Obesity News
Zapojte o vánočních svátcích do pohybu celou rodinu

Zapojte o vánočních svátcích do pohybu celou rodinu

Mgr. Renata Větrovská

Vánoční svátky jsou typické tím, že se celá rodina sejde společně u jídla u jednoho stolu. Určitě je to tak správné, neboť právě Vánoce jsou hlavně o setkávání rodiny a přátel. Co to ale tento rok zkusit trochu jinak? Třeba se namísto u jídla sejít u společného cvičení?

Samozřejmě že ne vždy je možné zrealizovat společného cvičení s celou rodinou. Zvláště dosahuje-li u vás počet stolujících na desítky členů. Rovněž je zřejmé, že ač jste z jedné rodiny, může mít každý velmi individuální potřeby související nejen se zdravotním stavem, ale i s pohlavím, věkem či kondicí. Nicméně v každém případě platí, že společná procházka před obědem či večeří každému z rodiny jedině prospěje.

Seberte celou rodinu a vyražte na pořádnou vánoční procházku

Na procházce nedělejte dlouhé pauzy, zaprvé by vám začala být zima a zadruhé je potřeba, abyste danou intenzitu chůze nebo jiné pohybové aktivity udrželi po celou dobu jejího provádění.

V užším kruhu rodinném je situace poněkud jiná, zde už je příležitostí k pohybovým aktivitám o něco více. Chůze však stále zůstává pohybem číslo jedna. Mějte však na paměti, že aby vaše procházka měla pozitivní efekt na váš zdravotní stav – ať už chcete redukovat nadbytečné kilogramy či zlepšovat některé kardiovaskulární parametry – je potřeba, aby trvala alespoň 40 minut a byla dostatečně intenzivní. Samozřejmostí je, jako ostatně u každé pohybové aktivity, pravidelnost, a to minimálně dvakrát týdně. Nepodceňujte vhodné sportovní obutí a správný pohodlný oděv – v zimním období byste si s sebou vždy měli vzít čepici a rukavice. Na druhou stranu se zbytečně nenabalujte, ať se můžete volně pohybovat a zbytečně se nepřehříváte. Procházka ve sněhu je o něco náročnější, můžete si ji ale zpestřit nejrůznějšími zimními radovánkami, jako např. sáňkováním, bobováním či koulováním.

Během chůze ale nedělejte dlouhé pauzy, zaprvé by vám byla zima a zadruhé je potřeba, abyste danou intenzitu chůze nebo jiné pohybové aktivity udrželi po celou dobu jejího provádění. Stavění sněhuláka nebo dlouhý sjezd na saních si tak raději nechte až na úplný závěr.

Se sněhem jsou pro rodinu spojeny i další možnosti pohybu, jako např. běžkování (nebo spíš chůze na běžkách) či bruslení na ledu. Obě tyto pohybové aktivity lze zařadit mezi tzv. aerobní, tedy vhodné pro spalování tuku, nicméně jestliže si nejste jistí, zda je technicky správně zvládnete, začněte pod dohledem vyškoleného instruktora, který vás všechno rád naučí. Jako rodinu vás to jednak vyjde levněji, protože náklady na instruktora si můžete rozpočítat mezi sebe, a ještě si společně užijete spoustu zábavy.

Nezapomínejte v zimě na aquaparky a fitness centra

Ať už chcete redukovat nadbytečné kilogramy či zlepšovat kardiovaskulární zdatnost, je potřeba, aby pohybová aktivita trvala alespoň 40 minut a byla dostatečně intenzivní. Samozřejmostí je pravidelnost, a to minimálně dvakrát týdně.

Další možnosti pohybových aktivit pro celou rodinu nabízejí veřejné bazény a aquaparky. Dospělí si zde mohou zaplavat, zacvičit nebo také zaběhat ve vodě a pro většinu dětí je voda tak přitažlivá, že se zabaví téměř vždycky, a to na místě nemusí být ani dětský bazének s atrakcemi, který tam ovšem ve většině případů je. Rodina může společně vyrazit i do mnoha fitness center. Ve velkém množství „fitek“ jsou dětské koutky, hlídací služba během cvičení nebo dokonce souběžné cvičení rozdělené zvlášť pro rodiče a zvlášť pro děti. Dobrým tipem pro ty, kteří v blízkosti bydlení nemají k dispozici cvičení s možností hlídání dětí, je spojit se s ještě jednou rodinou a vyrazit společně. Ve cvičení a hlídání dětí se tak můžete prostřídat, děti si navíc mohou pohrát se svými kamarády.

Možností, jak zapojit celou rodinu do cvičení je samozřejmě více, např. lze uspořádat rodinné cvičební odpoledne v pronajatém sále. Dále se nabízí společný výlet na kole či kolečkových bruslích, to už jsou ale spíše jarní či letní aktivity, a o těch si povíme více zase někdy příště.

Přečteno:  5006×

Vyšlo:  14. 12. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018