Obesity News
Prediktor hmotnosti aneb kolik zhubnu po této dietě?

Prediktor hmotnosti aneb kolik zhubnu po této dietě?

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., Jan Moskalyk, Bc. Aneta Sadílková

Všichni bychom chtěli vědět, zda plánovaný redukční režim bude úspěšný a kolik asi můžeme zhubnout po nějakém režimu. V rámci projektu „Žij zdravě“ byla vytvořena první verze aplikace – Prediktor hmotnosti, který vám může pomoci odhadnout účinek redukční diety.

Aplikace si neklade za cíl a ani nedokáže přesně předpovědět výsledek. Při snižování hmotnosti totiž hrají důležitou roli i jiné faktory, jako je stres, nemoc, rodinné oslavy apod. Ukazuje se však, že Prediktor dokáže poměrně dobře odhadnout vývoj hmotnosti, pokud vy dokážete poctivě zapisovat data.

JAK VLASTNĚ PROGRAM VZNIKAL?

Déle než šest měsíců byla sbírána data každodenním měřením a vážením, analýzou energetického příjmu a výdeje. Podle těchto testovacích dat pak byly vypočítány prediktivní rovnice, které obsahují například věk, pohlaví, ale i to, zda člověk již zhubl v posledním měsíci apod. Vyzkoušejte tedy Prediktor a budeme rádi, když se s námi podělíte o své zkušenosti. Předpokládáme, že aplikace se bude minimálně 1× až 2× ročně aktualizovat a zpřesňovat.

Sdělte nám své zkušenosti s Prediktorem na info@zijzdrave.cz. Za podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny vypracováno v rámci projektu „Žij zdravě“

Jak Prediktor správně používat?

Buďte k sobě upřímní a obrňte se trpělivostí. S Prediktorem pracujte následovně:

  1. Nejprve si přibližně jeden nebo dva týdny zapisujte svůj jídelníček a analyzujte ho v aplikaci Můj deníček. Pomohou vám tabulky energetických hodnot běžných potravin a jídel, které také najdete na stránkách www.zijzdrave.cz. Pokud jste zapisovali pečlivě, zjistíte svůj průměrný denní příjem.
  2. Vyplňte údaje do Prediktoru.
    Pozn.: Je důležité vědět, zda již držíte dietu, hubnete, nebo se snižováním hmotnosti právě začínáte.
  3. Navrhněte svoji dietu, tj. snížení energetického příjmu o cca 10–20 %.
    POZOR! Nesnažte se plánovat si přísnější diety. Pravděpodobně je nevydržíte dostatečně dlouho a skoro jistě u vás nastane jo-jo efekt.
    Pozn.: Pokud se dostáváte pod číslo 5 000 kJ, je dobré navštívit odborníka.
  4. Naplánujte si zvýšení pohybové aktivity o 500–1 000 kJ/den.
    Pozn.: Kolik energie vydáte při vašem běžném pohybu, najdete v tabulce energetického výdeje na těchto stránkách. Ke své současné aktivitě přidejte jednu navíc.
  5. Po odeslání vám bude spočítán pravděpodobný úbytek hmotnosti za jeden měsíc.

Mezi nejčastější chyby při použití Prediktoru patří:

  1. Nepřesné zaznamenávání jídelníčku.
  2. Příliš přísný plán redukční diety.
  3. Nečekané oslavy v průběhu plánované diety (stejně jako v životě).
Všeobecná zdravotní pojišťovna Žij zdravě
 

Přečteno:  4753×

Vyšlo:  25. 1. 2013

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018