Obesity News
Vánoce zdravěji

Vánoce zdravěji

PhDr. Karolína Hlavatá

Těšíte se na vánoční svátky, ale zároveň se obáváte nějakých těch kilogramů navíc? Výzkumy, které ukazují, že většina lidí o Vánocích v průměru přibere 3 kilogramy, dávají vašim obavám za pravdu. O letošních Vánocích se ale těchto obav můžete klidně zbavit. Jak toho docílit?

Máte v podstatě dvě možnosti, buď se necháte inspirovat tradičními Vánocemi našich předků, nebo zvolíte odlehčené varianty pokrmů. V každém případě platí zásada střídmosti. Vánoce by totiž neměly být jen o jídle a shonu, ale především o klidu a pohodě strávené společně se svými bližními.

Naši předkové se v potravinách skutečně vyznali

  • Vánoce by neměly být jen o jídle a shonu, ale především o klidu a pohodě strávené společně se svými bližními.
  • Význam celozrnné mouky spočívá v tom, že je připravena rozemletím celého obilného zrna, tedy i obalových vrstev, v nichž jsou obsaženy cenné vitaminy a minerální látky.
  • Budete-li ořechy a sušené ovoce konzumovat jako pamlsky, vystavujete se riziku významného navýšení celkového energetického příjmu.

Pokud se přikloníte k Vánocům po vzoru Staročechů, uděláte hodně nejen pro štíhlou linii, ale i pro svoje zdraví. Pokrmy našich předků byly totiž bohaté na vlákninu, vitaminy a minerální látky z celozrnné mouky a oplývaly hojností ořechů a ovoce. Kroupy na přípravu černého kuby se nepoužívaly pouze ječné, ale i špaldové nebo pohankové. Zejména kuba z pohanky je vynikající a vhodný i pro osoby s nesnášenlivostí lepku. Význam celozrnné mouky, který je všeobecně známý, spočívá v tom, že je připravena rozemletím celého obilného zrna, tedy i obalových vrstev, v nichž jsou obsaženy cenné vitaminy a minerální látky. Pokud se ji rozhodnete letos používat na vánoční pečení, počítejte s trošku odlišnými vlastnostmi. Díky obsažené vláknině těsto více nasává vodu, proto jej udělejte méně hutné. Po rozležení bude tak akorát.

Co se ořechů a sušeného ovoce týká, bude vše v pořádku, pokud je budete používat jako náhradu za máslové cukroví. Budete-li je ale konzumovat jako pamlsky, vystavujete se riziku významného navýšení celkového energetického příjmu. A co luštěniny? Naši předkové moc dobře věděli, proč mají zaujímat čestné místo na štědrovečerní tabuli. Jsou totiž bohaté na vlákninu, bílkoviny rostlinného původu a fytoestrogeny, tedy látky, které zmírňují obtíže spojené s klimakteriem a pomáhají i v prevenci osteoporózy.

Houbový kuba

Suroviny: 250 g krup, 1 cibule, 1 lžíce sádla, hrst sušených hub předem namočených ve vodě, špetka soli, pepře, majoránka, česnek

Postup: Na jemno nakrájenou cibuli orestujeme na sádle, přidáme kroupy a osmahneme je do zlatova. Přidáme pokrájené houby, okořeníme, mírně podlijeme vodou a pod poklicí nebo v troubě dusíme. Podle potřeby podlijeme.

Pstruh pečený v alobalu

Suroviny: Pstruh, 3–4 snítky rozmarýnu, trocha citronové šťávy, špetka soli, trocha rafi novaného olivového oleje

Postup: Pstruha omyjeme, vložíme do misky, zakápneme citronovou šťávou a trochou olivového oleje,obložíme snítky rozmarýnu (ten můžete vložit i do bříška) a necháme odležet. Pstruha položeného v alobalu pečeme v troubě rozehřáté na 220 stupňů po dobu 20–30 minut.

Odlehčený bramborový salát

Suroviny: 6 středních brambor, 50 g šunky vcelku, 1 větší červená paprika, 2–3 sterilované okurky, 1 mrkev, 2 vajíčka, 1 menší cibule, 2 lžíce hořčice, bílý jogurt (3 % tuku), sůl, pepř, trocha láku z okurek, petrželka

Postup: Brambory uvařte ve slupce a nechte vychladnout, uvařte vajíčka natvrdo a lehce povařte na kostky nakrájenou mrkev, aby změkla. Pokrájejte na kostičky vychladlé brambory, šunku, papriku, okurky, bílky z vajíčka (žloutky ponechejte pro smíchání s jogurtem), cibulku a vše smíchejte dohromady. Lehce směs osolte a opepřete, přidejte 2–3 lžíce láku z okurek a hořčici. Ke žloutkům z vajíček přidávejte postupně po lžíci jogurtu a míchejte, dokud nedocílíte polotekuté konzistence – hotovou směs pak vmíchejte do salátu a nechte jej odležet. Při servírování můžete ozdobit čerstvou petrželkou.

Celozrnné perníčky

Suroviny: 400 g žitné celozrnné mouky, 2 vejce, 130 g Hery, 4 lžíce medu, 150 g moučkového cukru, 10 g jedlé sody, 50 g mletých ořechů, 1 lžíce perníkového koření (badyán, hřebíčky, mletá skořice, špetička nového koření)

Postup: Z uvedených surovin vypracujeme těsto, které necháme alespoň 2 dny rozležet při pokojové teplotě. Těsto pak vyválíme na plát o tloušťce cca 3–4 mm a vykrajujeme různé tvary. Po upečení potřeme rozšlehaným vejcem.

Víte, jak při přípravě výše uvedených „lehčích“ pokrmů snadno docílíte dalšího významného odlehčení?

  • Šetřete tukem – např. nahraďte část majonézy v bramborovém salátě jogurtem, namísto smažení rybu upečte nebo při výběru cukroví upřednostňujte druhy bez máslových krémů.
  • Nepřehánějte to s množstvím – nepečte přemíru druhů cukroví, ale např. pouze „rodinné“ favority nebo si pro radost zkuste nějakou novinku.
  • Nezapomínejte na alkohol – představuje kalorickou bombu a výrazně podporuje ukládání přebytečné energie do tukových zásob.

A pokud si ve svém vánočním programu dokážete udělat místo na procházky přírodou, je velmi pravděpodobné, že během Vánoc nepřiberete.

Přečteno:  5730×

Vyšlo:  14. 12. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Recepty

 
© Aleš Krupička 2007–2018