Obesity News
Půst neznamená držet hladovku!

Půst neznamená držet hladovku!

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., Lukáš Lipenský, O.Cr.

Největší křesťanské svátky roku – Velikonoce – jsou tady. Počínaje Popeleční středou (letos vyšla na 9. března) jim předchází 40denní postní období, které si většina z nás představuje téměř jako „hladomornu”. Skutečnost je ale podstatně jiná. Půst není jen o omezení stravy, resp. masa, ale je to rovněž čas určený modlitbám a duševní činnosti, v přeneseném významu pak jakékoliv si odřeknutí vybrané každodenní činnosti.

Největším omylem, se kterým se v praxi setkáváme, je představa, že půst rovná se pouze hladovění. V tomto smyslu lidé často považují pondělní hladovění za analogii půstu. Snaží se pít jen vodu a kompenzovat tak vše, co během neděle, resp. víkendu, snědli. To ale vede k rychlé adaptaci na nízký příjem a pozvolnému vzestupu váhy.

Půst by měl být spíše chápán jako určitá forma odlehčení gastrointestinálního traktu (snížení energie potřebné na zpracování potravy), což umožní lepší práci mozku, resp. vyšší výkonnost při duševní práci. Nicméně energie ve formě sacharidů je nutná! Proto se nám z fyziologického hlediska zdá rozumné zařazovat tzv. odlehčovací dny (vyplněné převážně ovocem a zeleninou), které ale rozhodně nejsou hladověním. Vyšší obsah vlákniny v těchto dnech má mnoho pozitivních účinků, například na peristaltiku střev. Platí také, že pouze v těchto dnech se daří konzumovat v redukčních dietách obvykle doporučovaných 500 gramů ovoce nebo zeleniny. Není bez zajímavosti, že při „odlehčeném“ jídelníčku často dochází ke snížení hmotnosti, což může být i zdraví prospěšné.

Obezřetnost před půstem platí zejména pro nemocné

Lidé s různými onemocněními, např. diabetici na inzulinu, musí být v případě půstu v jakémkoli pojetí velice opatrní. V důsledku prudké změny stravy může dojít k velkým výkyvům hladiny cukru, což může u pacientů na inzulinu vést až k těžkým hypoglykemiím. Stejně tak u lidí léčených warfarinem, kteří náhle začnou jíst velké množství zeleniny, může dojít k prudké změně srážlivosti krve, což může mít fatální následky. Proto byste se měli vždy, budete-li chtít do svého běžného režimu zavést křesťanskou tradici půstu, poradit se svým lékařem. Jakékoli změny týkající se lidského organismu je potřeba uvádět „v život” pozvolna. Nemusíme hned strikně dodržovat následující pasáž z bible: „…zdrženlivosti od masa a újmy v jídle každý den, vyjímajíc neděli“, úplně postačí, když budeme alespoň o nedělích (nejlépe však po celý týden) jíst do polosyta.

Někteří naši klienti se ale čas od času v poradně vymlouvají, že „odlehčený” jídelníček neboli půst držet nemusí, jelikož podle křesťanské tradice jsou z něj vyňati lidé nemocní a na cestách, a obezita je přece od roku 1984 uznána jako nemoc. Ale to už je jiná kapitola…

Význam půstu

V původním slova smyslu, tj. podle starokřesťanské tradice, je půst vyjádřením zdrženlivosti od masa a újmy v jídle každý den kromě neděle. V dnešní době se přísný půst vztahuje jen k Popeleční středě a Velkému pátku, neboli k prvnímu a poslednímu dni 40denního postního období před Velikonocemi. Obnovená postní liturgie vyzývá k jiným druhům postu, a to k horlivější modlitbě, ke skutkům lásky, sebekázni a k duchovnímu obrácení. Z věcného hlediska tak není důležité vyloučení určitých pokrmů z jídelníčku nebo úplné hladovění, jako spíše smutek, kajícnost a pokání. Zdůrazňován rovněž bývá význam postu jako přípravy na křest nebo jeho obnovu.

Přečteno:  8499×

Vyšlo:  14. 4. 2011

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018