Obesity News
Jak o Velikonocích nepřibrat?

Jak o Velikonocích nepřibrat?

PhDr. Karolína Hlavatá

Velikonoční svátky mohou být dobrou příležitostí, jak ozdravit svůj jídelníček. S přicházejícím jarem se začíná objevovat více druhů zeleniny a také zelené natě, které do naší výživy přinášejí řadu důležitých látek. Tradiční velikonoční pokrmy z vajec, velikonoční nádivku či sladká jídla lze připravit tak, abychom vylepšili svou životosprávu a přitom neutrpěla naše štíhlá linie.

Vejce nejsou takovým „strašákem”

Vejce bývají často zatracovaná a mnozí lidé se obávají jejich konzumace. Důvodem jsou především obavy z cholesterolu, který je obsažený ve žloutku. Pravda o vejcích je ale trochu jiná. Tuk v nich obsažený (zejména ve žloutku) je tvořen převážně prospěšnými nenasycenými mastnými kyselinami. Velká část tuků patří po chemické stránce mezi fosfolipidy, jež jsou, jakožto součást všech buněčných membrán, nepostradatelné. Mají také velký význam pro nervovou a mozkovou tkáň a pro metabolizmus cholesterolu. Nejvýznamnějším fosfolipidem ve vejcích je lecitin. Cholesterol obsažený ve vejcích je hůře vstřebatelný, jelikož se váže právě na tento lecitin. Proto se vajec nemusíme tolik obávat. Vejce, především bílek, jsou také skvělým zdrojem kvalitních bílkovin. Vaječná bílkovina dokonce slouží jako referenční bílkovina při srovnání výživové hodnoty bílkovin v jiných potravinách. Vejce jsou také bohaté na mnohé vitaminy a minerální látky. Z vitaminů rozpustných v tucích jsou ve významném množství zastoupeny A, D a E. Z vitaminů rozpustných ve vodě se jedná zejména o B2, B6 a B12. Z minerálních látek je ve vejcích obsažen především selen, fosfor a železo, ve žloutku se nachází zinek a vápník.

Zelené natě jsou bohaté na vitaminy

Lidé s vysokou hladinou cholesterolu nebo na redukčním režimu by měli upřednostňovat především vaječné bílky. Například vaječnou omeletu či nádivku připravujte z 1 celého vejce a dvou bílků. Ze zbývajících žloutků můžete upéct třeba piškotový dort. Při tepelné úpravě vajec se vyhněte smažení na tuku – zvyšuje výslednou energetickou hodnotu a zhoršuje stravitelnost vajec.

Do tradiční velikonoční nádivky neodmyslitelně patří zelené natě. Ty jsou bohaté především na vitamin A a C, ve významném množství je zastoupen i vápník a železo Využitelnost těchto minerálních látek je však nízká. Zelené natě se hodí i k ochucení tvarohových pomazánek, polévek, k posypání na chléb, do zapékaných jídel apod. Při přípravě velikonoční nádivky se řiďte jednoduchým pravidlem – co nejméně tuku. To znamená především výběr libového masa (např. uzeného kuřecího masa) a šetřit tukem při vymazávání zapékací nádoby.

Velikonoční sladkosti

Dorty a sladké pečivo k Velikonocům patří. O těch letošních si ale zapovězte dorty s máslovým krémem a vyzkoušejte piškotový dort s pudinkovým krémem, ovocem a želatinou nebo tvarohový dort s ovocem. Pro koledníky připravte, namísto bonbonů a lízátek, perníčky z celozrnné mouky. Uvidíte, že je potěšíte.

Inspirovat se můžete také velikonočním jídelníčkem našich předků a zkusit tak naklíčené luštěniny a obiloviny. Příkladem takového pokrmu je pučálka a pražmo. Pučálka se připravuje z naklíčeného hrachu, který se pak opraží na malém množství másla a ochutí solí a pepřem. Možností je i sladká varianta s cukrem a skořicí. Pražma se připravuje stejným způsobem, ale jako surovina se používají naklíčená obilná zrna.

Piškotový dort s ovocem

1 piškotový dortový korpus, rybízová zavařenina, 1 balíček želé, 1 broskvový kompot, jahody nebo kuličky hroznového vína

Piškotový korpus rozřízneme a pomažeme džemem. Džemem pomažeme také vrchní část dortového korpusu. Po okraji rozložíme půlky okapaných broskví a do středu dáme jahody nebo hroznové víno. Podle návodu připravíme želatinu, nalijeme na ovoce a dáme do chladničky ztuhnout.

Borůvkový tvarohový dort

500 g mražených borůvek, 500 g netučného měkkého tvarohu, 200 ml polotučného mléka, 3 lžíce moučkového cukru, 1 vanilkový cukr, 2 lžíce želatiny, 1 balíček dětských piškotů, nízkotučná šlehačka ve spreji na ozdobení

Mléko trochu ohřejeme, dáme do něj želatinu a necháme lehce nabobtnat. Tvaroh, cukr, vanilkový cukr a rozpuštěnou želatinu ušleháme do hladkého krému. Oddělíme polovinu krému a všleháme do něj rozmražené borůvky. Dno dortové formy vyložíme piškoty, na ně dáme bílý krém a opět vrstvu piškotů. Následuje borůvková vrstva, do které nepravidelně zapícháme zbývající piškoty. V lednici necháme ztuhnout a před podáním ozdobíme šlehačkou.

Přečteno:  6768×

Vyšlo:  14. 4. 2011

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018