraviny jsou mnohem zdravějšími a prospěšnějšími zdroji tuků a je škoda se jim vyhýbat.

Je na nás, jaké tuky a v jakém množství konzumujeme. Mějme ale na paměti, že pozitivní účinky i těch nejzdravějších z nich se neprojeví, bude-li náš energetický příjem vyšší než výdej.

Přečteno:  3380×

Vyšlo:  20. 2. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018