Obesity News
Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Mnozí z nás v životě stáli před rozhodnutím držet nějakou dietu. A asi každý ví, jak těžké je vybrat si tu „správnou“. Diet je totiž všude kolem nás (zejména na internetu) nepřeberně mnoho. Abychom vám s výběrem správné diety pomohli, připravili jsme tento seriál. V něm vás seznámíme s nejznámějšími dietami, jejich principy, zda nemohou poškodit vaše zdraví a zda vůbec v dlouhodobém časovém horizontu fungují. Jako první jsme zvolili (dle abecedního pořádku) Atkinsonovu dietu.

Na začátek je nutné zdůraznit, že pro člověka jsou základním zdrojem energie tři typy živin: cukry (sacharidy, jednoduché či složité), tuky a bílkoviny. Energetická hodnota jednotlivých živin je následující: 1 g sacharidů odpovídá 18 kJ, 1 g tuků 39 kJ a 1 g bílkovin 17 kJ. V zásadách racionálního stravování se doporučuje konzumace všech těchto tří živin, a to v poměru: 50 % sacharidů, 30 % bílkovin a 20 % tuků. Naše tělo své pochody řídí spalováním zejména glukózy v krvi. Pro nervové buňky je glukóza dokonce jediným zdrojem energie.

Doporučené potraviny
  • čerstvá nebo mražená zelenina v malém množství (zakázaná je mrkev a řepa)
  • ovoce všechno až na zakázané – banány, rozinky, meloun a ananas
  • maso bez kůže
  • mléko a mléčné výrobky
  • vejce
  • pečivo z celozrnné nebo ovesné mouky (též obsahuje sacharidy)
  • těstoviny z vajec
  • koření
  • čokoláda s obsahem kakaa 60 % a více (též obsahuje sacharidy)
  • olivový olej.
Zakázané potraviny
  • brambory, rýže, kukuřice
  • těstoviny ze semolinové mouky
  • pečivo z bílé mouky
  • banány, rozinky, meloun, ananas
  • mrkev, řepa
  • cukr, melasa, med
  • slazené limonády, pivo

Projíst se ke štíhlosti

Atkinsonova dieta je velmi rozšířena zejména ve Spojených státech amerických, kde je výskyt obezity přímo alarmující. Prošly si jí i slavné osobnosti jako herečky Julia Roberts a Geri Haliwell nebo viceprezident Al Gore. Americký dietolog a kardiolog Robert Coleman Atkins (1930–2003) vymyslel v roce 1972 dietu, podle které se lze ke štíhlé postavě "projíst". Při této dietě je totiž možné jíst tuky, ale cukry se nesmějí konzumovat vůbec, nebo jen ve velmi omezené míře. Zakazuje se konzumace např. chleba, brambor, těstovin a rýže, naopak se doporučuje jíst tučné maso, zvěřinu, husí pečínku a vejce.

Zásady Atkinsonovy diety

  • K jídlu podávat jen přiměřené porce – logická zásada všech diet.
  • Poslední jídlo konzumovat nejpozději ve 20.00 hod.
  • Na svačinu jíst ovoce, a to nejlépe 1 hodinu před jídlem nebo 2 hodiny po jídle – to je v rozporu se zásadami této diety, neboť ovoce obsahuje cukr.
  • Pít vodu, neslazené limonády či víno k jídlu – vína (alkohol obecně) však sacharidy též obsahují a mohou tak organismu dodat velké množství sacharidů.
  • Je naprosto vyloučeno, abyste měli hlad – o tom lze polemizovat, neboť energetická hodnota doporučených potravin je relativně malá, např. 3 dcl mléka po 3 hodinách, přičemž 1 dcl mléka je 190 kJ, tj. 4800 kJ/den, což je již velmi přísná dieta.
  • Jsou povoleny výživné potraviny, jaké se v žádné jiné dietě neobjevují – např. čokoláda, velké množství vajec, masné výrobky.
  • Dochází ke snížení chuti k jídlu tím, že všechno v těle dokonale funguje – o tom lze též polemizovat, neboť při dlouhodobém příjmu velkého množství masných výrobků a vajec dochází ke zvýšení hladiny cholesterolu a jiných tuků v krvi pacienta, též nárazová konzumace tučných jídel může vést ke žlučníkové kolice nebo dokonce k zánětu slinivky břišní.
  • Komentář

    Z doporučených potravin při redukčním programu nelze souhlasit s malým množstvím zeleniny. Ta se naopak při redukčních programech doporučuje ve větším množství pro velký objem (doslova "zaplácne" žaludek), nízký energetický obsah a velké množství vitaminů a minerálů. Mléko a mléčné výrobky jsou doporučovány pouze nízkotučné do 1,5 % tuku. V Atkinsonově dietě není nikde striktně dáno množství tuku právě v těchto výrobcích. Maso bez kůže se obecně doporučuje, rovněž s celozrnným pečivem lze v podstatě souhlasit.

    Tuto dietu bych rozhodně nedoporučovala držet dlouhodobě, a to jednak z důvodu nízkého příjmu zeleniny a ovoce, dále z důvodu relativně vysokého příjmu tuků a bílkovin. Dle výsledků srovnávacích studií docházelo při Atkinsonově dietě na začátku redukčního programu k rychlejšímu váhovému úbytku způsobenému zejména úbytkem vody a svalové hmoty než při držení "tradiční" diety, nicméně po půlroce byly váhové úbytky u obou skupin srovnatelné. Při Atkinsonově dietě však docházelo k výraznému zvýšení množství tuků (cholesterolu aj.) v séru.

    Atkinsonova dieta zaznamenávala největší úspěchy na konci minulého století, kdy se prodalo na 30 milionů výtisků knihy dr. Atkinse, poté se však začala dostávat do pozadí zájmu s tím, jak se objevovaly diety nové. Nelze se tak divit, že společnost Atkins Nutritionals Inc., kterou dr. Atkins založil v roce 1989, v roce 2005 téměř zkrachovala a v současnosti již tolik nelpí na původním požadavku nízkého příjmu cukrů.

    Zdroj:

    MUDr. Robert C. Atkins, Nová revoluční dieta doktora Atkinse

Přečteno:  14233×

Vyšlo:  20. 9. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018