Obesity News
Jaké ryby jsou vhodné na vánoční stůl?

Jaké ryby jsou vhodné na vánoční stůl?

Bc. Jitka Horáková,DiS.

Zřejmě ve většině českých domácností se na štědrovečerním stole objevuje ryba. Velké oblibě se u nás těší ale i vepřový či kuřecí řízek smažený v trojobalu. Ryby by však v našem jídelníčku rozhodně neměly chybět, a to nejen ve vánočním období.

Ryby jsou bohaté hlavně na plnohodnotné bílkoviny, omega-3 nenasycené mastné kyseliny, dále jsou zdrojem mnoha vitamínů, zejména pak skupin A, B, E, D a K. Obsahují také řadu minerálních látek a stopových prvků (jód, draslík, zinek, sodík, fosfor, hořčík, železo a vápník). Ryby bychom měli konzumovat alespoň 2× za týden. Rybí maso je lehce stravitelné, chutné a nevyžaduje tak dlouhou tepelnou úpravu jako ostatní masa. Ryby a látky v nich obsažené jsou prospěšné pro naše cévy a srdce, snižují hladinu cholesterolu v krvi, a také pozitivně působí na naší psychickou pohodu.

Vyzkoušejte například některou z následujících ryb a rozhodně se nebojte experimentovat.

Víte, jak spolehlivě poznáte čerstvou rybu?

  • Měla by se lesknout.
  • Měla by mít příjemnou rybí vůni.
  • Měla by na sobě mít nematnou vrstvu slizu.
  • Měla by mít lesklé, čiré a vypouklé oči.
  • Měla by mít červené žábry.
  • Zatlačíte-li do ní prstem, důlek by se měl rychle vyrovnat.

Kapr obecný

Sladkovodní ryba s menšími kůstkami, která je lehce stravitelná a obsahuje nízký podíl tuku ve svalovině. Při správné technologické úpravě je vhodná i u redukčních režimů. Čím menší kapr, tím lépe maso chutná. Tradičně se u nás připravuje smažený, což je ale v rámci redukce nevhodné! O letošních Vánocích tedy můžete vyzkoušet zdravější variantu a kapra uvařit v páře, nebo dokonce upéct v troubě.

Pstruh

Sladkovodní ryba, která je k dostání celoročně. Je lehce stravitelná, a proto je po celodenním přejídání na sváteční stůl naprosto ideální. Pstruh má málo tučné, pevné maso a skvělou chuť, takže není třeba ho více kořenit. Postačí bylinky, citrón a olivový olej. Vhodné technologické úpravy jsou například grilování či pečení v troubě.

Treska obecná

Mořská ryba, která je téměř bez kostí, takže je vhodná, zvláště pokud rybí maso nejíte kvůli kostem, nebo protože máte malé děti. Má nízkotučné, jemné a křehké maso, které obsahuje lehce stravitelné bílkoviny, vhodné při redukčním režimu. Důležitá je však správná technologická úprava. Treska má výbornou chuť, a proto není třeba ji nějak speciálně kořenit. Ideální úprava je pečení v alobalu, kde postačí bylinky a citrón. Stejně tak lahodně chutná grilovaná. Treska se dnes řadí mezi nejchutnější mořské ryby.

Tuňák

Patří mezi mořské ryby, které jsou u nás oblíbené spíše v konzervě. Tato forma ale není nutričně nijak přínosná. Maso má světle až tmavě červenou barvu v závislosti na typu tuňáka a části těla, ze které pochází. Patří mezi tučnější, ale velice lahodné s minimem větších kostí, které jsou lehko odstranitelné. Díky tomu, že má neutrální, jemnou chuť se dá připravit na různé způsoby. Důležité je investovat do čerstvého tuňáka, z něhož si můžete na vánoční stůl připravit např. velice chutný špíz nebo steak.

Losos obecný

Jde o jednu z nejčastěji konzumovaných mořských ryb. Typické je oranžové až téměř růžové zbarvení. To je způsobeno tučností masa – čím více růžové až červené, tím tučnější. Je to maso tedy poměrně tučné, ale z mnohých hledisek prospěšné. Z toho důvodu ho můžeme v přiměřené míře konzumovat i v období redukčního režimu. Maso z lososa má výbornou chuť, je lehce stravitelné a na talíři vypadá velice zajímavě. Ideální technologickou úpravou je pečení v troubě či grilování.

Amur bílý

Sladkovodní kaprovitá ryba, často jím je v naší kuchyni nahrazován kapr, a to pro menší množství kostí. Má bílé, jemné, křehké a chutné maso s nižším obsahem tuku. Vhodná úprava je podobná jako u kapra, což znamená pečení v troubě s bylinkami nebo je možné ho připravovat na grilu.

Úprava v kuchyni

Rybí maso bychom měli konzumovat nejméně 2× týdně. Na výběr máme z velkého množství druhů a rozhodně se nemusíme trápit tím, jaké z nich zvolíme. Důležité je však myslet na vhodnou kulinářskou úpravu a hlavně se vyhnout smažení. Tato úprava všechny klady rybího masa smaže a přináší jen zbytečné kalorie navíc.

Malé ryby se většinou připravují v celku, a to jak s hlavou, tak s ploutvemi. Velké bývají porcované, při čemž se podélně rozříznou a odstraní se hlava, ploutve i páteř. Před tepelnou úpravou rybu vždy omyjeme, příp. odstraníme šupiny, je-li třeba. Typický rybí pach, který lidem často vadí, se po tepelné úpravě a přidáním běžných přísad zmírní a zůstává jen specifická rybí chuť. Na okořenění postačí sůl, citrón a některé druhy bylinek. Ryby, stejně jako jiné druhy masa, můžeme připravovat na mnoho způsobů – vařit je, péct, dusit i grilovat. Častým důvodem, proč lidé nekonzumují ryby, bývají drobné kůstky v nich obsažené. S tím si ale lze snadno poradit. Před úpravou vložte do břišní dutiny ryby plátěný ubrousek namočený do octa a nechte rybu v chladu do druhého dne. Poté ubrousek vyndejte a rybu vypláchněte studenou vodou, osušte a dále upravujte. Ocet totiž dokáže, aby kosti změkly tak, že je lze konzumovat, nebo je i úplně rozložit.

Přečteno:  4636×

Vyšlo:  30. 11. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018