Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Spanilé „Jízdy kuchařů“ napříč republikou aneb vyhlasme válku dětské obezitě!

Spanilé „Jízdy kuchařů“ napříč republikou aneb vyhlasme válku dětské obezitě!

Jízda kuchařů je celostátní vzdělávací kampaň, financovaná z fondu prevence VZP ČR, která si za hlavní cíl vytyčila poměrně – v dnešní době obzvlášť – nelehký úkol, a to přesvědčit děti o tom, že zdravá strava i pohyb mohou být, kromě svých prokazatelně pozitivních efektů na zdraví, i zábavné.

Během dvouhodinové „Jízdy“ si žáci druhého stupně základních škol a víceletých gymnázií vyzkouší vařit zdravá jídla a současně se dozví spoustu zajímavých informací o vyváženém stravování, což v případě profesionálních a výřečných kuchařů Filipa Sajlera a Ondřeje Slaniny opravdu není nuda. Navíc se mohou nechat inspirovat nevšedními sportovními vystoupeními.

Jak to „frčí“ na Jízdě?

Pět „zlatých“ pravidel Jízd kuchařů určených školákům

  • Jezte menší porce, zato častěji denně (ideálně 6×).
  • 2. Zařaďte do jídelníčku více ryb, zeleniny a ovoce.
  • 3. Jezte v klidu, bez stresu a spěchu.
  • 4. Pijte hodně vody.
  • 5. Dostatečně sportujte!

Po krátkém teoretickém „rozjezdu“ následuje kulinářská show zmíněných kuchařů, kteří společně s dětmi připravují několik jednoduchých a hlavně zdravých jídel. Přiučit se něco z kuchařského řemesla je pro děti velmi atraktivní. Před zraky spolužáků soutěží v krájení cibule, přípravě banánového koktejlu nebo přípravě a servírování ryby s bramborem. Výsledky svého snažení pak děti spořádají společně se svými spolužáky… a to byste koukali, jak jim chutná, když přiloží ruce k dílu! Program show doprovází hudební vystoupení DJ Pasty, taneční kreace moderního tance, tzv. street dance (neboli tance ulice), a „bikerské“ exhibice, které dětem připomenou, že zdravý životní styl není jen o správném jídle, ale také o pohybu.

Jak přispět ke zdravému životu vašich dětí:

  • Nedopusťte, aby děti seděly doma a nesportovaly – společně vyberte aktivitu, která by vaše dítě bavila. I drobný pohyb se počítá. Hrát si venku s kamarádem je lepší, než vysedávat doma u počítače.
  • Zaveďte dětem pravidelný stravovací režim – na jaké pokrmy si zvyknou v dětství, takové budou preferovat v dospělosti. Rozdělte dětem jídlo do pěti až šesti menších porcí za den. Kamenem úrazu bývají snídaně, popovídejte si o tom, na co má vaše dítě chuť a snažte se najít rovnováhu mezi jeho přáním a zdravou stravou.
  • Jídlo by nemělo být nudné – vytvářejte barevné saláty z ovoce a zeleniny, vařte společně, pozvěte na oběd kamarády vašich dětí. Zkrátka přemýšlejte, co a jak jíte vy i vaše děti.
  • Vyvarujte se smaženým jídlům – fast food zařaďte do dětského jídelníčku jen opravdu výjimečně.
  • Neučte dítě spojovat si sladkou chuť s odměnou nebo úlevou od stresů a nepříjemností.
  • Děti by měly vypít 2 až 3 litry tekutin denně – přibalte jim s sebou do školy např. lahev s čajem, odpoledne připravte koktejl z ovoce. Ideálním nápojem pro děti je voda, dále minerálky, džusy ředěné vodou a čaj.

V letošním roce vařili „televizní“ kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v 5 základních školách (v Pacově, Liberci, Kladně, Pardubicích a Táboře). Do kterých měst se vydají v roce 2011, prozradí již brzy webové stránky www.YesNeYes.cz.

Přečteno:  7380×

Vyšlo:  30. 12. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Obezita u dětí

 
© Aleš Krupička 2007–2018