Obesity News
Sacharidy ve výživě

Sacharidy ve výživě

Bc. Martina Daňková

Mnohé z redukčních diet, které slibují rychlé snížení hmotnosti, se zaměřují na sacharidy a v dietních plánech je radikálně omezují. Nejsou ale sacharidy jako sacharidy.

Diety často zaměňují sacharidy obecně, tedy přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách, se současnou přehnanou konzumací rafinovaného cukru v podobě nejrůznějších sladkostí.

Pro lidský organismus jsou sacharidy hlavním zdrojem energie. Přijímáme je potravou převážně v podobě sacharidů složených z více cukerných jednotek, např. v obilovinách, luštěninách či bramborách. Organismus je poté postupně štěpí až na nejjednodušší monosacharidy.

Nejvýznamnějším z jednoduchých cukrů je glukóza, základní a nejrychlejší energetický zdroj pro všechny tělesné tkáně a pro některé buňky dokonce zdroj výhradní (např. červené krvinky, buňky mozku). Je-li příjem glukózy potravou nepravidelný, organismus si umí poradit štěpením glykogenu (zásobní polysacharid), a reguluje tak koncentraci glukózy v krvi (glykémii). Zásoby glykogenu v organismu jsou však omezené. V rámci zachování rovnoměrného přísunu energie pro všechny buňky těla je tedy nezbytné sacharidy pravidelně a rovnoměrně přijímat v potravě.

Ve zdravém a vyváženém jídelníčku upřednostníme potraviny obsahující složité sacharidy mající současně nízký glykemický index (udává rychlost využití glukózy z určité potraviny tělem). Luštěniny, ovoce a zelenina, celozrnné pečivo, rýže a těstoviny tak spolehlivě zajistí přísun potřebné energie. Díky nižšímu glykemickému indexu a vysokému obsahu vlákniny navíc zasytí po delší dobu. Naopak bez jednoduchých cukrů obsažených ve sladkostech, sušenkách či zákuscích se opravdu můžeme obejít. V našem jídelníčku by se měly objevovat jen příležitostně.

Přečteno:  3415×

Vyšlo:  29. 1. 2014

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018