Obesity News
Obohacování potravin o vitaminy

Obohacování potravin o vitaminy

PhDr. Karolína Hlavatá

Ačkoli vitaminy a minerální látky nejsou zdrojem energie, je jejich dostatečný příjem ve stravě životně důležitý. Zajišťují například správný chod organismu, jsou nezbytné pro využití energie z potravy, podílejí se na růstu a vývoji, ochraňují organismus před infekcemi a podobně. Jejich zvýšenou potřebu mají především děti, těhotné a kojící ženy, starší osoby, nemocní a lidé v rekonvalescenci.

Například dostatečný příjem vápníku v dětství chrání před vznikem osteoporózy v dospělosti, kuřáci mají celkově vyšší potřebu antioxidačních látek (beta-karoten, vitamin C a E, selen), ženy v reprodukčním věku potřebují dostatek železa a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Ne vždy ale naše strava obsahuje všechny potřebné vitaminy a minerální látky v dostatečném množství. Velmi často se o ně připravujeme sami, a to zejména nevhodnou (tepelnou) úpravou stravy. Jak se tomu vyvarovat? Držte se následujících zásad.

Zásady zachování co nejvíce prospěšných látek v potravinách:

• Nejdůležitější je výběr kvalitních a čerstvých surovin – co nejvíce využívejte sezónní druhy ovoce a zeleniny a konzumujte tuzemské potraviny, u nichž vlivem transportu a dlouhého skladování nedochází k takovým ztrátám vitaminů a minerálních látek.

• Zabraňte ztrátám nutričně cenných látek – ovoce a zeleninu omývejte vcelku, zelené natě a saláty nekrájejte, ale trhejte, a kvalitní oleje uchovávejte v tmavých lahvích.

• Vařte v páře – pro úpravu ovoce a zeleniny je tento způsob nejlepší a lze takto Obohacování potravin o vitaminy upravovat ryby a vařit brambory nebo dokonce i knedlíky.

• Vybírejte si vždy libové maso – čím více tuku maso obsahuje, tím je i vyšší riziko jeho přepalování při vaření, o nadbytečných kaloriích nemluvě.

• Vždy pracujte rychle a potraviny nenechávejte dlouho na vzduchu – např. nakrojené citrusy vlivem vzdušného kyslíku velmi rychle ztrácejí vitamin C, což platí i pro brambory v důsledku dlouhého varu.

• Při vaření stále „nejukejte“ pod pokličku – pokrm zbytečně okysličujete a ochuzujete se nejen o vitaminy, ale i o chuť a vůni.

• Budete-li jíst pestře, kvalitně a potraviny dobře upravovat, není pak zapotřebí kupovat multivitaminové přípravky.

Přirozená strava je navíc nejen zdrojem vitaminů či minerálů, ale obsahuje i široké spektrum dalších prospěšných látek, jejichž účinek na zdraví se násobí.

Přečteno:  4917×

Vyšlo:  27. 6. 2012

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018