Obesity News
Míčové hry

Míčové hry

Basketbal, volejbal, florbal, golf, squash a snad nejpopulárnější světová hra fotbal. Všechny uvedené míčové hry a nespočet dalších patří do skupiny tzv. sportovních her. Sportovní hry jsou kombinací cyklických (stále se opakujících pohybů, např. běh, chůze) a acyklických pohybů (skoky, přihrávky). V průběhu hry jsou pohyby prováděny různou intenzitou v závislosti na herní situaci (útok na branku, přihrávka, blokování soupeře). Centrální nervový systém je neustále v pohotovosti, vyhodnocuje jednotlivé herní situace. V neposlední řadě je pro míčové hry charakteristická vysoká emocionálně-psychická zátěž.

Jsou míčové hry vhodné pro lidi s nadváhou?

Sportovní hry jsou velmi atraktivní pro všechny věkové kategorie. Lze je ovšem doporučit i lidem s nadváhou a obézním?

Obecně můžeme konstatovat, že při provozování míčových her se nadměrně zatěžuje kloubní aparát a to jak dolních končetin (rychlé starty, prudké zastavení pohybu), tak i horních končetin (odpálení přihrávky, blokování u sítě). Přičteme-li k této zátěži ještě vysokou hmotnost hráče, musíme s riziky počítat a způsob hry a především pravidla upravit vždy tak, aby bylo přetížení kloubů eliminováno na minimum. Míčové hry jsou vhodnou doplňkovou a rekreační pohybovou aktivitou pro obézní jedince právě ve svých modifikovaných formách. Přičemž modifikací rozumíme změny v pravidlech hry, např. snížení počtu hráčů, zmenšení plochy hřiště, zkrácení hrací doby, vyloučení některých rizikových prvků ve hře (např. smeče, blokování, hlavičky).

Některé ze sportovních her ale přesto nelze doporučit. Mezi nevhodné míčové hry pro lidi s nadváhou patří dnes velmi populární squash. Tato hra je sice vysoce energeticky náročná, ale je většinou anaerobního charakteru, s převážnou mírou rychlých, acyklických pohybů (výpady, starty).

S nadcházejícím létem můžeme ale naopak doporučit plážový volejbal. Hra v rekreační formě uspokojuje potřebu pohybu s nižší energetickou náročností. Hraje se povětšinou v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu. Nekompaktní, písčitý povrch hřiště má vliv na tvar a stavbu nožní klenby, která se přizpůsobuje písčitému podkladu. Měkký písek dobře tlumí otřesy, nárazy i případné pády. Plážový volejbal nebo jen přehazovanou, popřípadě přehazovanou s ringo kroužky, doporučujeme jako součást léčebné tělesné výchovy a jako vhodnou pohybovou aktivitu pro obézní děti a mládež.

Děti ani dospělí by neměli během hry zapomínat pravidelně doplňovat tekutiny (nesycené minerální vody), používat opalovací krémy a pokrývku hlavy, popřípadě sluneční brýle, neboť hřiště jsou většinou vystavena přímému slunečnímu záření. Co může osoby s nadváhou na tomto sportu odradit, je sportovní oděv, či spíše oděv jen minimální. V žádném případě ale nemusíte hrát v plavkách nebo sexy plážových oblečcích! Oblečte si vhodné spodní prádlo, volné triko s krátkým rukávem, šortky nebo tříčtvrteční kalhoty.

Další vhodné sportovní hry a činností pro inspiraci

Badminton - pokud se provádí rekreačně, je velmi vhodný pro všechny věkové kategorie, zejména pro dříve narozené. Hraje se ve dvojicích či čtveřicích péřovým nebo plastovým míčkem a lehkou raketou. Míček se odbíjí přes síť na soupeřovu polovinu hřiště.

Ringo – velmi příjemná hra pro všechny věkové skupiny. Hraje se na volejbalovém hřišti s podobnými pravidly. Místo odbíjení míče se přihrávají jeden nebo dva kroužky. Hráči nesmějí dělat kroky.

Stolní tenis – hra s nižší energetickou náročností, protože se hraje na menší ploše. Je vhodná pro všechny věkové kategorie.

Golf – venkovní sport, ve kterém samotný hráč nebo malá skupinka hraje golfovým míčkem do jamky a používá přitom různé hole. Přestože byl golf považován za hru pro elitu, v současné době získává širokou popularitu a počet hráčů po celém světě roste. Příznivý je především pobyt na čerstvém vzduchu, chůze mezi jednotlivými jamkami a maximální soustředěnost při odpalu.

Zmiňované příklady berte jako možnou inspiraci pro účely provozování vhodné pohybové aktivity během letních dnů. A kdybyste přeci jen zůstali u "obyčejného fotbálku", tak doufám, že to nebude jen v roli televizního diváka.

Přečteno:  10829×

Vyšlo:  6. 9. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018