Obesity News
Co všechno lze vyčíst z obalu – 2. část

Co všechno lze vyčíst z obalu – 2. část

PhDr. Karolína Hlavatá

Jíst zdravě není vůbec těžké. Všechno záleží jen na našem přístupu. Samozřejmou součástí je výběr potravin v souladu se zásadami správné výživy. V tom jsou neocenitelným vodítkem informace o nutričním složení na obalech výrobků.

Z hlediska nutričního složení potravin je na obalech zpravidla uváděna informace o energetické hodnotě a obsahu hlavních živin (bílkovin, tuků, sacharidů). Energetická hodnota je udávána jak v kilokaloriích (kcal), tak kilojoulech (kJ). Hodnota vyjádřená v kcal je nižší, protože 1 kcal = 4,1 kJ. U tuků bývá uváděn nejen jejich celkový obsah, ale i zastoupení nasycených a nenasycených mastných kyselin, což je velmi užitečná informace, protože nasycené tuky v nadbytečném množství zvyšují hladinu tuků a cholesterolu v krvi a jejich příjem je potřeba si bedlivě hlídat. Podobně je tomu u sacharidů, kdy na obalu nalezneme jak informace o celkovém obsahu, tak např. o množství jednoduchých sacharidů, jejichž nadbytečný příjem jednoznačně přispívá ke vzniku nadváhy a obezity a rizikové jsou i z hledika vzniku zubního kazu. Mnozí výrobci uvádějí i obsah vlákniny, sodíku, vitaminů a minerálních látek, pokud je daná potravina obsahuje. Uváděné údaje jsou vždy vztaženy na 100 g výrobku, často také na 1 porci.

Vše podstatné je v nutričních bublinách

DDD i GDA mohou být stanoveny také pro děti nebo pro muže o vyšší fyzické aktivitě – pokud tomu tak je, musí to být na obale výslovně uvedeno.

Informace o nutričním složení výrobku nám umožňují vybrat si na základě srovnání jednotlivých výrobků ten nejvhodnější. Dobrým příkladem mohou být mléčné výrobky, u nichž je užitečné sledovat a porovnávat nejen obsah energie a tuků, ale i jednoduchých sacharidů, abychom si zbytečně nezvyšovali energetický příjem. Ti, kdo potřebují hubnout, proto raději zvolí jogurt nedoslazený nebo s přídavkem umělých sladidel. U snídaňových cereálií určitě stojí za to sledovat především obsah vlákniny (její obsah by měl být co nejvyšší), jednoduchých sacharidů (těch by mělo být co nejméně), nasycených tuků a překvapivě také sodíku (obě složky by měly být zastoupeny v malém množství). U řady výrobků je u informací o obsahu energie, živin, vitaminů atd. uváděno i procento z DDD neboli doporučené denní dávky. Ta udává, kolik energie (živin) musíme přijmout během dne, abychom si udrželi dobré zdraví. DDD se liší podle věku a pohlaví.

Podobné jako DDD je označení GDA (z angl. Guideline Daily Amounts), jež poskytuje detailní informace o obsahu energie, hlavních živin, vlákniny a sodíku v jedné porci, resp. v 1 kusu výrobku a o jeho procentuálním podílu na doporučeném denním množství. GDA je nastaveno na hodnotu 8 400 kJ (2 000 kcal), což odpovídá přiměřenému dennímu energetickému příjmu zdravé dospělé ženy o průměrné tělesné hmotnosti a střední fyzické aktivitě. Výrobce ale vždy konkrétně uvádí, na kterou věkovou skupinu se GDA vztahuje, např. u bonbonů je GDA uvedeno pro děti.

Co všechno lze vyčíst z obalu 2. část

Energetický příjem 8 400 kJ je hrazen hlavními živinami v následujícím poměru:

  • 50–55 % sacharidy (tj. 250–275 g)
  • 10–15 % bílkoviny (tj. 50–75 g)
  • 30–35 % tuky (tj. 65–75 g).
  • Čtení z obalů výrobků může být někdy hotový román. Nevěříte? Uvidíte v příštím vydání Obesity NEWS, kdy se zaměříme na různé značky na obalech výrobků.


    Co nám říkají nutriční bubliny?

    Co všechno lze vyčíst z obalu 2. část

    V tzv. nutričních bublinách, které jsou umístěné na přední straně výrobku, nalezneme informace o množství energie obsažené v přesně definované porci a podíl této energie na doporučeném denním množství pro dospělého člověka vyjádřený v procentech. Například bublina na obrázku označená jako „kcal“ nám říká, že 1 porce daného výrobku (obecně to bývá 30 g) obsahuje 140 kcal, což je 7 % z celkového energetického příjmu doporučeného pro zdravého dospělého.

Přečteno:  7958×

Vyšlo:  15. 6. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018