Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Celozrnné pečivo ano. Tmavé neznamená vždy zdravé!

Celozrnné pečivo ano. Tmavé neznamená vždy zdravé!

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Zřejmě většina z nás se při dodržování redukční diety řídí pravidlem, podle něhož je klasické bílé pečivo takříkajíc zapovězeno, zatímco pečivo celozrnné je jakousi „mantrou“, jež nás má doslova „spasit“. Pojďme se ale na celozrnné pečivo – takové, co běžně nalezneme v nabídce českých supermarketů – podívat blíže, abychom si ověřili, zda má skutečně takové blahodárné účinky na náš organismus.

U pečiva, stejně jako u ostatních potravinářských produktů, je nutné vždy sledovat složení. To je ale v případě volně prodejného pečiva téměř nemožné – žádné informace k němu přiloženy nejsou. Proto, pokud se nám údaje o složení nepodaří zjistit přímo v místě prodeje, je lepší preferovat pečivo balené, u kterého je výrobce přesné složení povinen uvádět ze zákona.

Co je na bílé mouce tak škodlivé a proč preferovat celozrnné pečivo?

S trochou nadsázky je třeba předeslat, že bílá mouka není v žádném případě životu nebezpečná. Má však jednu – z hlediska redukční diety – nevýhodu, a sice, že obsahuje málo vlákniny (jelikož se získává dokonalým vymíláním pšeničných či jiných obilných zrn) a vykazuje relativně vysoký glykemický index (tj. brzy po její konzumaci se dostavuje pocit hladu).

Jak je na tom celozrnná mouka? Obilné zrno se skládá ze tří částí: z otruby (oplodí a osemení), endospermu (jádro obsahující škrob a bílkoviny) a klíčku. Pokud je zrno rozemíláno s cílem získat celozrnný produkt (v našem případě mouku), musí zůstat zachovány všechny tyto tři složky, a to ve stejném poměru jako v originálním zrnu.

Takto získaná celozrnná mouka má mnohem vyšší podíl vlákniny, některých vitaminů (zejména skupin B, D a E), enzymů, minerálních látek a stopových prvků než klasická bílá mouka. A vyšší obsah vlákniny vede k tomu, že potravinu trávíme delší dobu a tedy nás i na delší dobu zasytí. Díky delšímu trávení nedochází navíc k velkým výkyvům glykemie (celozrnné potraviny mají nižší glykemický index), a proto jsou tyto výrobky vhodné pro diabetiky. Vyšší obsah vlákniny dále působí jako prevence karcinomu tlustého střeva a zácpy.

Celozrnný versus normální chléb
Energetická hodnota vybraného bílého pečiva

Fakta o celozrnném pečivu

  • Celozrnným pečivem rozumíme pekařské výrobky, jejichž těsto obsahuje nejméně 80 % celozrnných mouk z celkové hmotnosti. V ostatních případech se jedná o klamavé (neoprávněné) označení pekařských výrobků jako celozrnné.
  • Potravinářský výrobek nelze považovat za celozrnný, pokud je v jeho složení na prvním místě uvedena pšeničná hladká mouka a celozrnná až na druhém či dalších místech a nenásledují-li suroviny s obsahem obalové částice obilného zrna (např. otruby, šrot).
  • Za vícezrnné pečivo lze považovat pouze pekařské produkty, do jejichž těsta jsou přidány mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita, luštěniny nebo olejniny v celkovém množství nejméně 5 %. Pečivo tedy může být vícezrnné, ale přitom vůbec nemusí být celozrnné.
  • Nejtmavší chléb nemusí být ten nejzdravější – výrobci ve snaze nalákat zákazníky obarvují pečivo karamelem či čekankou. Výrobek je pak, za cenu přidaného cukru, krásně tmavý, ale pro redukční dietu rozhodně nevhodný.

Přečteno:  11247×

Vyšlo:  24. 3. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018