Obesity News
Houby a redukce hmotnosti

Houby a redukce hmotnosti

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Houby patří mezi velmi staré organismy – předpokládá se, že na naší planetě byly již spolu s dinosaury. V současnosti je známo asi milion a půl druhů hub, z toho se u nás nachází cca 10 000. Houby rostou nejen v lesích, ale i na rostlinách (nechvalně známé plísně), určité druhy jsou schopny žít i v extrémních podmínkách – houby se vyskytují od rovníku k oběma pólům.

Hlavní funkcí hub je rozkládání organické hmoty. Kdyby na zemi nebyly, brodili bychom se haldami odumřelých těl rostlin a zvířat. Houby byly původně řazeny k rostlinám (což pro mnohé z nás bylo nepochopitelné, neboť kromě holubinky a muchomůrky zelené většina hub zelených není). To už však patří minulosti a houby již pro sebe mají vyčleněnou samostatnou „říši“.

Většina hub je jedlých, jen malé procento je smrtelně jedovatých (např. muchomůrka zelená). Do skupiny hub patří i kvasinky, bez kterých by se neobešel např. potravinářský průmysl, a to zejména pekařství (droždí) a mlékárenství, nepostradatelné jsou např. při výrobě sýrů (camembert, niva a další). Houby dále nacházejí využití ve farmaceutickém průmyslu, vždyť „slavný“ penicilin je také houba, resp. plíseň.

Houby jsou energeticky příznivé

Jaké jsou houby vlastně potraviny? Jsou lidskému organismu prospěšné, nebo je tomu naopak? A lze je využít v redukčním režimu? I přesto, že se nad tím pacienti spíše podivují, jsou houby (samozřejmě jedlé) velmi výhodnou potravinou při redukci hmotnosti, neboť obsahují velmi málo kalorií – důležité je však to, jak je upravíme, neboť např. smažením se původně nekalorická potravina stává „kalorickou bombou“. Sto gramů hub (hřibů či žampionů) obsahuje cca 0,2 g tuku, 1,6 g bílkovin, 2,3 g cukrů a 6,2 g vlákniny, energetická hodnota se pohybuje mezi 75–150 kJ. A právě svým nízkým obsahem sacharidů jsou vhodné i pro diabetiky. Houby jsou dále bohaté na vitaminy a minerální látky. Ve významnějším množství obsahují vitaminy skupiny B, z minerálních látek to je draslík, fosfor, selen a měď. Díky schopnosti absorbovat látky z okolního prostředí se může obsah vitaminů i minerálních látek lišit. Houby mohou ovšem kumulovat také toxické látky, proto je důležité konzumovat pouze mladé a čerstvé houby.

Přečteno:  7587×

Vyšlo:  29. 9. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018