Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Jak pěstovat u dětí lásku ke sportu?

Jak pěstovat u dětí lásku ke sportu?

Mgr. Renata Větrovská

Chcete, aby byly vaše děti lépe připraveny na život? Aby uměly o něco bojovat, s někým spolupracovat? Vyhrávat, ale i prohrávat? Chcete, aby v dospělosti a ve stáří netrpěly civilizačními chorobami, jako například obezitou, cukrovkou či vysokým krevním tlakem? Je to jednoduché. Veďte je od dětství ke sportu.

O tom, že pohybová aktivita má příznivý vliv na zdraví člověka a že pomocí sportování můžeme zlepšit naši psychickou i fyzickou kondici, není pochyb. Stejně tak je celkem pochopitelné, že sportující děti budou mnohem lépe odolávat okolním stresům, který jim život přinese, než děti bez sportu. Jak to tedy udělat, aby vaše dítě sportovalo, ba co víc – mělo pohybovou aktivitu i rádo?

Buďte dětem dobrým vzorem

Je známo, že děti rády ve všem napodobují dospělé, a proto je zásadní, aby měly nějaký vzor. Jestliže kolem sebe uvidí tatínka a maminku, kteří se celý den povalují na gauči, určitě je to ke sportu příliš motivovat nebude. Ideální je, aby viděly, že rodiče sportují, nejlépe s radostí. Nebojte se proto vzít děti s sebou na vaši pohybovou aktivitu. Nechte dítě, ať vás pozoruje a napodobuje (z vlastní zkušenosti vím, že vás určitě vehementně napodobovat bude). Uvidíte, že si přitom užijete i spoustu legrace.

Další důležitou věcí je děti podporovat a fandit jim. Když už se rozhodnete, že se vaše dítě bude věnovat pravidelně nějaké pohybové aktivitě, je dobré s ním vyzkoušet několik různých sportů, ze kterých pak společně vyberete ten, který bude dítěti nejvíce vyhovovat. To však nemusí vždycky znamenat, že vaše dítě bude v tomto sportu nejlepší. Stačí, když ho to bude bavit a naplňovat. Není totiž nic horšího a víc demotivujícího než šílený rodič, který se prostřednictvím svého dítěte snaží naplnit své neuskutečněné sny o olympijských medailích.

Dobré je také mít na mysli, že k různým věkovým skupinám patří různé pohybové aktivity. Nutit tříletého chlapečka ke každodennímu tréninku golfu je opravdu bláznivé. Kolem třetího roku dítě zvládá základní pohyby, jako je běhání, skákání či otáčení. Snažte se tedy rozvíjet především tyto základní formy lokomoce, a to nejlépe formou hry. Děti mají rády vše, co je spojené s hudbou nebo s nějakým rytmem či říkankou – zvládnou tak i jednoduché tance a tanečky. V tomto věku jsou rovněž oblíbené různé opičí dráhy, které lze dětem postavit téměř kdekoliv – doma, v tělocvičně či v lese. Předškolní děti již zvládají jízdu na kole, plavání či hru s míčem a jinými pomůckami, které podporují koordinaci, sílu, pohyblivost a rychlost. Předškolní období je obdobím osamostatňování, kdy se dítě učí spolupracovat a fungovat v nějakém kolektivu. Proto je dobré v této době nechat dítě navštěvovat nějaký sportovní kroužek.

Začněte s všestranným a rozmanitým pohybem Ale pozor, u předškoláků je potřeba dbát na to, aby pohybová aktivita byla všestranná a sportovně rozmanitá. Jednostranné sportování, v jehož důsledku bude docházet k přetěžování jen některé části těla, nadělá více škody než užitku. Tento přístup může mít dokonce neblahý vliv na celý tělesný vývoj a v dospělosti zapříčinit i velké problémy. V předškolním období je proto vhodná například gymnastická či atletická průprava. Jakákoliv pohybová aktivita by samozřejmě měla být co nejvíce přizpůsobená pozornosti a možnostem dítěte. Přemýšlejte také o tom, abyste ve své snaze vybudovat u dítěte lásku ke sportu jej příliš nepřetížili. Snadno se pak může stát, že každodenní honička (rodičů i dítěte) do několika sportovních kroužků přestane malého sportovce brzy bavit. I zde tedy platí známé všeho s mírou a s ohledem na potřeby vašeho dítěte. Buďte dobrým vzorem, sportujte s láskou a radostí a uvidíte, že tím určitě nakazíte i vaše malé potomky.

Přečteno:  7878×

Vyšlo:  14. 9. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita u dětí

 
© Aleš Krupička 2007–2018