Obesity News
Opravdu fungují náplasti s výtažky ze zeleného čaje?

Opravdu fungují náplasti s výtažky ze zeleného čaje?

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Může to znít nádherně: „Na kůži si pouze přilepíte naši náplast, díky níž budete hubnout, a to bezbolestně. Budete moci jíst vše, co budete chtít, a nebudete se muset vůbec hýbat. Navíc vás to bude stát jenom pár stovek, maximálně tisíc korun.“ I když by tyto a podobné reklamní slogany patřily spíše do sci-fi literatury, stále se s nimi poměrně často setkáváme v denním tisku a nejrůznějších časopisech.

Nejčastěji reklamy uvádějí, že náplasti obsahují látky odbourávající tuky, že vám zrychlí metabolismus a současně sníží chuť k jídlu, a to vše bez vedlejších účinků. Přesně tyto požadavky by mělo splňovat ideální antiobezitikum… a to dosud objeveno nebylo! Do jeho role je ale v reklamách stavěn zelený čaj, který je jistě jinak velmi zdravou pochutinou, jehož výtažky právě ony „zázračné“ náplasti obsahují.

Účinky zeleného čaje na lidský organismus

Černý i zelený čaj pocházejí ze stejné rostliny, ale rozdíl je v metodě zpracování čajových lístků. U čajových lístků, ze kterých se má stát černý čaj, probíhá proces oxidace (nesprávně také označovaný jako fermentace), kterým se bohužel ničí polyfenoly, jež se nacházejí v čerstvě natrhaných čajových lístcích. V zeleném čaji, při jehož přípravě se lístky zpracovávají ihned, je oxidační proces zastaven, a tím zůstávají přirozené látky uchovány, jako např. polyfenoly, antioxidanty, fluoridy, katechiny a taniny.

Zelený čaj obsahuje antioxidanty s ochranným účinkem na organismus. Podle některých studií chrání dokonce před vznikem rakoviny, působí proti rozvoji kardiovaskulárních onemocnění (tzv. asijský paradox, kdy Asiati, byť silní kuřáci, mají nižší výskyt kardiovaskulárních onemocnění), má vliv na vysoký krevní tlak a mnohé další účinky.

Existují i takové studie, které hovoří o vlivu na snížení množství tukové tkáně či o příznivém účinku na hladinu krevních tuků… pokud bychom chtěli ze zeleného čaje získat takové vlastnosti, museli bychom ho vypít min. 5 litrů denně. A to je nereálné. Navíc výsledky jiných studií dokazují, že vyšší dávky rostlinných fl avonoidů (obsažených v zeleném čaji) působí toxicky na játra a ledviny.

Všeho s mírou

Zelený čaj konzumovaný v rozumném množství, tj. cca 1–3 šálky denně, je jistě pro náš pitný režim prospěšný. Neočekávejte ale, že byste po pití (či po jiném způsobu zpracování) zeleného čaje hubli.

Přečteno:  8978×

Vyšlo:  19. 5. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018