Obesity News
10 mýtů o hubnutí, potravinách a pohybové aktivitě – neslaďte – cukr je škodlivý
Foto: shutterstock.com

10 mýtů o hubnutí, potravinách a pohybové aktivitě – neslaďte – cukr je škodlivý

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

V letošním roce jsme se rozhodli představovat mýty o jídle a pohybových aktivitách, které postupně budeme vysvětlovat. Neděláme si nárok, že to bude všem po chuti, někteří třeba namítnou, že jim to nepomáhá, nicméně pokusíme se vysvětlit, jaká jsou úskalí a limity jednotlivých mýtů. Jedním z nejrozšířenějších omylů a mýtů je, že nemáme sladit. Mnoho lidí tak jako první krok při redukční dietě odstraní cukr. Přestanou sladit nápoje v domnění, že začnou lépe hubnout.

K čemu vlastně slouží cukr

Krevní cukr, chemicky glukóza, je jedním ze základních energetických substrátů pro organismus. Využívá se nejen pro svaly, ale je hlavním „palivem“ pro mozek. Mozek denně spotřebuje až 150 g glukózy. Další velkou úlohu hraje ve svalech, kde slouží jako rychlý zdroj energie pro počáteční činnost. V případě silového, resp. anaerobního tréninku je pak prakticky jediným zdrojem energie. Důležitou roli hraje i při odbourávání či spalování tuků. Energie z glukózy je potřebná pro dobré spalování. Někdy se také říká, že „tuk se pálí v ohni sacharidů“.

Energetická hodnota

V jednom gramu glukózy je obsaženo cca 17 kJ. V kilogramu tukové tkáně je obsaženo celkem 30 000 kJ. V jednom sáčku cukru ke kávě je celkem 4–5 g glukózy, tedy okolo 70–90 kJ. Při užívání dvou sáčků do nápoje je to tedy asi 180 kJ. Náhradní sladidla s velkou sladivostí obsahují jen zlomek této energie. To ale neznamená, že musíme nutně náhradní sladidla používat.

Slazení a diabetes mellitus

Mnoho diabetiků, zvláště 2. typu, je přesvědčeno, že nesmí ani gram cukru. Často tak přestanou konzumovat cukr a sladké potraviny nahradí tzv. dia potravinami, kde jsou použita náhradní sladidla. Energeticky jsou často mnohem vydatnější, protože obsahují velké množství tuku. Dokonce fruktóza (obsažena například v medu), která nezvyšuje okamžitě hladinu cukru v krvi, má stejnou energetickou hodnotu jako glukóza, takže se musí jíst v omezeném množství.

Chuť na sladké

Chuť na sladké je nejčastějším projevem nedostatku cukru nebo větší psychické zátěže. Při stresu či větší psychické zátěži je v organismu nejvíce zapojen mozek. A protože mozek může využívat jako zdroj energie pouze glukózu, její nedostatek vyvolává chuť na sladké. Pokud odstraníme cukr z nápojů, pak se často zvyšuje spotřeba zákusků, sušenek, které kromě cukrů obsahuje velké množství tuků. Chutě obsažené v tucích pak přinášejí krátkodobé uspokojení, což spolu se zvýšenou hladinou cukru může krátkodobě působit protistresově. Je proto důležité uvědomit si situace, zda to, co nás vede ke spotřebě nevhodných jídel, je chuť, nebo hlad. Měli bychom se naučit identifikovat situace, při kterých po těchto potravinách sáhneme. Jinak než bez podrobného zápisu se to asi nepodaří. Pokud se ukáže, že si nedokážeme s těmito chutěmi a situacemi poradit, může nám pomoci klinický psycholog.

Přečteno:  4908×

Vyšlo:  18. 4. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018