Obesity News
Vánoce jsou pro vzestup hmotnosti nejrizikovějším obdobím

Vánoce jsou pro vzestup hmotnosti nejrizikovějším obdobím

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Co se týká pohybu hmotnosti směrem vzhůru, patří Vánoce zcela jistě mezi nejrizikovější období roku. Tento obecný trend ale můžete ve vašem konkrétním případě změnit nebo alespoň významně zmírnit, a to tak, že si naplánujete a následně zanalyzujete svůj stravovací režim. Co si pod tím představit?

V předstihu si rozepište, jaká jídla, z jakých surovin a v jakém množství chcete připravovat. Pak se nad svým plánem zamyslete, zda někde nelze ubrat nebo nahradit některé suroviny za méně kalorické. A pokud se vám, ať už z jakéhokoliv důvodu, stanovený plán dodržet nepodaří, nedržte žádné redukční diety, nebo dokonce hladovku. Během několika dnů byste pravděpodobně svou hmotnost snížili o nějaký ten kilogram, ne ale na úkor tukové tkáně – jak by bylo žádoucí, nýbrž v důsledku úbytku vody, zásobního cukru (tzv. glykogenu) a také svalové hmoty. Špatným řešením by rovněž byly tzv. zázračné tabletky nebo čaje na hubnutí, které vás ze všeho nejvíc zbaví vašich fiančních prostředků.

Bez pohybu to opravdu nepůjde

DOPLŇKY STRAVY VS. LÉKY NA HUBNUTÍ

Doplňky stravy na hubnutí nemají – oproti lékům – klinicky prokázaný redukční účinek. Už jen podle názvu „doplněk“ si lze odvodit, že to je něco, co v dietě nebudeme potřebovat – vždyť jejím cílem je ubírat.

Jediným volně dostupným lékem s účinnou látkou orlistat je Alli, který z každého jídla ubírá cca 25 % tuků. Stejnou účinnou látku, ale ve dvojnásobné dávce, má Xenical, který je k dostání na lékařský předpis.

Mějte na paměti, že bez změny jídelníčku vám léky dlouhodobě snižovat hmotnost nepomohou.

O jakémkoliv léku se poraďte se svým ošetřujícím lékařem!

Ano, je to zkrátka tak. Nejedná se o žádné klišé, nýbrž o „tvrdý“ fakt: bez pohybu to prostě nejde. Pouze s redukční dietou budete zpočátku sice hubnout rychle, po určitém čase se ale další redukce hmotnosti zcela zastaví, jelikož váš organismus bude na nízký příjem adaptován. Po ukončení diety se navíc ve většině případů dostaví známý jo-jo efekt. Pokud však k mírné dietě přidáte i pohyb (3× týdně), nebudete sice svědky úbytku kilogramů, zato ale výrazného zmenšování obvodu pasu.

Vhodnou pohybovou aktivitou, se kterou lze bez obav začít i během vánočních svátků, mohou být např. pěší výlety či chůze s holemi – tzv. nordic walking, který je pro svou zvýšenou fyzickou náročnost v chladném počasí efektivnější, a nebo také jízda na rotopedu. V případě venkovních aktivit se vždy adekvátně teple oblečte, jelikož prochlazení by ohrozilo váš další pohyb. Výhodnější je více tenčích vrstev, které můžete podle potřeby odkládat, resp. oblékat.

Kde mi skutečně poradí?

Ke snižování hmotnosti existují dva základní přístupy: založený na příkladech a na principech. Redukční programy založené na příkladech fungují, jen pokud je přesně dodržujete. Po jejich ukončení zredukované kilogramy velice pravděpodobně rychle nabydete zpět. Jejich součástí je nabídka nejrůznějších potravinových doplňků apod. Oproti tomu „principiální“ programy mají trvalejší charakter, a to zejména proto, že jsou koncipovány na základě individuality každého pacienta, důležitou roli hraje např. životní styl, zdravotní stav, genetické předpoklady apod. Na základě tohoto soukolí informací odborník sestaví efektivní redukční plán, který se průběžně vyhodnocuje a případně modifikuje.

Dalším rozdílem mezi oběma přístupy je to, že u první skupiny se spíše setkáte s výživovými poradci, jimž k získání oprávění k činnosti „stačí“ projít rekvalifi kačním kurzem v rozmezí 40– 150 hodin, zatímco principiální programy sestavují nutriční terapeuti, kteří mají dokončené komplexní dietologické vzdělání.

Přeji vám úspěšné projití Vánoc alespoň se stejnou hmotností.

Přečteno:  7296×

Vyšlo:  8. 12. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018