Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Naše poradna

Naše poradna

Redakce

V rubrice poradna vybíráme z dotazů, které dojdou na naši adresu. Dnes odpovídaly nutriční terapeutky VŠTJ MEDICINA Praha, o.s., a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Bc. Jitka Horáková, DiS. a Bc. Aneta Sadílková.

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak donutit samu sebe nejíst. Jsem tak trochu „závislá“ na sladkých jídlech. Jenže už mi začala kolísat váha, tak jsem si řekla DOST! Problém je v tom, že se nedokážu krotit a vždycky si nějakou tu dobrotu jdu „uzobnout“. Prosím, poraďte mi, jak přestat. Předem moc děkuji.

Daniela

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková

Bc. Aneta Sadílková

Chuť na sladké je problém, který řeší mnoho lidí. Neexistuje zaručený recept, jak přestat mít chuť na sladké nebo mu odolat. Jedním z důležitých faktorů prevence je pravidelně jíst (strava pětkrát denně s rozestupy 2,5 až 3 hodiny), zabránit pocitům velkého hladu, snídat a dopoledne svačit. Pokud tělu dodáváte dostatek kvalitní stravy/energie během dopoledne a odpoledne, nedojde k situaci, kdy vás mozek nutí sáhnout po něčem sladkém (protože to v tu chvíli představuje okamžitý zdroj energie). Občas také pomáhá zařadit sladkou snídani (např. jogurt a ovesnými vločkami a ovocem, ovesná kaše apod.). Také je třeba říci, že nemá smysl zakazovat si sladké jídlo úplně, jelikož u většiny lidí poté nastane situace, kdy po týdenním odpírání si kousku čokolády sní celou tabulku. Proto doporučuji zkusit přejít na režim, kdy si každý den dáte malou sladkost, (např. jeden čokoládový bonbón) a další chuť na sladké řešit konzumací jednoho kusu ovoce, ovocného jogurtu či tvarohu, pudingu apod. Důležitý je i výběr sladkostí – není vhodné konzumovat sušenky s náplní či tučné krémové deserty a sladké pečivo. Vhodnější je čokoláda (nejlépe tmavá), dále sušenky s obsahem ovesných vloček, puding, sladký tvaroh či jogurt, ovocné deserty nebo samotné ovoce. Důležité je také posilovat vůli a „nestat se otrokem“ sladkostí a jídla obecně. Pokud by Váš problém přetrvával a měl by za následek zvyšování hmotnosti, stálo by také za úvahu poradit se s psychologem.

Chtěla bych se zeptat, kdy je nejlepší konzumovat syrovátku? Začala jsem pětkrát týdně pravidelně cvičit (aerobní cviky, jízda na kole, jóga). Chci se zeptat, co po výdeji energie, tedy po cvičení, jíst či pít. Je lepší protein nebo sacharid, pokud chci podpořit hubnutí? Nechci pít žádné spalovače, jako je L-karnitin atd., zpocená bývám až až.

Veronika

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Bc. Jitka Horáková

Po fyzické aktivitě tělo vyčerpá energetické zásoby, proto je nutné některé z nich doplnit přibližně tak do jedné hodiny po cvičení. Ideální je mít nějakou svačinku z komplexních sacharidů a bílkovin, např. celozrnné pečivo, sendvič s lučinou či sýrem. Sacharidy slouží jako zdroj energie pro svaly a společně s bílkovinami lépe regenerují svalovou hmotu. Pokud cvičíte večer, omezte sacharidy a doplňte dobře stravitelné bílkoviny. Syrovátka je bohatá na kvalitní a lehce stravitelné bílkoviny, stejně tak i na sacharidy (laktóza), je však nutno sledovat obsah bílkovin na etiketě. Syrovátka by rozhodně neměla nahrazovat hlavní jídlo, je vhodná jako svačinka v průběhu dne. Pozor – na někoho má projímavé účinky!

Přečteno:  4294×

Vyšlo:  2. 10. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018