Obesity News
Jarní sportování s dětmi aneb jak na to, když „po ruce” není babička

Jarní sportování s dětmi aneb jak na to, když „po ruce” není babička

Mgr. Renata Větrovská

Je jaro, období, kdy se příroda probouzí, všechno začíná pučet, na svět přicházejí mláďata – kačena má káčátka, kočka zase koťátka. A vy? Máte doma také jednoho či dva neúnavné neposedy, se kterými je sice velká legrace, ale na pořádné cvičení při celodenní péči o ně nestíháte ani pomyslet. Jak to tedy udělat, když zrovna není po ruce babička či jiná teta na hlídaní a vy jste plní energie a zasportovali byste si?

V první řadě je potřeba si uvědomit, že nic se nemá uspěchat. Je jasné, že teď máte pocit, že potřebujete co nejrychleji něco udělat s tělem, které bylo doposud zakryté kabátem a ke kterému nebylo těhotenské ani potěhotenské období příliš přívětivé, pokud jde o nárůst hmotnosti. Mějte ale na paměti, že návrat do „původního” stavu i kondice bude trvat minimálně stejně tak dlouho jako oněch devět měsíců, kdy jste byly v očekávání a pomalu nabíraly kilogramy. Neusilujte proto o shazování kil za každou cenu. Uvědomte si, že vaše dítko potřebuje maminku svěží a spokojenou, ne vyčerpanou. Na druhou stranu výmluva, že se nemůžete hýbat, protože vám prostě nikdo vaše ratolesti nepohlídá, ztrácí na významu. Vždyť hýbat se můžete i s nimi – zvláště teď na jaře máte ideální příležitost.

Choďte, běhejte či bruslete s kočárkem. Opravdu to jde!

Mějte na paměti, že návrat do „původního” stavu i kondice bude vyžadovat minimálně stejně tak dlouhý čas jako oněch devět měsíců, kdy jste byla v očekávání a pomalu nabírala kilogramy.

Nejjednodušší a v brzkém období po porodu také variantou nejlepší je klasická rychlá chůze. Vyražte s kočárkem ven do přírody a prostě jděte. Samozřejmě můžete pochodovat i ve městě – tam je ale větší riziko, že vás budou okolní výlohy příliš rozptylovat a vaše chůze už nebude tak plynulá, jak potřebujete pro to, abyste efektivně spalovaly tuky. Jestliže vám připadá chůze příliš jednoduchá a už máte nějaké to kilo shozené, můžete vyzkoušet jogging – tedy plynulý běh o nízké intenzitě, popř. takzvaný indiánský běh (střídání běhu s chůzí). Pro tento druh běhání bych vám doporučila už lepší kočárek – speciálních joggingových kočárků je dnes na trhu celá řada. Ideální jsou kombinované kočárky nebo vozíky (např. croozer nebo chariot), které můžete kromě běhu využít i na bruslení či jízdu na kole. Děti jsou v nich v bezpečí (na bruslení můžete mít i klasický sporťák, ale troufám si říci, že to příliš bezpečné není) a jsou i dostatečně chráněny pro případ nepříznivého počasí. Tyto vozíky existují i pro dvě děti najednou a z vlastní zkušenosti je mohu jen doporučit. Když jsem běžela nebo jela na bruslích, mladší dítě spalo a starší si prohlíželo knížky, zpívalo, jedlo či jen tak koukalo ven, co se kde děje. Byla jsem tak v naprostém klidu, protože jsem se mohla věnovat svému tréninku a nemusela přemýšlet nad tím, co se asi děje s dětičkami, když je někdo hlídá – měla jsem je u sebe pěkně pod dohledem.

Ve dvou se to vždycky lépe „táhne“

Velmi vhodné je nakombinovat aerobní trénink s posilováním. K tomu vám venku perfektně poslouží lavičky u cesty – můžete na nich klikovat, posilovat břicho či hýždě, lahve s vodou vám výborně nahradí činky a kočárek vám pomůže udržet stabilitu při výpadech. Chůzi či běh tak můžete vhodně proložit venkovním posilováním. Hlavně se nebojte toho, že si budou kolemjdoucí myslet, že jste se zbláznily. Od toho se úplně odprostěte, spíše oni by se měli zamyslet nad tím, že neprovozují žádný aktivní pohyb.

Rovněž uděláte dobře, když s sebou vezmete kamarádku s kočárkem. Ve dvou se to vždycky lépe táhne a po cestě zpátky se ještě třeba můžete stavit na dětském hřišti, aby si děti mohly společně pohrát. Ostatně, když budete honit svého chlapečka, který před vámi bude pelášit na dětské motorce, určitě to vaší kondici jedině prospěje. Samozřejmě že s sebou můžete vzít i partnera. A je jenom na vašem rozhodnutí, zda ho zapojíte do společného pohybu nebo využijete na hlídání, abyste si zasportovala sama.

Pro ty z vás, kdo máte problém svá dítka udržet v kočárku bez hnutí, mám ještě jeden tip: my jsme vždycky běželi za něčím opravdu zajímavým, kde jsme museli být rychle, jako např. krmit kačenky, dívat se na broučky, počítat vlaky, sledovat bagr, takže dítě muselo vydržet v kočárku alespoň 30 minut. Dneska například vyrazíme natrhat proutí na velikonoční pomlázku, tak vyražte taky.

Přečteno:  4780×

Vyšlo:  14. 4. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018