Obesity News
Chvátám, chvátám, nemám chvíli klid

Chvátám, chvátám, nemám chvíli klid

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Pro dnešní dobu je typické, že se každý někam žene nebo alespoň předstírá, že někam pospíchá. Stejně tak moje tchyně, která neustále argumentuje tím, že nemá čas, a proto nemůže navštívit svou vnučku. Přitom bydlíme v jednom městě a cesta k nám trvá zhruba 30 minut. Jak to tedy s tím časem vlastně je?

Propospíchat se životem

Začíná to ránem, kdy nejčastěji zaspíme, poté nemáme čas na snídani, dopoledne si dáme svačinku ve fast foodu, abychom mohli zase běžet dál, zapíjíme ji kolou nebo kávou. Na oběd samozřejmě také nemáme čas, objednáme si pizzu s donáškou, saháme po různých sladkých sušenkách či jiné kalorické bombě. Odpoledne chvátáme domů, vyzvednout děti, nebo abychom mohli vyrazit za zábavou do společnosti. Zcela uhnáni pak večer dorazíme domů a přemýšlíme o tom, co nás tak unavilo. Usedáme k televizi a bezmyšlenkovitě pojídáme chipsy či buráky. Nezúčastněný pozorovatel si z toho kolotání musí odnést pocit, že se celým životem kamsi propospícháváme. A to je, myslím, škoda.

V ordinaci často slýchám argumentaci svých pacientů, že nemohou sportovat, protože nemají onen zmiňovaný čas. Na druhou stranu je možno u těchto pacientů z jejich jídelních záznamů vypozorovat, že čas na návštěvu oblíbené hospůdky či pizzerie si najít dokážou, stejně tak na pojídání různých kalorických pochutin při sledování televize.

Pravidelně málo znamená hodně

Já zastávám názor, že člověk má čas, na co chce, resp. na co si jej dokáže udělat. Když pacientům doporučuji pravidelnou pohybovou aktivitu, skoro každý si představí hodinové až dvouhodinové cvičení nejlépe 5× týdně a hned přispěchá s argumenty, proč to nejde. Že prý například plavání či moderní a tolik oblíbený squash zaberou minimálně 1 hodinu a další výmluvy. Různé studie ovšem prokázaly, že u pacientů stačí 20–30 minut(!) pohybové aktivity denně. To slůvko denně je důležité, jde tu především o pravidelnost. Co si tedy pod takovou denní pohybovou aktivitou představit?

Tak například napadlo vás někdy cestou z práce domů vystoupit z dopravního prostředku o dvě tři stanice dříve a jít domů pěšky? Namísto pojídání oblíbených pochutin si zašlapat u televize na rotopedu? Nebo provést pár jednoduchých posilovacích cviků na fitbalonu?

Začněte v rekondičním centru

Pro začátek vám mohu doporučit návštěvu fitcentra nebo lépe jednoho z našich rekondičních center, která se specializují na pohyb obézních pacientů (více na www.medispo.net), kde vám odborný personál pomůže vybrat pohybovou aktivitu přímo vám na míru a naučí vás, jak provádět jednotlivé cviky správně. Poté vám již nic nebude bránit být pohybově aktivní ve vašem prostředí, např. doma nebo na chalupě.

Velmi se nám však osvědčuje, když pacienti navštěvují aspoň 1× týdně např. aqua aerobik či jiné pohybové aktivity v našich rekondičních centrech, kde cvičí s ostatními. Víte, hubnutí je především o změně celého životního stylu, změnit pouze jídelníček nestačí. To je třeba mít stále na paměti. V opačném případě bude nejspíš váš proces hubnutí buď neúspěšný, nebo velkým utrpením.

Přeji vám hodně zdaru ve vašem úsilí!

Přečteno:  5776×

Vyšlo:  18. 10. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018