Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Pevné kosti – podmínka bezpečného pohybu

Pevné kosti – podmínka bezpečného pohybu

MUDr. Marta Šimůnková

Fyzická aktivita patří zcela neoddělitelně k léčbě obezity. Pohyb lze vnímat jako účinnou prevenci mnoha chorob. K tomu, abychom se mohli hýbat, potřebujeme funkční pohybový aparát a především pevné kosti. O tom, jak o ně pečovat, aby nebyly křehké a lomivé, hovoří prof. MUDr. Petr Broulík, DrSc., z III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty UK.

Pane profesore, na čem závisí kvalita kosti?

V kosti probíhá neustálá přeměna. Po celý život se kost odbourává a staví. V mládí převažuje tvorba kosti, zhruba od 25 let je rovnovážný stav a v pokročilejším věku převládá odbourávání kosti. Nejdůležitější je tvorba dostatečného množství kostní hmoty v mládí – zhruba do 25 let. Po dosažení tohoto věku můžeme kost už jen udržovat, více kostní hmoty nezískáme. Proto mám značné obavy o mladou generaci, která má málo pohybu a nedodržuje příliš správnou životosprávu. Mám na mysli především kouření dětí, často ještě školou povinných, dlouhé sedění u počítače místo pohybové aktivity a velkou spotřebu kolových nápojů s vysokým obsahem fosforu, který brání vstřebávání vápníku.

Jak bude kost kvalitní, záleží i na hormonálním stavu. Při nedostatku pohlavních hormonů dochází rychle k předčasnému odvápnění a k osteoporóze. To vídáme například při mentální anorexii. Při této chorobě můžeme mnohdy léčbou upravit tělesnou hmotnost, ale nikdy již zcela neobnovíme potřebné množství kostní hmoty. Kvalita kostí je do značné míry dána i geneticky.

Jak si můžeme udržet co největší množství kostní hmoty do pokročilého věku?

Základem je dostatek vitaminu D, vápníku a rozumného pohybu. Je však nutné vystříhat se rizikových faktorů, z nichž jmenujme na prvním místě kouření a konzumaci alkoholu. Nikotin nepříznivě ovlivňuje vstřebávání vápníku i činnost buněk, které jsou odpovědné za tvorbu kosti. Působí proti účinkům estrogenů na kost a snižuje syntézu kolagenu, který je jednou z hlavních složek pojivové tkáně, včetně kostí.

Důležitá je i správná strava bohatá na vápník. Půl litru mléka nahradí jednu vápníkovou tabletu (500 mg); ještě bohatším zdrojem vápníku jsou tvrdé sýry.

Má česká populace dostatek vitaminu D?

Nikoli. Pediatři podávají dětem vitamin D od narození jako povinnou prevenci křivice. Málo lékařů však dbá na to, aby dostatek vitaminu D měli také senioři. S věkem totiž klesá schopnost syntézy tohoto vitaminu v kůži. Postrádá smysl doporučit pacientovi staršímu než 60 let, aby získal vitamin D opalováním; přitom u osob ve věku 70 let je doplňování vitaminu D opravdu nutné. Dalším přirozeným zdrojem vitaminu D jsou mořské ryby, které nejsou právě typickým jídlem starší české populace. Ve své praxi podávám starším pacientům (i bez osteoporózy) vitamin D3 (Vigantol), který je čtyřikrát účinnější než vitamin D2.

Dostatek vitaminu D je podmínkou vstřebávání vápníku ze střeva. Nedostatek vstřebaného vápníku je příčinou snížené koncentrace vápníku v krvi, která vede k mírnému zvýšení činnosti příštítných tělísek a k vyšší produkci parathormonu, což vyvolá další vyplavování vápníku z kostí. To představuje hlavní příčinu osteoporózy u starších lidí. K léčbě tito pacienti mnohdy nepotřebují speciální léky; stačí včas zahájit doplňování vitaminu D a vápníku.

Existuje i populace pacientů s rizikem, jako jsou jedinci, kteří se hýbou obtížně v důsledku jiného onemocnění, například roztroušené sklerózy, lidé s nejrůznějšími bolestivými syndromy. Jak je možné jim pomoci udržet kostní hmotu i svalovou sílu?

I u těchto osob je základem dostatečné množství vápníku a vitaminu D. Je známo, že vitamin D se podílí i na udržení svalové síly. Lidé s dostatkem tohoto vitaminu mají až čtyřikrát větší sílu čtyřhlavého stehenního svalu než lidé, jimž vitamin D chybí. Vitamin D je vhodným prostředkem i proti fyziologickému úbytku svalové hmoty, tzv. sarkopenii, která provází stárnutí. Může tak představovat i prevenci pádů seniorů. Když si sedmdesátiletý člověk zlomí krček stehenní kosti, pak je u něj dvacetiprocentní riziko úmrtí na následné komplikace, jako jsou proleženiny a těžké infekce, například zápal plic. Vitamin D má i další prospěšné účinky, jak dokazují nedávno uveřejněné studie: snižuje riziko výskytu některých nádorů, optimalizuje funkci imunitního systému. Vidím‑li pacienta ve věku nad 50 let s bolestmi svalů, únavou a poklesem svalové síly, pak je velmi pravděpodobné, že u něj zjistím nedostatek vitaminu D.

Jaký pohyb je pro kosti nejprospěšnější?

Obecně platí, že účinnější je pohyb ve svislé poloze, tedy chůze, běh, jízda na kole apod., při němž jsou kosti více zatíženy. U lidí s nejrůznějšími bolestivými stavy je důležitá jakákoli fyzická aktivita, tedy i pohyb ve vodě, který tolik nezatěžuje klouby, ale posiluje svaly, působí proti úbytku svalů, a tak působí příznivě i na stav kostí.

Mnoho seniorů se nehýbá téměř vůbec. Mnozí k tomu nemají podmínky, ale většina má k pohybu nechuť z důvodu bolestí při degenerativních onemocněních, zhoršené pohyblivosti či závratí. I krátkodobá nepohyblivost však odvápňuje kosti.

A jak je to u obézních lidí – jak se mají hýbat a starat se o své kosti?

U žen je tuková tkáň místem sekundární produkce estrogenů, takže obecně jsou osteoporózou ohroženy méně. Ale i obézním hrozí nedostatek vitaminu D a snížení svalové síly se všemi důsledky. Ti, kdo trpí závažnou obezitou, by měli cvičit podle pokynů odborníka. Vhodné jsou aktivity, při nichž se namáhají svaly, ale klouby jsou odlehčené –například cvičení ve vodě či jízda na kole. Při dietě, a to i při té redukční, je nutné dodržovat dostatečný příjem vápníku; obézní lidé starší než 50 let by navíc měli uvažovat o užívání vitaminu D.

Přečteno:  5600×

Vyšlo:  20. 5. 2013

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Přidružená onemocnění, Osteoporóza

 
© Aleš Krupička 2007–2018