Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Vánoce zdravěji

Vánoce zdravěji

PhDr. Karolína Hlavatá

Těšíte se na vánoční svátky, ale zároveň se obáváte nějakých těch kilogramů navíc? Výzkumy, které ukazují, že většina lidí o Vánocích v průměru přibere 3 kilogramy, dávají vašim obavám za pravdu. O letošních Vánocích se ale těchto obav můžete klidně zbavit. Jak toho docílit?

Máte v podstatě dvě možnosti, buď se necháte inspirovat tradičními Vánocemi našich předků, nebo zvolíte odlehčené varianty pokrmů. V každém případě platí zásada střídmosti. Vánoce by totiž neměly být jen o jídle a shonu, ale především o klidu a pohodě strávené společně se svými bližními.

Naši předkové se v potravinách skutečně vyznali

  • Vánoce by neměly být jen o jídle a shonu, ale především o klidu a pohodě strávené společně se svými bližními.
  • Význam celozrnné mouky spočívá v tom, že je připravena rozemletím celého obilného zrna, tedy i obalových vrstev, v nichž jsou obsaženy cenné vitaminy a minerální látky.
  • Budete-li ořechy a sušené ovoce konzumovat jako pamlsky, vystavujete se riziku významného navýšení celkového energetického příjmu.

Pokud se přikloníte k Vánocům po vzoru Staročechů, uděláte hodně nejen pro štíhlou linii, ale i pro svoje zdraví. Pokrmy našich předků byly totiž bohaté na vlákninu, vitaminy a minerální látky z celozrnné mouky a oplývaly hojností ořechů a ovoce. Kroupy na přípravu černého kuby se nepoužívaly pouze ječné, ale i špaldové nebo pohankové. Zejména kuba z pohanky je vynikající a vhodný i pro osoby s nesnášenlivostí lepku. Význam celozrnné mouky, který je všeobecně známý, spočívá v tom, že je připravena rozemletím celého obilného zrna, tedy i obalových vrstev, v nichž jsou obsaženy cenné vitaminy a minerální látky. Pokud se ji rozhodnete letos používat na vánoční pečení, počítejte s trošku odlišnými vlastnostmi. Díky obsažené vláknině těsto více nasává vodu, proto jej udělejte méně hutné. Po rozležení bude tak akorát.

Co se ořechů a sušeného ovoce týká, bude vše v pořádku, pokud je budete používat jako náhradu za máslové cukroví. Budete-li je ale konzumovat jako pamlsky, vystavujete se riziku významného navýšení celkového energetického příjmu. A co luštěniny? Naši předkové moc dobře věděli, proč mají zaujímat čestné místo na štědrovečerní tabuli. Jsou totiž bohaté na vlákninu, bílkoviny rostlinného původu a fytoestrogeny, tedy látky, které zmírňují obtíže spojené s klimakteriem a pomáhají i v prevenci osteoporózy.

Houbový kuba

Suroviny: 250 g krup, 1 cibule, 1 lžíce sádla, hrst sušených hub předem namočených ve vodě, špetka soli, pepře, majoránka, česnek

Postup: Na jemno nakrájenou cibuli orestujeme na sádle, přidáme kroupy a osmahneme je do zlatova. Přidáme pokrájené houby, okořeníme, mírně podlijeme vodou a pod poklicí nebo v troubě dusíme. Podle potřeby podlijeme.

Pstruh pečený v alobalu

Suroviny: Pstruh, 3–4 snítky rozmarýnu, trocha citronové šťávy, špetka soli, trocha rafi novaného olivového oleje

Postup: Pstruha omyjeme, vložíme do misky, zakápneme citronovou šťávou a trochou olivového oleje,obložíme snítky rozmarýnu (ten můžete vložit i do bříška) a necháme odležet. Pstruha položeného v alobalu pečeme v troubě rozehřáté na 220 stupňů po dobu 20–30 minut.

Odlehčený bramborový salát

Suroviny: 6 středních brambor, 50 g šunky vcelku, 1 větší červená paprika, 2–3 sterilované okurky, 1 mrkev, 2 vajíčka, 1 menší cibule, 2 lžíce hořčice, bílý jogurt (3 % tuku), sůl, pepř, trocha láku z okurek, petrželka

Postup: Brambory uvařte ve slupce a nechte vychladnout, uvařte vajíčka natvrdo a lehce povařte na kostky nakrájenou mrkev, aby změkla. Pokrájejte na kostičky vychladlé brambory, šunku, papriku, okurky, bílky z vajíčka (žloutky ponechejte pro smíchání s jogurtem), cibulku a vše smíchejte dohromady. Lehce směs osolte a opepřete, přidejte 2–3 lžíce láku z okurek a hořčici. Ke žloutkům z vajíček přidávejte postupně po lžíci jogurtu a míchejte, dokud nedocílíte polotekuté konzistence – hotovou směs pak vmíchejte do salátu a nechte jej odležet. Při servírování můžete ozdobit čerstvou petrželkou.

Celozrnné perníčky

Suroviny: 400 g žitné celozrnné mouky, 2 vejce, 130 g Hery, 4 lžíce medu, 150 g moučkového cukru, 10 g jedlé sody, 50 g mletých ořechů, 1 lžíce perníkového koření (badyán, hřebíčky, mletá skořice, špetička nového koření)

Postup: Z uvedených surovin vypracujeme těsto, které necháme alespoň 2 dny rozležet při pokojové teplotě. Těsto pak vyválíme na plát o tloušťce cca 3–4 mm a vykrajujeme různé tvary. Po upečení potřeme rozšlehaným vejcem.

Víte, jak při přípravě výše uvedených „lehčích“ pokrmů snadno docílíte dalšího významného odlehčení?

  • Šetřete tukem – např. nahraďte část majonézy v bramborovém salátě jogurtem, namísto smažení rybu upečte nebo při výběru cukroví upřednostňujte druhy bez máslových krémů.
  • Nepřehánějte to s množstvím – nepečte přemíru druhů cukroví, ale např. pouze „rodinné“ favority nebo si pro radost zkuste nějakou novinku.
  • Nezapomínejte na alkohol – představuje kalorickou bombu a výrazně podporuje ukládání přebytečné energie do tukových zásob.

A pokud si ve svém vánočním programu dokážete udělat místo na procházky přírodou, je velmi pravděpodobné, že během Vánoc nepřiberete.

Přečteno:  6051×

Vyšlo:  14. 12. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018