Obesity News
Sportování není všelék, v prevenci je to ale jasná jednička, 3. část

Sportování není všelék, v prevenci je to ale jasná jednička, 3. část

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Mnoho lidí to řeší neustále dokola: „Je v redukčním režimu lepší dieta nebo pohyb? Kolik energie má ta která potravina? Kolik energie spálíme při pohybové aktivitě?“ Poměrně dost času ztrácíme zjišťováním přesných údajů a mnohdy se rozčilujeme nad tím, že se hodnoty z různých zdrojů liší i o desítky kJ na 100 g. To ale skutečně není nutné?

Pohybová aktivita na úrovni energetického výdeje 1 000 kJ za den (např. hodina svižné chůze, resp. půlhodina při vyšší hmotnosti) znamená v přepočtu úbytek zhruba jen 0,033 kg tukové tkáně. Avšak efekt zvýšeného energetického výdeje přetrvává ještě několik hodin po výkonu, a to nezávisle na jakékoliv další pohybové aktivitě. Mnohem důležitější je ale skutečnost, že pohyb zabraňuje adaptaci na nízký příjem. Jak ale vyplývá z výše uvedeného příkladu, samotná pohybová aktivita ještě ke snížení hmotnosti vést nemusí, samozřejmě pokud byste ji neprováděli několik hodin denně (i o mírné intenzitě) – to by ale velice pravděpodobně odnesl váš pohybový aparát, který na takové zatížení není připraven (tj. klouby, vazy, menisky, ale i svaly).

Sportovci se pohybují v nižší váhové kategorii

Pohyb zabraňuje adaptaci na nízký příjem.

Z výzkumu, který proběhl v roce 2010 v rámci projektu „Žij zdravě“ podporovaného Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR vyplývá, že sportovci přibírají přibližně stejně jako nesportovci. To je dáno tím, že někteří přestanou se sportem úplně – ti často přiberou více než běžná populace, a jiní se sportem pokračují i ve středním a vyšším věku – ti většinou přiberou významně méně než běžná populace. A celkově se situace vyrovnává. V každém případě se sportovci pohybují lidově řečeno v nižší hmotnostní kategorii, jelikož jednak obvykle mívají nižší startovací hmotnost kolem 18. roku života a také se kdykoliv umí snáze k aktivnímu pohybu navrátit.

Pohyb je v dětství nenahraditelný

Děti, které mají nadváhu či obezitu již v dětství, se s ní ve více než 80 % potýkají i v dospělosti. Jedná se o obecný trend, kdy v posledních 20 letech dochází k neustálému zvyšování hmotnosti u dětí, který lze jednoznačně přičíst na vrub nezdravému životnímu stylu.

Výzkum opět prokázal (v porovnání s výzkumem z roku 2008), že děti, které mají nadváhu či obezitu již v dětství, se s ní ve více než 80 % potýkají i v dospělosti. Jedná se o obecný trend, kdy v posledních 20 letech dochází k neustálému zvyšování hmotnosti u dětí, který lze jednoznačně přičíst na vrub nezdravému životnímu stylu. Ukazuje se ale, že samotné omezení či změna pouze jedné ze složek správné životosprávy (např. stravovacích návyků) nestačí. Například ve Velké Británii, která patří k zemím s největším výskytem dětské obezity, nevedla výrazná změna stravování ve školních jídelnách, ke změnám hmotnostním. To je jednoznačný důkaz toho, jakou roli hraje pohyb a sport ve volném čase dětí a adolescentů. Je naprosto neoddiskutovatelné, že v prevenci hraje významnější roli nežli samotná dieta.

Klíčový je přístup rodičů

Nezapomeňte, že dítě má jen malou možnost nejen ve výběru jídla či sestavení jídelníčku, ale i v hledání příležitostí k pohybu. To je, hlavně u těch menších, úkolem rodičů a prarodičů. Aktivně tedy vyhledávejte možnosti, kde bude vaše dítě moci spojit aktivní fyzickou námahu s příjemným prožitkem. Z hlediska nadváhy a obezity pro ně uděláte více než pouhým nekupováním sladkých nápojů a nenavštěvováním fast foodů.

Program prevence VZP: Klub pevného zdraví

Žij zdravě Všeobecná zdravotní pojišťovna

Sbírejte body za to, že žijete zdravě a chováte se zodpovědně ke svému zdraví. Nasbírané body můžete vyměnit za finanční příspěvek na očkování a pohybové či rehabilitační aktivity. Více informací na www.vzp.cz. Výzkum proběhl za laskavé podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR v rámci projektu Žij zdravě.

Přečteno:  7980×

Vyšlo:  25. 5. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018