Obesity News
Kroužek zdravého životního stylu pro žáky základních škol

Kroužek zdravého životního stylu pro žáky základních škol

Bc. Denisa Lamačová

V říjnu 2011 odstartoval na pražské základní škole Kavčí hory pilotní projekt Kroužek zdravého životního stylu s názvem Žij zdravě, který se zaměřuje na spolupráci školy a rodiny v boji proti nadváze a obezitě u školáků. Určený je pro žáky 1. (do 10–11 let) a 2. stupně (11–15 let).

Kroužek má především preventivní charakter s cílem seznámit mladší i starší školní děti (bez ohledu na jejich hmotnost) se zásadami správné výživy a pohybem, zmapovat jejich stravovací návyky a součástí budou rovněž schůzky s rodiči. Každá hodina probíhá pod vedením pro žáky známých paní učitelek. Ty také připravily bohatý program, který je svou náplní a způsobem výkladu o zdravém životním stylu odlišný pro dívky a pro chlapce. Při přípravě aktivit a komunikaci se žáky budou asistovat ještě lékař, nutriční terapeut a případně školní psycholog. V rámci jednotlivých programů bude jako host pozván například instruktor pohybových aktivit nebo známá sportovní osobnost.

Jak probíhaly první dvě hodiny…

Na prvním stupni

Hlavním úkolem první hodiny kroužku na prvním stupni bylo sestavit tzv. potravinovou pyramidu. Za tím účelem rozdala paní učitelka Matoulková dětem letáky z nejrůznějších obchodů, z nichž děti měly nejprve vystříhat zdravé a nezdravé potraviny a následně je zařadit do pyramidy. Pro případ pochybností byla ve třídě k dispozici vzorová pyramida ze stránek projektu YesNeYes.cz. Na druhé hodině, na níž dorazilo o dvě děti více než na první (bylo jich celkem 12 a jedno, které chce chodit pravidelně, se tentokrát omluvilo), jsme se věnovali cvikům posilujícím tělo a duši známým pod označením „5 Tibeťanů“. Všichni si cvičení moc užili a za odměnu si děti mohly vybrat samolepku do své kartičky účastníka kroužku. A jeden z chlapců dokonce prohlásil, že už bude jíst jenom zdravě!

A na druhém stupni

Potravinová pyramida starších žáků

Účastníci kroužku pro druhý stupeň (26 žáků) začali první hodinu tím, že paní učitelce Kabuďové a mě, v roli přítomné nutriční terapeutky, přednesli svou představu o tom, co od kroužku očekávají, jaké aktivity by si přály dělat nejvíce a podobně. Dívky většinou uváděly, že by se rády naučily cvičit s vlastním tělem, posilovat břišní svaly, stehna nebo tancovat. U kluků to byly především míčové hry, posilování, florbal a kondiční cvičení. Jeden z kluků ovšem vyjádřil přání naučit se vařit. V druhé polovině hodiny jsme se věnovali cvikům na rovná záda a dívky pak ještě posilování pánevního dna. Atmosféra byla velmi veselá a děti se dokonce ptaly, proč kroužek není každý týden. Na druhé hodině paní učitelka s dětmi živě diskutovala o potravinách. Děti odpovídaly např. na to, v čem by hledaly bílkoviny nebo jak se má zdravě upravit masoj. Povídali jsme si také o základních živinách nezbytných pro lidský organismus a proč jsou důležité. Následoval praktický úkol – sestavení potravinové pyramidy. Děti pracovaly ve 4 skupinách, přičemž nejlepší pyramida bude odměněna cenou. Následovalo aerobní cvičení a nechybělo ani posilování a protažení. V některé z příštích hodin skupinu navštíví Mgr. Ondřej Kádě v VŠTJ MEDICINA, aby dětem představil nordic walking.

Přečteno:  6885×

Vyšlo:  16. 11. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita u dětí

 
© Aleš Krupička 2007–2018