Obesity News
Aby nám vydrželo novoroční předsevzetí zhubnout

Aby nám vydrželo novoroční předsevzetí zhubnout

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Patří ke každoročnímu rituálu, že ti, kteří mají nějaké to kilo navíc, se na prahu nového roku rozhodnou zhubnout. Nejčastější motivací bývá tzv. hubnutí do plavek. Na počátku má každý pocit, že jeho přání je nezlomné a že ho na „hubnoucí cestě“ nemůže nic zastavit. Bohužel, málo komu jeho předsevzetí až do těch plavek vydrží. Pojďme si tedy říci, co je potřeba mít na paměti, aby redukční snahy byly opravdu úspěšné.

Nejčastějším nedostatkem je to, že si klademe krátkodobé či jednorázové hubnoucí cíle, ať už zmiňované hubnutí do plavek nebo před vánočními svátky, abychom si v jejich průběhu mohli více „dopřát“. Pro dlouhodobý úspěch redukčního režimu je třeba si stanovit i dlouhodobý cíl. Není důležité, kolik kilogramů zhubnete v prvním týdnu nebo měsíci, ale to, jakou váhu budete mít např. o příštích Vánocích. K tomuto cíli je potřeba v průběhu roku stále směřovat a na úspěšném dosažení nižší hmotnosti pak stavět dále. To už je celkem pevný základ.

Pamatujte, že v otázkách nadváhy vám první pomocnou ruku může podat váš praktický lékař.

Je zřejmé, že – pokud chcete opravdu zhubnout – musíte provést změny vašeho dosavadního životního stylu. Důležité jsou přitom dvě věci: změny pro vás nesmí být příliš velkou zátěží a musíte do svého běžného časového fondu zakomponovat pohybovou aktivitu. Bez pohybu totiž nelze na splnění dlouhodobého redukčního plánu ani pomyslet. Začít s pohybem je přitom náročné zejména v zimních měsících, kdy nás nepříznivé počasí nutí uchýlit se ke cvičení „pod střechu“.

Co je to redukční dieta a jak postupovat

Postup, jak si správně nastavit redukční dietu je univerzální, její obsah je ale ryze individuální. Jinak bude vypadat u toho, kdo již zredukoval, a u toho, kdo naopak nějaký ten kilogram přibral. Vždy je potřeba vycházet ze svého aktuálního jídelníčku. To konkrétně znamená podrobně si jej rozepsat a na základě toho najít rezervy, přičemž je vždy důležité zavést pravidelný stravovací režim, což ale vůbec nemusí znamenat 5–6 jídel denně. Pomoc v těchto otázkách můžete vyhledat např. v chatových poradnách s nutričními terapeuty na www.vstj.cz nebo na stránkách www.zijzdrave.cz.

A zase ten pohyb

Pohyb při velmi nízkých teplotách může být velmi náročný nejen pro dýchací, ale i pro celý kardiovaskulární systém. Při teplotách pod -10 °C u netrénovaných jedinců dokonce i zdraví škodlivý.

Stále platí okřídlené tvrzení: bez pohybu to nejde. Není až tak důležité, jakou pohybovou aktivitu si vyberete, ale to, abyste ji provozovali pravidelně. Rozhodně nestačí 10 nebo 15 minut denně, jak vám slibují některé reklamy v médiích při propagaci tzv. zázračných strojů. Pokud máte zdravotní problémy, jako např. vysoký krevní tlak, cukrovku nebo nemocnění srdce, vždy byste se v otázkách pohybu měli poradit s lékařem.

Léky, potravinové doplňky a co dál?

Žádné potravinové doplňky a jim podobné prostředky nemají prokázaný přímý účinek na snižování hmotnosti. Jediným volně prodejným lékem je Alli, s účinnou látkou orlistat. Ve dvojnásobné dáv ce vám ji může předepsat lékař. Přeji Vám mnoho úspěchů ve vašem redukčním úsilí.

Přečteno:  7360×

Vyšlo:  2. 2. 2011

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018