Obesity News
Hovězí beefsteak s plněnou bramborou a dušenými houbami

Hovězí beefsteak s plněnou bramborou a dušenými houbami

Bc. Jitka Horáková,DiS.

Jak na to? Steak: Z falešné svíčkové odstraníme přebytečné blány s viditelným tukem a na rozpálené pánvi s trochou olivového oleje jej opečeme ze všech stran tak, aby se nám zatáhly povrchové bílkoviny a nevytekla nám lahodná šťáva. Poté jej vložíme do vyhřáté trouby a dopékáme přibližně 12 min. při teplotě cca 180 °C.
Houby: Na troše olivového oleje osmahneme cibulku nakrájenou na drobno. Přisypeme čerstvé houby, kmín a špetku pepře. Poté je lehce podlijeme vývarem a dusíme do měkka.
Plněná brambora: Vařenou bramboru nakrájíme na čtyři plátky a opečeme je nasucho na pánvi. Společně s bramboru opečeme jednu cibuli, kterou nakrájíme na hrubé plátky. Nakonec poskládáme vše střídavě, aby nám vznikla malá věžička. Maso přelijeme lehce svařeným a dochuceným výpekem z masa a podáváme.


Hovězí beefsteak s plněnou bramborou a dušenými houbami

Tip kuchaře Michala Faita

Michal Fait

Maso solíme až na závěr, když je hotové. Maso z falešné svíčkové jsem použil kvůli nižší ceně, samozřejmě že pravá svíčková je na přípravu ideální. Maso je vhodné pro letní grilování.

Bc. Jitka Laštovičková

nutriční terapeutka

Bc. Jitka Laštovičková

Energetická hodnota 1 porce představuje cca 2 450 kJ, obsah tuků je 38 g, sacharidů 25 g a bílkovin 36 g. Kombinace libového masa s dušeným bramborem nás dokáže zasytit na delší dobu, což je výhodné nejen pro diabetiky. Celkově se však jedná o vydatnější pokrm, který bych volila raději k obědu než k večeři. Houby jsou často těžce stravitelné a v kombinaci s větší porcí hovězího masa by nám mohlo být těžko. Vyšší energetická hodnota pokrmu je zapříčiněna použitím většího množství olivového oleje potřebného k opečení masa a orestování cibulky a hub. Snížením množství použitého tuku můžete snížit i energetickou hodnotu výsledného pokrmu. Libové hovězí maso je velmi dobrým zdrojem nutričně plnohodnotných bílkovin, obsahuje také značné množství železa, které se dokáže z živočišného zdroje (vnitřnosti, maso, ryby) vstřebat lépe než z rostlinných zdrojů (luštěniny, listová zelenina), kde je přítomno v jiné formě a také mu ve vstřebání částečně brání přítomnost vlákniny a dalších látek.

Mgr. Lucie Životská

Mgr. Lucie Životská

pohybová instruktorka

Uvedené jídlo nepatří mezi lehce stravitelné, proto bych vám doporučila jíst pokrmy tohoto typu dostatečně dlouhou dobu (cca 2 hod.) před pohybovou aktivitou. Získané množství energie můžete spálit např. při tenisové hře v délce trvání jeden a půl hodiny (přepočteno na osobu vážící 70 kg).

MUDr. Radka Jedličková

MUDr. Radka Jedličková

lékařka

V rámci pestrosti naší stravy je vhodné občas zařadit i jiné maso než drůbeží. Hovězí maso je výborným zdrojem kvalitních bílkovin, železa a zinku, je ale také zdrojem nasyceným mastných kyselin, proto vybírejte hlavně maso libové a před jeho úpravou ještě všechen viditelný tuk odstraňte. Je dobré mít na paměti pravidlo třetin: rozdělit si talíř na pomyslné třetiny, kdy jednu třetinou budou tvořit bílkoviny, druhou sacharidy a třetí zelenina.

Mějte na paměti

Železo, obsažené v tomto pokrmu, je velmi důležité pro krvetvorbu, je součástí krevního barviva hemoglobinu. Zlepšuje přítomnost vitaminu C a jeho nedostatek může zapříčinit vznik chudokrevnosti (anémie).

Přečteno:  5989×

Vyšlo:  23. 7. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018