Obesity News
Nad dotazy čtenářů

Nad dotazy čtenářů

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Milí čtenáři, v této rubrice otiskujeme diskusní příspěvky – vaše dotazy a odborné odpovědi členů našeho týmu – z internetové diskuse na stránkách www.medispo.net. S tímto nástrojem zaznamenáváme výborné výsledky, jelikož umíme rychle a efektivně pomoci nalézt řešení pro vás na míru. Neváhejte a zapojte se i vy.

Jaké rozdíly ve výživových a pohybových doporučeních by se měly zvolit u snižování nadváhy 17leté a 35leté ženy?

Doporučení vždy vycházejí z energetického příjmu daného jedince. Nutné je jíst pravidelně, tj. 3–6× denně, a ke každému jídlu přidávat zeleninu či ovoce. Energetický příjem je vhodné zpočátku snížit o 1500 kJ vzhledem k dosavadnímu. Výjimkou je pouze situace, kdy již před redukcí máte malý energetický příjem, tj. do 5000 kJ, v tomto případě není vhodné příjem snižovat, ale naopak zvýšit. V otázce Vámi uváděných věkových skupin není až tak podstatný energetický rozdíl.

Po třech letech jsem musela nechat odstranit provedenou bandáž žaludku. Začala jsem přibírat, i když držím dietu. Lékař mi řekl, že je to normální. Je možné zákrok zopakovat?

S velkou pravděpodobností lze provést jiný bariatrický výkon, např. sleeve gastrektomii. Obraťte se např. na MUDr. Hviždě či Michalského z VFN v Praze, ambulanci mají každé pondělí mezi 9–11 hod. nebo každé útery u prof. Kasalického v ÚVN Praha. Není třeba se objednávat.

Od září loňského roku cvičím pravidelně 3× týdně. Jím jen rýži, maso a zeleninu. Občas si neodpustím čokoládu nebo nějakou jinou sladkost, ale není to každý den. A nedaří se mi zhubnout. Kde dělám chybu? Možná je to tím stresem, o kterém jsem četla na vašich stránkách? Co mám tedy dělat, abych to odbourala? Brát antidepresiva?

Chyb můžete dělat několik. Váš jídelníček může být např. příliš redukční. To vede k tomu, že máte hlad, v důsledku toho sníte něco sladkého a následně přiberete. Bylo by vhodné, abyste si zapisovala jídelníček, tj. vše co sníte a vypijete za týden, a ten pak zkonzultovala s nutričním terapeutem či obezitologem. Konzultace jsou např. ve VŠTJ MEDICINA PRAHA v Salmovské ulici. Nutné je předem zavolat, zda v daný den konzultace probíhají, či ne.

Je možné užívat přípravek Alli při antikoncepci? Dala byste mi kontakt na lékaře či poradnu? Lékaře jsem vyhledala sama, dle pokynů jsem snížila energetický příjem, začala cvičit 5× týdně. Výsledkem byl však malý úbytek a velká únava. Vyšetřením bylo zjištěno pouze pomalé spalování, a tak jsem dostala prášky. Žádný efekt se ale nedostavil, paní doktorka krčila rameny a říkala, že nejlepší by byla bandáž žaludku. Ta však nepřichází v úvahu, jsem po operaci refl uxu. Doporučila mi tedy vyhledat jiného lékaře a nechat tělo odpočinout. Zatím konečným výsledkem je 10 kg navíc.

Bandáž žaludku není jediným bariatrickým výkonem. V úvahu by připadala např. i sleeve gastrektomie, u níž předchozí operace refl uxu nevadí. Zkuste svůj stav konzultovat přímo s chirurgy: MUDr. Michalský a MUDr. Hvižď, VFN, 1. chirurgická klinika, každé pondělí mezi 9–11 hod., prof. Kasalický, ÚVN Praha, každé úterý dopoledne. Objednávat se nemusíte, ale někdy je u chirurgů více pacientů, takže čtení s sebou :–).

V průběhu 3 let, kdy užívám antidepresiva, jsem přibrala 8 kg. Mám velkou chuť k jídlu, hlavně na sladké. Pohybovou aktivitu mám jen v práci (zdravotní sestra). Jsem často unavená. Zatím nemám velkou nadváhu, ale chci předejít dalšímu nárůstu kilogramů, už také proto, že mám k tloušťce genetické předpoklady. Můžu někde u Vás sehnat jídelníček na míru, který bych dodržovala a neujížděla? A jaké pohybové aktivitě bych se měla věnovat?

Bohužel nepíšete, jaká antidepresiva užíváte. Možná by stálo zato je změnit (např. Zoloft chuť k jídlu snižuje). To je ale nutné konzultovat s Vaším ošetřujícím psychiatrem. Co se týká pohybu, zkuste zajít např. do VŠTJ MEDICINA PRAHA (pokud jste z Prahy) nebo do přidružených poboček (viz www.medispo.net). Tam Vám jistě ideální pohybovou aktivitu poradí. V Praze také můžete rovnou zkonzultovat Váš jídelníček s obezitologem a nutričním terapeutem. A je to zdarma.

Trpím téměř stálou chutí na sladké. Myslím, že už je to úplná závislost. Bezmyšlenkovitě dokážu kdykoliv sníst velké množství čokolády. Zkoušela jsem různé přípravky na snížení chutě na sladké, ale vůbec mi to nepomohlo. Můžete mi prosím poradit, jak se tohoto problému zbavit?

Napište si jídelníček – vše co sníte za celý týden. Někdy je chuť na sladké vyvolána hladem a hypoglykemií nebo také stresem. S tímto jídelníčkem bych Vám doporučila zajít např. do VŠTJ MEDICINA PRAHA a zdarma jej zkonzultovat s obezitologem či nutričním terapeutem. a proč váha nejde dolů.

Přečteno:  5304×

Vyšlo:  23. 6. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018