Obesity News
Zdravé grilování

Zdravé grilování

PhDr. Karolína Hlavatá

Léto je ideální příležitostí k setkáním s přáteli a společnému hodování. Češi milují grilování, ale zároveň mají i snahu stravovat se zdravě. Grilování nepatří mezi nejvhodnější způsoby tepelné úpravy pokrmů, zejména s ohledem na riziko vzniku nebezpečných látek, které mohou podporovat vznik rakoviny. Je vůbec možné grilovat zdravě?

Hlavní zásadou správného grilování je koupě kvalitního uhlí určeného na grilování a samozřejmě výběr vhodného masa. Platí, že čím je maso tučnější, tím je vyšší nebezpečí, že se tuk bude přepalovat a dojde ke snížení nutriční hodnoty připravovaného pokrmu. Proto si vždy ke grilování vybírejte maso libové a namísto olejových používejte marinády z bylin a alkoholu (optimální je např. pivo). Jednou z dalších možností je také maso před položením na gril osušit ubrouskem a zbavit jej tak přebytečného tuku, popř. využívat speciální grilovací tácky, které zabrání odkapávání tuku na rozžhavené uhlí.

Výhody alobalového balíčku

Ke grilování vybírejte libové maso a používejte marinády z bylin a alkoholu, např. z piva.

Mnozí si také oblíbili grilování v alobalovém balíčku, kde se vedle masa zároveň připravuje i zelenina, popř. příloha. Tento způsob je vhodný především pro přípravu ryb, které nevyžadují dlouhou tepelnou úpravu. Zelenina, která obsahuje řadu antioxidačních látek, tak zůstane křehká a neztrácí cenné vitaminy. Pro své zdraví a štíhlou linii uděláte hodně i tím, že nebudete používat majonézové dresinky, ale připravíte si doma jejich odlehčenější variantu. Nejjednodušší (a troufám si říct, že i nejlepší) je k přípravě dresinku použít zakysanou smetanu (může být i s nižším obsahem tuku) a dochutit ji solí, pepřem, česnekem nebo cibulkou s natí.

S čím na gril?

Vede oblíbené kuřecí maso, libové vepřové maso, velmi dobré jsou i burgery z libového mletého masa, ryby a samozřejmě zelenina (především cukety, lilky, papriky, houby a rajčata). Za zkoušku stojí ale i ovoce, např. grilovaný ananas je skutečnou lahůdkou. Přeji vám krásné a pohodové léto. A nezapomeňte stále myslet na své zdraví.

Přečteno:  5800×

Vyšlo:  23. 7. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018