Obesity News
Jarní úklid trochu jinak

Jarní úklid trochu jinak

Známé lidové pořekadlo, vztahující se k prvním dvěma jarním měsícům, nás nabádá k tomu, abychom raději zůstali za kamny. A mnozí z nás by tam při pohledu na svoje tělo, které si od listopadu do února stačilo vytvořit slušnou izolační vrstvu tuku, snad i zůstali. To by ale byla „věčná“ škoda. Jaro je přece k hubnutí jako stvořené.

Po zimě se můžeme opět „vrhnout“ do celé řady venkovních aktivit, jako např. do pěších nebo cyklistických výletů. „Netradičně“ lze k redukci kilogramů využít každoroční jarní úklid, při němž se lze pěkně zapotit.

S vysavačem do posilovny?

Na rozdíl od cíleného sportování je intenzita pohybové aktivity při úklidu poměrně nízká nebo se zvyšuje jen nárazově. O jednostranném přetěžování svalů ani nemluvě. Vhodné cvičení tedy úklidem určitě nahradit nelze. Co ale určitě lze, je obě tyto činnosti propojit.

Některé z domácích prací jsou energeticky opravdu náročné. Na rozdíl od cíleného sportování je ale intenzita pohybové aktivity při úklidu poměrně nízká nebo se zvyšuje jen nárazově. A to pro redukci hmotnosti není ideální. Pohyb spojený s luxováním nebo třeba mytím oken má blíže spíš k posilování. Jenže kdo si při práci vzpomene na správné postavení hlavy, páteře a ramen? O jednostranném přetěžování svalů ani nemluvě. Vhodné cvičení tedy úklidem určitě nahradit nelze. Proč se ale nepokusit obě tyto činnosti propojit? Luxování nebo vytírání může vhodně posloužit jako zahřívací „cvičení“, po němž si můžeme cíleně zaposilovat a na závěr si protáhnout tělo při půlhodinové svižné procházce, např. do obchodu pro něco na zub nebo pro čisticí prostředek, který zrovna došel. Jen pro srovnání – energetický výdej hodinového luxování odpovídá čtyřkilometrové procházce, tedy zhruba 600 kilojoulům.

Uklízejte s radostí a pro radost z pohybu

Počítá se i jakékoliv ozvláštnění domácích prací. Stejně jako u cvičení totiž platí, že čím aktivněji se do dané činnosti zapojíte, tím více energie spálíte. Zkuste si k vytírání podlahy zapnout hudbu a odhodit rozpaky. Když k jednotvárnému pohybu s mopem přidáte pár tanečních kroků do rytmu, energetický výdej bude ještě větší. Při oblíbeném songu můžete navíc zapojit i plíce a spalování kalorií tak podpořit přísunem kyslíku.

Pořádek doma = pořádek v těle

S blížícím se slunečnějším a tedy teplejším ročním obdobím je rozhodně lepší uklízet než sedět za příslovečnými kamny, resp. jejich moderními variantami – televizí či počítačem. Samotný úklid však k redukci hmotnosti určitě nestačí. I při něm je navíc potřeba myslet na správné držení těla, na kompenzační cvičení a zachování rovnováhy mezi výdejem a příjmem energie. Úklid domova se však může stát výbornou motivací k zavedení pořádku ve vlastním těle.

Přečteno:  8040×

Vyšlo:  16. 3. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Cvičení

 
© Aleš Krupička 2007–2018